Registrace

Ve věku 86 let zemřel Jacques d’Amboise, charismatická hvězda souboru New York City Ballet

Jacques d’Amboise (1934-2021) pomohl popularizovat balet ve Spojených státech, kombinoval nonšalanci Freda Astaira s ušlechtilostí klasického mužského tanečníka. A prorazil také v Hollywoodu.

Jacques d’Amboise © copyright John Mathew Smith 2001. Zdroj Wikimedia Commons.
Jacques d’Amboise © copyright John Mathew Smith 2001. Zdroj Wikimedia Commons.
Inzerce

Jacques d’Amboise, jedna z nejvýznamnějších mužských hvězd baletu v New Yorku, zemřel v neděli ve svém domě na Manhattanu. Bylo mu 86 let. Jeho dcera, herečka a tanečnice Charlotte d’Amboise, uvedla, že příčinou byly komplikace mozkové mrtvice.

Byl první mužskou hvězdou, která vzešla ze školy amerického baletu, přidružené k souboru (SAB). Již ve věku 15 let se v roce 1949 stal členem souboru a jeho jevištní charizma a všestrannost byly v prvních desetiletích klíčové pro identitu souboru.

George Balanchine pro něj vytvořil 24 rolí ve svých baletech a stal se předním interpretem titulní role v jeho klíčovém díle Apollo, než odešel ze souboru v roce 1984, několik měsíců před svými 50. narozeninami. Sám vytvořil množství děl pro New York City Ballet a také mnoho choreografií pro studenty Národního tanečního institutu, programu, který založil a vedl.

Energie, atleticismus, nakažlivý úsměv Jacquese d'Amboise a jeho přitažlivost ve stylu chlapce od vedle mu získaly oblibu u publika a zvýšily přitažlivost baletu pro chlapce.

Pomohl také přiblížit balet širšímu publiku, tančil v show Eda Sullivana, hrál důležité role v několika filmových muzikálech z 50. let, včetně Seven Brides for Seven Brothers a Carousel, a účinkoval v „amerických“ baletech jako například Who cares?. Na začátku 80. let také režíroval, choreografoval a byl scénáristou řady tanečních filmů.

Přestože Jacques d’Amboise nikdy nebyl považován za virtuózního tanečníka, jeho repertoár byl náročný a mimořádně široký, od knížecího Apolla až po okázalého hlavního kovboje Balanchinovy Western Symphony. Byl jedním z nejlepších partnerů souboru, kavalír balerín jako Maria Tallchief, Melissa Hayden, Allegra Kent a Suzanne Farrell.

Pan d’Amboise, jak napsal taneční kritik Clive Barnes v The New York Times v roce 1976, „není jen tanečník, je to instituce“.

 

Zdroj: The New York Times

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.