Viktor Černický uvádí na Jatkách78 premiéru nového představení PNEU
Čtyři těla a stovky kilogramů pneumatik v neustálém pohybu. Ve fyzicky náročném představení PNEU se oceňovaný multižánrový umělec Viktor Černický vydává na hranici mezi tancem, fyzickým divadlem, současným cirkusem a vizuálním uměním. Premiéra proběhne 30. října na Jatkách78 v Holešovické tržnici.
PNEU. Foto Jakub Dušek.
PNEU je o únavě, vytrvalosti a touze neztratit lehkost ani ve chvíli, kdy se všechno hroutí. Na jevišti se setkávají čtyři performeři a stovky kilogramů pneumatik, které se stávají partnerem, protivníkem i symbolem neustálého úsilí. „Každé otočení pneumatiky, každý dopad, každý dotek tvoří jedinečnou zvukovou knihovnu, z níž čerpáme po celou dobu představení,“ říká Viktor Černický.
Pneumatiky na scéně nejsou jen objekty. Jsou partnerem i překážkou, tvarem i odporem, živou hmotou, která určuje tempo, gesto i dech. Z neforemné hromady se stává dynamická architektura, v níž se mění pravidla, mizí rovnováha a z vyčerpání se rodí lehkost, nový pohyb, humor a vzájemný kontakt.
Inspirací pro vznik inscenace se pro Viktora Černického stal koncept antifragility, který představil filozof a ekonom Nassim Nicholas Taleb. Zatímco křehké systémy tlakem kolabují, ty antifragilní naopak sílí. „Naše těla jsou antifragilní továrny, které se musí vystavovat diskomfortu, aby vůbec přežila. Neustále saháme za hranice vlastních možností – a tím rosteme,“ vysvětluje Černický.

Zárodky PNEU mohli diváci poprvé vidět už na letošním festivalu Letní Letná. „Na Letné jsme chtěli PNEU testovat před publikem – zjistit, jak reaguje na fyzickou intenzitu i rytmus představení. Diváci nám dali cennou zpětnou vazbu, která inscenaci pomohla dokončit,“ vzpomíná Černický. Prostor Jatek78, který nabízí akusticky i vizuálně precizní prostředí, pak umožnil dílu dosáhnout plného rozměru a nechat vyniknout každému zvuku a pohybu. Právě to dělá z PNEU silný smyslový zážitek.
Zdroj: Lucie Pavlásková