Pavel Ždichynec se narodil v Praze 5. září 1941 tanečnici, pedagožce a dlouholeté repetitorce Národního divadla Praha prof. Věře Ždichyncové.
Daniel Wiesner
doc. MgA. Daniel Wiesner vystudoval choreografii na AMU. Působil jako choreograf a sólista baletu ND Praha (1967–1990), též jako choreograf ve Státním divadle v Brně. Natočil přes sedmdesát choreografických spoluprací s Čs. televizí a filmem. Libretista a scenárista většiny svých představení. Působil jako režisér opery, činohry i muzikálu. Vyučuje choreografii na HAMU.
Texty autora
Jan Hartmann: „Mladým choreografům bych poradil, aby si dávali pozor na cestu, ale šli do toho po hlavě“
S Janem Hartmannem se známe dlouhá léta. Současná doba nám nedovolila setkat se osobně, a tak jsme se při příležitosti jeho kulatin spolu ohlédli za uplynulým časem a zážitky písemně, skrze počítače.
Michal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
S Michalem Šeborem se znám dlouhá léta. Zejména ze společného angažmá v Baletu Národního divadla. V současné pandemické době existuje jediný možný způsob, jak vést rozhovor – jedině přes počítač.
Vzpomínka na Helenu Jandovou, dlouholetou sólistku Baletu Národního divadla v Praze
Je velmi náročné napsat článek věnovaný výročí narození tanečnice, která již osm let bohužel není mezi námi. Navíc vzpomínám, jak Helena Jandová, tato okouzlující, talentovaná tanečnice, byla mezi mými prvními choreografickými interprety.
Ján Nemec: „Mým cílem vždy bylo vychovávat děti k lásce k baletu.“
Bývalý sólista Baletu Národního divadla v Praze a zakladatel známé baletní školy Ján Nemec se dožívá významného životního výročí.
Vlasta Vindušková – Nepostradatelná duše libereckého baletu
Kdykoli jsem během své choreografické kariéry navštívil liberecké divadlo, byl jsem si jist, že se potkám s úžasnou, obětavou dámou Vlastou Vinduškovou, která byla připravena mi optimálně vyjít vstříc...
Luboš Hajn: „Za dobu své taneční kariéry jsem žádnou roli neodmítl.“
Byl jsem dlouholetým kolegou Luboše a Mirka Hajnových v Baletu Národního divadla. U příležitosti jejich kulatin jsem s Lubošem zavzpomínal na dobu minulou.
Libor Bernklau: „Tanec mne od malička učaroval.“
Sešel jsem se svým dlouholetým kolegou z ostravského divadla, abychom při příležitosti jeho kulatin společně zavzpomínali na uplynulá léta.
Vzpomínka na Ladislava Tajovského, sólistu Baletu Národního divadla
Právě dnes, v úterý 21. ledna, uplynulo třicet let ode dne, kdy nás navždy opustil výrazný baletní sólista, skvělý člověk a můj blízký kamarád Ladislav Tajovský.
Rozhovor s Michaelou Vítkovou: „Největším mezníkem v mé kariéře byla role Julie.“
S Michaelou Vítkovou se znám dlouhá léta ze společného angažmá v Baletu Národního divadla. Bývá zvykem, že se scházím s oslavenci v kavárně na Nové scéně.
Rozhovor s divadelním výtvarníkem Josefem Jelínkem: „Divadlo nesmí být založeno na exhibicionismu, preferování svého ega a samolibosti.”
Sešel jsem se se svým skvělým kamarádem Josefem Jelínkem při příležitosti jeho životního jubilea. Jak sám upřesnil, je autorem kostýmních návrhů k téměř 950 inscenacím.
Rozhovor s Ludvíkem Vidlákem: „Měl jsem štěstí na kolegiální atmosféru“
S jubilantem jsem měl sraz v kavárně na Nové scéně Národního divadla. Bylo to setkání po mnoha letech, tak bylo skutečně o čem mluvit.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Hana Polanská
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony…Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze