DISKUZE: Reflexe tanečního umění: dialog kritiků a umělců
Taneční aktuality a Česká taneční platforma zvou na oborovou diskuzi se zahraničními hosty, ve které se setkají taneční kritici a teoretici s výkonnými umělci, aby vedli dialog o podmínkách výkonu profese a dalších aspektech svého působení v oboru. Diskuze se uskuteční 1. dubna od 17 do 19 hodin v Čítárně Unijazz na Žižkově a bude přístupná široké veřejnosti.
V panelu zasedne publicistka a kulturní manažerka Lena Megyeri (HU), divadelní a taneční kritička Anette Therese Pettersen (NO), choreografka, scénografka a výtvarnice původem z Paříže Marie Gourdain (FR/CZ) a dva taneční tvůrci a interpreti působící v Česku Sabina Bočková (CZ) a Viktor Černický (SK/CZ).
Debatu bude moderovat taneční teoretička, historička a kritička Petra Dotlačilová, která do Prahy přijede ze své výzkumné stáže v Paříži.
Diskuze uzavře sérii workshopů pro taneční kritiky a publicisty Taneční kritika v evropském kontextu, která probíhá pro předem vybrané účastníky taktéž v rámci programu ČTP 2023.
Vstup na diskuzi je nutné si zajistit skrze akreditaci České taneční platformy. V případě, že akreditaci nemáte, obraťte se na email lucie.s@tanecniaktuality.cz.
Diskuze bude probíhat v anglickém jazyce.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury, Národního plánu obnovy a Evropské unie a hlavního města Prahy.
Lena Megyeri (HU) je publicistka a kulturní manažerka působící v Budapešti a Vídni. Více než deset let publikuje v oblasti tance v celé škále maďarských médií a také v Springback Magazine. V uplynulých šesti letech řídila vlastní divadelní prostor v Budapešti, v současné době pracuje jako nezávislá kulturní manažerka.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Vystudovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no a Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, dlouhodobě spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Marie Gourdain (FR/CZ) je choreografka, scénografka a výtvarnice původem z Paříže, která žije od roku 2010 v Praze. Vystudovala filmovou animaci na francouzské École National Supérieure des Arts Décoratifs (ENSAD). V rámci studia absolvovala Erasmus na VŠUP v Praze. Za svou výtvarnou a sochařskou práci získala cenu Frédéric de Carfort Paris (2011) a cenu pro sochaře ENSAD Paris (2009). Jako scénografka pracovala pro mnoho současných tanečních souborů a choreografů, jako například Karine Ponties (2017), Ritu Gobi (2018), Andreu Miltnerovou, Barboru Látalovou, Zdenku Svítekovou (2016) a Luciu Kašiarovou (2014), a na site specific projektech pro festival KoresponDance pro Dominiqua Boivina a Jeana Gaudina (2014–2018). Od roku 2015 je členkou kolektivu tYhle, který se věnuje fyzickému divadlu a tanci. V roce 2016 choreografovala první inscenaci UN / One, ve které vystupuje s Florentem Golfierem. Na jaře 2017 vytvořila choreografii k inscenaci LEGOrytmus, na zakázku Studiu ALTA. V roce 2018 mělo premiéru její třetí dílo Medúza (Česká taneční platforma 2019). V roce 2021 dostala mezinárodní Stipendium Caroline Neuberové od města Lipsko.
Sabina Bočková (CZ) je tanečnice a performerka působící od roku 2017 na české nezávislé taneční scéně. V roce 2019 vytvořila spolu s Johanou Pockovou představení Jáma lvová, které se dostalo do prestižního výběru Aerowaves 21. Jako interpretka dlouhodobě spolupracuje se skupinami Tantehorse a tYhle a jako tvůrkyně se věnuje autorské tvorbě ve spolku POCKETART a ve spolupráci se slovenským performerem Tomášem Janypkou.
Viktor Černický (SK/CZ) se věnuje interdisciplinární práci na pomezí tance, performativního umění, cirkusu a výtvarného umění. Aktuálně svou tvorbu soustřeďuje v Praze. Jeho projekty, oceněné Hlavní cenou a Cenou diváků České taneční platformy 2019, opakovaně podporuje Tanec Praha. Byl nominován na ocenění poroty České taneční platformy v hlavní kategorii i kategorii Tanečník roku, v roce 2019 pak na Cenu Divadelních novin. Jeho práce je často prezentována na evropských a asijských scénách a festivalech, mimo jiné v Paříži, Londýně, Hongkongu, Barceloně, Helsinkách nebo Římě. Byl mezi umělci podporovanými Dancenet Sweden, je také součástí prestižního výběru Aerowaves Twenty20. Viktor pracuje napříč uměleckými obory, přičemž jádrem jeho práce je fyzická reprezentace reflexe a vztah k objektům. V rámci dvouletého projektu Shape It podrobuje analýze umělecký proces spolu s mladým publikem (a pro mladé publikum) ve Finsku, Itálii, Česku a Velké Británii. V díle PRIMA, určeném pro širokou veřejnost, vyzývá místní komunity, aby zaujaly své místo na jevišti v procesu tvorby i v představení. Projekt vznikl na objednávku v koprodukci v rámci sítě Be SpectACTive, která moderuje dialog mezi veřejností a umělci v celé Evropě. Vedle vlastní tvorby spolupracoval a vystupoval např. s Dominiquem Boivinem (FR), Danielem Gulkem (FR), Sonjou Pregrad (HR/DE), Cirkem La Putyka (CZ) nebo Compagnie Mossoux-Bonté (BE). Od roku 2019 je hostujícím pedagogem na Akademii múzických umění v Praze, kde supervizuje umělecké procesy v mezinárodním magisterském programu Directing of Devised and Object Theatre.
Petra Dotlačilová (CZ) absolvovala italianistiku na Filozofické fakultě UK a studia taneční vědy na Akademii múzických umění, kde v září 2016 získala doktorát. V letech 2015–2017 pracovala na výzkumném projektu „Ritual Design for the Ballet Stage“ na Univerzitě v Lipsku. Mezi lety 2015–2020 absolvovala doktorské studium na Univerzitě ve Stockholmu, kde spolupracuje na projektu „Performing Premodernity“, kombinujícím akademický a umělecký výzkum opery a divadla pozdního 18. století, a které zakončila disertační prací Costume in the Time of Reforms: Louis-René Boquet Designing Eighteenth-Century Ballet and Opera (září 2020). Zabývá se historií a teorií tance a baletu v Evropě, výzkumem divadelního kostýmu a překlady z francouzštiny a italštiny. Pravidelně se účastní odborných konferencí jako IFTR, Oxford Dance Symposium, European Association for Dance History, Early Dance Circle aj. a publikuje v odborných periodikách. Vedle badatelské práce se věnuje kritické reflexi baletu, současného tance a nového cirkusu, mimo portál Taneční aktuality publikovala též v časopisech Svět a divadlo, Živá hudba, Hudební rozhledy, Tanec (SK), Dansportalen (SE) aj.
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí