OPEN CALL: Workshopy Taneční kritika v evropském kontextu

Taneční aktuality vyhlašují otevřenou výzvu k účasti na workshopu pro umělecké kritiky a redaktory se zaměřením na tanec, nový cirkus a pohybové divadlo. Obsahová náplň seminářů se bude dotýkat jak otázek praktického výkonu profese, tak inovativních postupů v taneční kritice. Workshopy povedou zahraniční lektoři a proběhnou v rámci České taneční platformy 2023. Workshopy zakončí panelová diskuze s tvůrci a kritiky, která je určená široké veřejnosti.

Dva workshopy se uskuteční ve čtvrtek 30. března v Pražském kreativním centru na Staroměstském náměstí. První povede etablovaná kritička a editorka Emily May (GB/DE), která působí v odborných médiích napříč Evropou i Amerikou. Druhý pak publicistka a kulturní manažerka Lena Megyeri (HU). Trojlístek workshopů zakončí v pátek 31. března lektorka Anette Therese Pettersen (NO), divadelní a taneční kritička, která se mimo jiné zabývá procesy a politikou současné kritiky v praxi. Workshopy jsou účastníkům nabízeny zcela zdarma.

Panelová diskuse pro veřejnost Reflexe tanečního umění: dialog kritiků a umělců proběhne 1. dubna od 17 do 19 hodin v Unijazzu v rámci festivalu Česká taneční platforma. Do diskusního panelu budou kromě lektorů přizváni také umělci a další aktéři oboru.

Workshopy i diskuze proběhnou v anglickém jazyce, podmínkou pro účast na workshopech je sepsání jednoho kritického textu pro web www.tanecniaktuality.cz.

Počet účastníků workshopů je omezen, hlaste se do 14. března prostřednictvím Google formuláře: https://forms.gle/oYN6Xa5PEEfLbGsi8.

Účastníci workshopů dostanou zdarma akreditaci na ČTP 2023. Mimopražským účastníkům bude poskytnut příspěvek na dopravu a ubytování. Účast autorů z regionů vítáme.

HARMONOGRAM WORKSHOPU:

čtvrtek 30. 3. 2023 -  10.00 - 12.00
Lena Megyeri:  Postavení a význam taneční kritiky a ohodnocení práce kritiků / Position and importance of dance criticism, appreciation/pricing of the critic's work

čtvrtek 30. 3. 2023 - 13.00 - 15.00
Emily May: Psaní v praxi: Jak sledovat taneční představení, když o něm píšeme, pořizování poznámek a jejich proměna v recenzi / Writing practices: How to watch a dance show when writing about it, taking notes and turning them into a review

pátek 31. 3. 2023 - 9.00 - 11.00
Anette Therese Pettersen: Zkoumání formátů kritiky, nové alternativní formáty, intimita kritika / Exploring formats for criticism, alternative new formats, critical intimacy.

Více informací o lektorech:

Emily May (GB/DE) je autorka a editorka. Narodila se v Británii, ale působí zejména v Berlíně. Specializuje se na tanec a performance. Je absolventkou Trinity Laban Conservatoire for Music and Dance a členkou taneční sekce U.K. Critics‘ Circle. Pravidelně přispívá do publikací v Evropě a Americe včetně Dance Magazine, Art Review, Frieze, The Stage, Flash Art, The Brooklyn Rail a Springback Magazine. V současné době působí jako redaktorka ve společnosti COLORSxSTUDIOS, kde založila a nadále řídí novou redakční platformu. Vedle psaní má Emily zkušenosti s pořádáním besed a panelových diskusí. Moderovala debaty na různých festivalech, např. Aerowaves, Springforward, Soundance Festival Berlin, Česká taneční platforma a další. Pravidelně se účastní panelových diskuzí zaměřených na psaní o tanci.

Lena Megyeri (HU) je publicistka a kulturní manažerka působící v Budapešti a Vídni. Více než deset let publikuje v oblasti tance v celé škále maďarských médií a také v Springback Magazine. V uplynulých šesti letech řídila vlastní divadelní prostor v Budapešti, v současné době pracuje jako nezávislá kulturní manažerka.

Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Vystudovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, dlouhodobě spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury a Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy.