OPEN CALL: Workshopy Taneční kritika v evropském kontextu
Taneční aktuality vyhlašují otevřenou výzvu k účasti na workshopu pro umělecké kritiky a redaktory se zaměřením na tanec, nový cirkus a pohybové divadlo. Obsahová náplň seminářů se bude dotýkat jak otázek praktického výkonu profese, tak inovativních postupů v taneční kritice. Workshopy povedou zahraniční lektoři a proběhnou v rámci České taneční platformy 2023. Workshopy zakončí panelová diskuze s tvůrci a kritiky, která je určená široké veřejnosti.
Dva workshopy se uskuteční ve čtvrtek 30. března v Pražském kreativním centru na Staroměstském náměstí. První povede etablovaná kritička a editorka Emily May (GB/DE), která působí v odborných médiích napříč Evropou i Amerikou. Druhý pak publicistka a kulturní manažerka Lena Megyeri (HU). Trojlístek workshopů zakončí v pátek 31. března lektorka Anette Therese Pettersen (NO), divadelní a taneční kritička, která se mimo jiné zabývá procesy a politikou současné kritiky v praxi. Workshopy jsou účastníkům nabízeny zcela zdarma.
Panelová diskuse pro veřejnost Reflexe tanečního umění: dialog kritiků a umělců proběhne 1. dubna od 17 do 19 hodin v Unijazzu v rámci festivalu Česká taneční platforma. Do diskusního panelu budou kromě lektorů přizváni také umělci a další aktéři oboru.
Workshopy i diskuze proběhnou v anglickém jazyce, podmínkou pro účast na workshopech je sepsání jednoho kritického textu pro web www.tanecniaktuality.cz.
Počet účastníků workshopů je omezen, hlaste se do 14. března prostřednictvím Google formuláře: https://forms.gle/oYN6Xa5PEEfLbGsi8.
Účastníci workshopů dostanou zdarma akreditaci na ČTP 2023. Mimopražským účastníkům bude poskytnut příspěvek na dopravu a ubytování. Účast autorů z regionů vítáme.
HARMONOGRAM WORKSHOPU:
čtvrtek 30. 3. 2023 - 10.00 - 12.00
Lena Megyeri: Postavení a význam taneční kritiky a ohodnocení práce kritiků / Position and importance of dance criticism, appreciation/pricing of the critic's work
čtvrtek 30. 3. 2023 - 13.00 - 15.00
Emily May: Psaní v praxi: Jak sledovat taneční představení, když o něm píšeme, pořizování poznámek a jejich proměna v recenzi / Writing practices: How to watch a dance show when writing about it, taking notes and turning them into a review
pátek 31. 3. 2023 - 9.00 - 11.00
Anette Therese Pettersen: Zkoumání formátů kritiky, nové alternativní formáty, intimita kritika / Exploring formats for criticism, alternative new formats, critical intimacy.
Více informací o lektorech:
Emily May (GB/DE) je autorka a editorka. Narodila se v Británii, ale působí zejména v Berlíně. Specializuje se na tanec a performance. Je absolventkou Trinity Laban Conservatoire for Music and Dance a členkou taneční sekce U.K. Critics‘ Circle. Pravidelně přispívá do publikací v Evropě a Americe včetně Dance Magazine, Art Review, Frieze, The Stage, Flash Art, The Brooklyn Rail a Springback Magazine. V současné době působí jako redaktorka ve společnosti COLORSxSTUDIOS, kde založila a nadále řídí novou redakční platformu. Vedle psaní má Emily zkušenosti s pořádáním besed a panelových diskusí. Moderovala debaty na různých festivalech, např. Aerowaves, Springforward, Soundance Festival Berlin, Česká taneční platforma a další. Pravidelně se účastní panelových diskuzí zaměřených na psaní o tanci.
Lena Megyeri (HU) je publicistka a kulturní manažerka působící v Budapešti a Vídni. Více než deset let publikuje v oblasti tance v celé škále maďarských médií a také v Springback Magazine. V uplynulých šesti letech řídila vlastní divadelní prostor v Budapešti, v současné době pracuje jako nezávislá kulturní manažerka.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Vystudovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, dlouhodobě spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury a Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Karel Janečka, emeritní sólista Baletu ND Brno
zprávy -
Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
zprávy -
Forman – Divadlo na Kampě mluví, tančí a zpívá
recenze -
Zemřela Marcela Martiníková, hvězda Baletu Praha a múza Pavla Šmoka
zprávy -
Anne Teresa de Keersmaeker čelí obvinění z psychologického teroru svého souboru
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Věra
Úžasný člověkMichal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
Veronika Rehbergerová
Dobrý den, dovolila bych si upozornit na chybu, která se nachází hned v úvodní tučně psané části kritiky. Paní…Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance
Jana Bohutínská
Stále přesně nechápu, z jakého důvodu se umělecká obec proti tomu, jak ministerstvo kultury celý status nakonec…Status umělce. Dobře mířená střela, která minula cíl
MIRCOU
BRAVO, BRAVO AND BRAVO AGAIN ...Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
Milan B
Další smutná kauza. Občané Brna mají to, co si zvolili!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Andrea
Nechápu, jak může jídlo dostat přednost před kulturou a pohybovými aktivitami. Hanba vedení Brna!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Rehbergerová,jak už jsem vám odepisoval na e-mail – za chybu se omlouváme a v textu (po konzultaci s…
Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance