Das Fremde / ALIENIdentität – Zamlžené představy o kuriózních jevech

V rámci festivalu Dance transit. Praha.Dresden.Leipzig vzniká mezi Prahou, Drážďany a Lipskem nadějná tradice. Konkrétně mezi divadlem Ponec, Tancem Praha a významnými uměleckými centry v Hellerau u Drážďan a v lipském divadle Lofft. Tvůrčí ambice a umělecké touhy jsou stálou výzvou, jak hledat společný jazyk vstřícného porozumění mezi Čechy a Němci, mezi českou a německou kulturou v širším kontextu.

Das Fremde / ALIENIdentität (N. Ivanova, R. Huguet, M. Wagner). Foto: Benjamin Schindler

Das Fremde / ALIENIdentität (N. Ivanova, R. Huguet, M. Wagner). Foto: Benjamin Schindler

Taneční skupina The Guts Company z Drážďan v čele s choreografkou Johannou Rogganovou spolu s dvěma tanečnicemi Nastiou Ivanovovou a Rosabel Huguetovou, performerem Matthiasem Wagnerem a hudebníkem Simonem Goffem uvedli představení Das Fremde / ALIENIdentität. Téma vychází z poezie básníka Wilhelma Müllera, jehož verše použil Franz Schubert ve své Zimní cestě – Winterreise.

Anotace v programu nabízí úryvek z díla filozofa Bernharda Waldenfelse: „…odmítnutí podivnosti středobodem. Odmítnutí jsou duchové, které vyzýváme a evidentně nemůžeme odčarovat. Duchové své odmítnutí živí. Náš strach z podivnosti je vyživován odmítáním. Překonání je v nedohlednu.“

Choreografka uvádí, že se „vydává na cestu za podivnostmi“. Kde tu cestu má hledat? A najde ji vůbec? Může být svět zvláštností lapen a zachycen? Vždyť mizí a ztrácí se. Zanechá za sebou myšlenku? V tomto kontextu se jedná o zřejmé tápání mladé generace v hledání stavu duše, snahu o osvětlování rádoby filozofických citací bez konce.

 

Na bílé scéně a v zajímavém svícení sledujeme dílčí výstupy taneční i herecké. Trojice aktérů se nejprve exponuje na horizontu. Jsou opravdu podivně oblečeni, spíše ve fragmentech bílých kostýmů, blůzek, trikotů, kousků návleků, jedině Matthias Wagner vězí v kůži jakéhosi zvířete, zřejmě medvěda. Objevují se ve dvojicích, v krátkých podivných setkáních bez emocí. Role a kůže medvěda evokují sounáležitost se zemí, jakousi živočišnost a animálnost. Ty jediné nás mohou držet v reálném světě, i když textu, který herec vyslovuje, není moc rozumět. Jedna dívka je zamotaná v látce na židli, vyvléká se z ní, nemůže udržet rovnováhu. Nevíme, proč se necítí dobře. Vše se odehrává bez pointy, bezcílně. Interpretky jsou spolu a chvíli v jakémsi vztahu společně tančí. Pak se spíše potácejí v beztvarém a fiktivním prostoru, odloučeny od sebe. Muž se zbavuje zvířecí kůže, ale dále se nic zvláštního neděje.

Je škoda, že jsme v zamlžených představách choreografky nepochopili či nepřečetli souvislosti mezi filozofickou úvahou a pohybovým sdělením jednotlivých scén. Obě tanečnice mají značnou technickou úroveň a mohly by předvést podstatně více.  

Psáno z představení v rámci festivalu Dance transit 11. dubna 2017, divadlo Ponec.    

Dance transit. Praha.Dresden.Leipzig
10.–12. dubna 2017
 

Das Fremde / ALIENIdentität
Choreografie: Johanna Roggan
Hudba a zvuk: Simon Goff
Kostýmy: Julia Pommer
Dramaturgie: Célestine Hennermann
Světla: Falk Dittrich

 

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Johanna Roggan

The Guts Company

Divadlo Ponec

Tanec

Dance transit. Praha.Dresden.Leipzig

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

listopad 2020

Po Út St Čt So Ne
26
27
28
29
30
31
1
2 3 4 5
6
7
8
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 1
2
3
4
5
6
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: