Das Fremde / ALIENIdentität – Zamlžené představy o kuriózních jevech

V rámci festivalu Dance transit. Praha.Dresden.Leipzig vzniká mezi Prahou, Drážďany a Lipskem nadějná tradice. Konkrétně mezi divadlem Ponec, Tancem Praha a významnými uměleckými centry v Hellerau u Drážďan a v lipském divadle Lofft. Tvůrčí ambice a umělecké touhy jsou stálou výzvou, jak hledat společný jazyk vstřícného porozumění mezi Čechy a Němci, mezi českou a německou kulturou v širším kontextu. Taneční skupina The Guts Company z Drážďan v čele s choreografkou Johannou Rogganovou spolu s dvěma tanečnicemi Nastiou Ivanovovou a Rosabel Huguetovou, performerem Matthiasem Wagnerem a hudebníkem Simonem Goffem uvedli představení Das Fremde / ALIENIdentität. Téma vychází z poezie básníka Wilhelma Müllera, jehož verše použil Franz Schubert ve své Zimní cestě – Winterreise. Anotace v programu nabízí úryvek z díla filozofa Bernharda Waldenfelse: „…odmítnutí podivnosti středobodem. Odmítnutí jsou duchové, které vyzýváme a evidentně nemůžeme odčarovat. Duchové své odmítnutí živí. Náš strach z podivnosti je vyživován odmítáním. Překonání je v nedohlednu.“ Choreografka uvádí, že se „vydává na cestu za podivnostmi“. Kde tu cestu má hledat? A najde ji vůbec? Může být svět zvláštností lapen a zachycen? Vždyť mizí a ztrácí se. Zanechá za sebou myšlenku? V tomto kontextu se jedná o zřejmé tápání mladé generace v hledání stavu duše, snahu o osvětlování rádoby filozofických citací bez konce. Na bílé scéně a v zajímavém svícení sledujeme dílčí výstupy taneční i herecké. Trojice aktérů se nejprve exponuje na horizontu. Jsou opravdu podivně oblečeni, spíše ve fragmentech bílých kostýmů, blůzek, trikotů, kousků návleků, jedině Matthias Wagner vězí v kůži jakéhosi zvířete, zřejmě medvěda. Objevují se ve dvojicích, v krátkých podivných setkáních bez emocí. Role a kůže medvěda evokují sounáležitost se zemí, jakousi živočišnost a animálnost. Ty jediné nás mohou držet v reálném světě, i když textu, který herec vyslovuje, není moc rozumět. Jedna dívka je zamotaná v látce na židli, vyvléká se z ní, nemůže udržet rovnováhu. Nevíme, proč se necítí dobře. Vše se odehrává bez pointy, bezcílně. Interpretky jsou spolu a chvíli v jakémsi vztahu společně tančí. Pak se spíše potácejí v beztvarém a fiktivním prostoru, odloučeny od sebe. Muž se zbavuje zvířecí kůže, ale dále se nic zvláštního neděje. Je škoda, že jsme v zamlžených představách choreografky nepochopili či nepřečetli souvislosti mezi filozofickou úvahou a pohybovým sdělením jednotlivých scén. Obě tanečnice mají značnou technickou úroveň a mohly by předvést podstatně více.   Psáno z představení v rámci festivalu Dance transit 11. dubna 2017, divadlo Ponec.     Dance transit. Praha.Dresden.Leipzig
10.–12. dubna 2017
  Das Fremde / ALIENIdentität
Choreografie: Johanna Roggan