Registrace

Emergency dances I. – V zajetí médií, moci a bezmoci

Umění je zrcadlem doby. Tvůrci vždy, ať už víceméně vědomě či nevědomě, reflektují to, co je obklopuje, co je pálí a nedá jim spát. Ke snaze o taneční aktivismus se hlásí i nová série představení pod názvem Emergency dances, která vzniká pod patronací uměleckého uskupení Tantehorse a dává nově nastupující generaci umělců prostor vyjádřit se. První z večerů se tematicky vztahoval k zhoubné roli masmédií v dnešní společnosti a uvedl dva zcela odlišné kusy. Jáma Lvová Johany Pockové a Sabiny Bočkové představuje doslova atakující show o manipulaci a moci médií, kde se do role ovládaných dostávají i diváci. V choreografii Ententiky Denisy Musilové jsou tanečnice více introvertní, do sebe ponořené. Autorka si dala za cíl zkoumat dopad přehlcení informacemi, negativních mediálních masáží i stresových situací na jedince, které mohou vyústit v rozvoj duševní poruchy.

Emergency dances I. - Jáma lvová (Sabina Bočková). Foto: Vojtěch Brtnický.
Emergency dances I. - Jáma lvová (Sabina Bočková). Foto: Vojtěch Brtnický.
Inzerce

Pánské obleky Pockové a Bočkové evokují televizní hlasatele. Dívky stojí pevně na svých místech, pouze se drobně v souladu s monotónní hudbou natáčejí v ramenou. Jejich repetitivní pohyby a gesta se postupně rozvíjejí, místy se přidává i výmluvná mimika obličeje. Uvádí diváky do transu, bleskurychle mění náladu i celkovou atmosféru. Jejich akce připomíná chvíli lacinou a podbízivou televizní zábavu, módní přehlídku i vojenské cvičení, které nahání strach. Zklidnění přichází v další části, kdy leží na zemi, hlasitě vydechují do megafonu a zpívají neustále dokola jednu větu, zřejmě za účelem vyjádření závislosti, ačkoli smysl tohoto počínání v kontextu celého díla není tolik zjevný. Samy se do role manipulovaných dostanou v moment, kdy se jejich paže vzájemně propletou kolem hlav tak, že vzbuzují dojem loutek, které ovládá někdo za nimi. Nutí je k polibku, sune s nimi prostorem. Silný okamžik, ze kterého až mrazí. Vyústění díla je nečekané. Z rovnocenných dívek, které v podstatě znásobují sílu viděného jen tím, že jsou dvě, se z jedné stává nedobrovolná oběť erotických choutek druhé. Expresivní, sugestivní… pád do Jámy Lvové.

Emergency dances I. - Ententiky (Anna Benháková a Iveta Krmelová). Foto: Vojtěch Brtnický.

Záměrem Denisy Musilové v díle Ententiky bylo mimo jiné vystavit tanečnice stresové situaci. Ta spočívala v tom, že obě dívky (Anna Benháková, Iveta Krmelová) musely do Paláce Akropolis na představení doběhnout z míst vzdálených sedm kilometrů. Start jejich běhu byl zřejmě promítán ve foyer před vstupem do sálu. Tento moment však v přeplněném prostoru snadno unikl, a zdálo se proto neopodstatněné, proč se dívky hned po vstupu na jeviště z hlediště převlékly… Z hlediska struktury pracují Ententiky stejně jako Jáma Lvová s opakováním. V relativně pravidelných okamžicích se objevují znovu tytéž taneční pasáže či epizody. Vodící linkou je jakási zacyklenost, bezvýchodnost situace znázorněná během v kruhu, sebevražedným balancováním na okraji jevištní rampy. Pohyby dívek se však nesou v mnohem abstraktnějším duchu, taneční kombinace nabízejí vícero interpretací. Souvislost s avizovaným mediálním zahlcením je patrná pouze z krátkých a nezřetelných útržků vesměs politických promluv, kde zní hlasy Adolfa Hitlera, Stalina, Nelsona Mandely nebo Miloše Zemana, či z hledění do modrých světel, jež se linou ze zákulisí a mají evokovat televizi. Tah na branku v tomto případě není zcela jasný.

Přesto se ukázalo, že tanec má aktivizační potenciál. A že začínající choreografky mají světu co sdělit.

Psáno z premiéry 25. září 2019, Palác Akropolis, Praha.

Jáma Lvová
Koncept, režie, choreografie, interpretace: Johana Pocková, Sabina Bočková
Hudba: Lukáš Palán
Dramaturgie: Viktor Černický
Světelný design, projekce: Eliška Kociánová
Premiéra: 25. 9. 2019

Ententiky
Koncept, režie, choreografie: Denisa Musilová
Performance: Anna Benháková a Iveta Krmelová
Hudba: Aleš Kauer
Premiéra: 25. 9. 2019

 

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.