Registrace

HeArt of Noise – Duch futurismu na vlnách vodního živlu

Významný soubor současného tance 420PEOPLE má na svém kontě bohatý repertoár, především díla Václava Kuneše, tanečníka, choreografa a uměleckého šéfa souboru. V tomto roce slaví soubor patnáct let své existence. Příležitost uvést svůj další projekt měla opět i Sylva Šafková. Působí v souboru pravidelně jako choreografka, dříve jako tanečnice, a podílí se na uměleckém směřování souboru.

HeArt of Noise. Foto: Vojta Brtnický.
HeArt of Noise. Foto: Vojta Brtnický.
Inzerce

Je nutné připomenout její úspěšné dílo INspiraCe s orchestrem BERG, uváděné rovněž na scéně Divadla Archa. Vzniklo ve spolupráci s hudebníkem a skladatelem Tomášem Reindlem a na tuto úzkou spolupráci s autorem a vzájemné tvůrčí porozumění Sylva Šafková navazuje v novém díle HeArt of Noise.

Skladatel a hráč na scéně

Nápad opřít se o významný otevřený dopis, manifest futurismu The Art of Noise, který vytvořil italský hudebník a malíř Luigi Russolo v roce 1913, je velmi neotřelý a v tanečním světě málokdy zmiňovaný. Nová inscenace se od něj dramaturgicky jasně odvíjí a hudebně skýtá takřka neomezené možnosti.

Speciálně při využití elektronické hudby, dechů a strunných nástrojů, bicích, industriálního a městského hluku a hutných hluků všeho druhu: motorů, skřípání, vrzání. Podivné zvuky jemných valérů a nuancí se kombinují v odlišné dynamice s lidským hlasem a tlukotem srdce, s dozvuky vody a jejím prouděním, se stříkáním a šploucháním. Pro hudebníka i ucho diváka, chvílemi až přesyceného, je to pastva rozmanitostí. Využíván je i futuristický hudebně-hlukový nástroj intonarumori (poměrně velká dřevěná „krabice“ s kovovým kónickým výstupem ve tvaru trubky a s mechanismem ovládaným pomocí kliky a posuvného tahadla), který vynalezl Luigi Russolo, aby uskutečnil své futuristické vize, a skládal pro něj různé skladby. Vyluzuje podivné zvuky, hluky, šum a kvílení. Hrou na tento nástroj celé představení začíná. Skladatel a hráč v jedné osobě Tomáš Reindl ovládá a hraje živě se svým „orchestrem“ nazvaným OMNION po celou dobu inscenace z přední části levého portálu, tedy ze zákulisí.

HeArt of Noise. Foto: Vojta Brtnický.

Všudypřítomný vodní živel

Ze tmy a shůry se objeví uprostřed scény dva proudy vody. Pod nimi blízko sebe stojí pár tanečníků ve světlých kostýmech. Pod silným proudem se pohybují dost omezeně a úzce při sobě. Efektní začátek prozrazuje, že živel vody bude všudypřítomný.

První plán prázdné scény tvoří černý baletizol a druhý tvoří obrovská hladina vody podobná mělkému bazénu. Takto netradiční scénu i kostýmy vytvořil výtvarník Marek Cpin. Na jevišti se postupně střídá a tančí pět interpretů: Francesca Amy Amante, Florian Garcia, Simona Machovičová, Filip Staněk Michal Toman. Nejdříve se rozvíjí skupinová choreografie, která se rozbíjí v dílčí duety i sóla. V prvních částech více na suché ploše a posléze s omezenými pohybovými možnostmi i ve vodní hladině.

Z tanečních výkonů byli výborní charismatická Francesca Amy Amante a technicky přesný a výrazný Florian Garcia.

HeArt of Noise. Foto: Vojta Brtnický.

Vodní živel vytváří jistý odpor, jak jej každý známe, takže práce nohou je jím ovlivněna, technika točení a skoků jasně okleštěna. Přesto, nebo právě proto, je výkon všech tanečníků výjimečný i náročný. Efekty, které tento způsob tvůrčí práce skýtá, jsou dávno ověřeny z inscenací světových choreografů Piny Bausch, Maurice Béjarta, Johna Neumeiera, Alexandera Ekmana nebo tchajwanského souboru Cloud Gate Dance Theatre.

Kdo zažije a vidí vodu spolu s dynamickým pohybem na jevišti poprvé, musí být zcela fascinován. Významy dílčích scén a vztahů, které se rozvíjí mezi partnery i ve skupině, jsou výrazně ovlivněny výtvarnými obrazy. Ty vznikají především díky vynikajícímu light designu Martina Špetlíka. O významu svícení a hře světel v divadelním prostoru není třeba zvlášť psát. Je nutné zažít a vidět, co světlo dovede vykouzlit za dramatické i intimní situace a jak prostředí zcela nahrazuje dekorace. Výsledný dojem násobí přítomnost pohybujícího se vodního živlu a také kouře, který spolu s těly tanečníků vytváří až apokalyptické výjevy.

Svícení zespoda si hraje se siluetou člověka a může působit až hrůzostrašně; plastický obraz tělesných až sošných tvarů zdůrazňují boční „průvany“. V klidné chvíli kouř a světlo vytvoří obraz páry nebo mlhy nad vodní hladinou. Jasným kontrasvětlem vyřízne osvětlovač v prostoru ostrý trojúhelník a homogenní skupina v něm vypadá jako v očistci nebo v pekle.

HeArt of Noise. Foto: Vojta Brtnický.

Během této velkolepé show, kdy se rovnoměrně dělí o pozornost hudba, zvuk, světlo a tanec, třikrát zazní texty inspirované výše zmíněnými futuristickými traktáty, sepsané Jiřím Šafkou. Text je teoreticky naučný a v angličtině, je zbytečně dlouhý a během choreografie nezáživný. Když vnímáte význam slov, ztrácíte pozornost, co tanečníci zrovna vyjadřují. Choreografie není nijak zvlášť inovativní, nejjistěji vycházejí taneční duety i sóla tančené na suchu. Moc pěkně je postavený „mokrý“ duet ženy a muže, jediný, který působí lyricky, odlehčeně a zamilovaně.

Jinak se vše žene v divokém dynamickém tempu, hnané bláznivě barevnou hudbou a vlnami zvuků i vody. Některé pasáže hodinové performance HeArt of Noise se možná až zbytečně dlouze opakují, nejen v pohybových vazbách, ale i ve stejné atmosféře bez zvláštního obsahového vývoje, kdy po celou dobu hraje prim vodní živel.

 

Psáno z premiéry 21. září 2023, Divadlo Archa.

 

HeArt of Noise
Choreografie: Sylva Šafková
Text: Jiří Šafka
Účinkující: Francesca Amante, Florian Garcia, Simona Machovičová, Filip Staněk, Michal Toman & Tomáš Reindl (OMNION)
Hudba: Tomáš Reindl
Voiceover: využití AI
Scénografie, kostýmy: Marek Cpin
Světelný design: Martin Špetlík
Produkce: Anna Borovská, Aneta Jochim, Marta Lajnerová
Foto: Pavel Hejný
Grafický design: Mikuláš Macháček
Video: Tomáš Vlček
Premiéra: 21. a 22. 9. 2023, Divadlo Archa

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.