INspiraCe – Proud taneční a hudební energie vlévající krev do žil

Divadlo Archa uvedlo na sklonku léta novou premiéru souboru 420PEOPLE, která vznikla propojením s neméně známým hudebním tělesem, a to orchestrem BERG. Toto uskupení za léta, která působí na naší scéně, uvedlo již celou řadu projektů založených na prolínání žánrů a mezioborové spolupráci. Orchestr BERG se zaměřuje na soudobou hudbu a jedna ze zásadních skladeb, která v podstatě odstartovala hudební minimalismus, stála u zrodu myšlenky představení INspiraCe.

INspiraCe. Foto: Michal Hančovský.

INspiraCe. Foto: Michal Hančovský.

Choreografku Sylvu Šafkovou, která s 420PEOPLE již spolupracovala například na tanečním filmu Through Glass uvedeném na přelomu roku, zaujala skladba In C amerického skladatele Terryho Rileyho. Jedná se o skutečně fascinující hudební dílo zkomponované v roce 1965, které dává mnoho svobody v možnostech svého provedení. Kdo chce tuto orchestrální skladbu hrát, dostane notový záznam o délce jedné stránky, obsahující 53 oddělených hudebních frází. Je na každém hráči, kolikrát danou frázi zahraje a kdy se rozhodne přesunout se k další. Není ani přesně určeno, jaké obsazení či jaký počet hudebníků by měl skladbu hrát. Každé provedení díla In C je tedy jedinečné.

Minimalistická hudba přirozeně inspiruje taneční tvůrce, a to nejen ty, kteří koketují s minimalismem v pohybu. Jedním z Rileyho souputníků byl i Steve Reich, který si s Rileym první minimalistický opus In C zahrál. A s Reichovou hudbou již experimentoval nejeden choreograf. Sylva Šafková se nakonec, na rozdíl od například Sashy Waltz, která shodou okolností na jaře tohoto roku uvedla choreografii na zmiňovanou skladbu dodržující ve svém přístupu k choreografii kompoziční princip 53 oddělených pohybových frází, rozhodla pro novou autorskou hudbu a ke spolupráci přizvala českého skladatele a hráče na indická tabla Tomáše Reindla.

Původní Rileyho myšlenka se pro tvůrce stala esencí spolupráce mezi choreografkou a autorem hudby, který vytvořil originální opus, zkomponovaný pro komorní obsazení BERGu – flétna (Jana Jarkovská), housle (Jana Kubánková), viola (Kateřina Lískovcová), violoncello (Helena Velická) a klarinet (Zlata Vohryzková). Celý dámský ansámbl vedl samotný skladatel, jenž zároveň do představení zapojil indická tabla, beatbox a živý mix elektronické hudby.

INspiraCe. Foto: Michal Hančovský.

V úvodu představení vnímáme jen ozvěny dýchání, které rytmicky člení zvukový prostor, zatímco na jeviště postupně přicházejí tanečníci a hudebníci. Zaujímají různá místa v prostoru, členěném a funkčně orámovaném scénografickým prvkem, využívajícím úzké visící pruhy světlé látky. Ty je možné zatahovat či vytahovat a tím měnit, odhalovat i zahalovat fragmenty dění na scéně.

V prvních minutách se těla účinkujících, oděných do světlých barev, jen volně rozhýbávají. Zatím ani nemusíme zcela rozeznat, kdo je tanečníkem a kdo zanedlouho usedne k nástrojům. Postupně se ale od sebe oddělí a v popředí scény se zabydlují tanečníci 420PEOPLE – Francesca Amante, Francesca Ginepro, Simona Machovičová, Tomáš Červinka a Filip Staněk. Instrumentální doprovod poté jen slyšíme, jelikož je zatím skryt díky důmyslné scénografii Anny Chrtkové.

Hudební motivy se pozvolně vrství, stejně jako ty taneční. Nedá se říci, že by šlo jen o vizualizaci hudby, divák se spíš může naplno oddat symbióze tančících těl a hudebního doprovodu, vznikajícího živě na jevišti a tryskajícího skrz tanečníky, kteří postupně stále intenzivněji ovládají prostor. Stejně jako lze vnímat jednotlivé nástroje, pokud se na ně chceme zaměřit, je možné pozorovat i akce jednotlivých tanečníků, kteří technicky suverénním způsobem tvarují svá těla a předávají do publika intenzivní energetické vlny. Velmi výrazná je Francesca Amante, přesná, rozhodná a se silnou stage presence.

INspiraCe. Foto: Michal Hančovský.

Snad je to i stále doznívajícím divadelním a tanečním půstem, že představení INspiraCe působí jako svěží energie vlévající novou krev do žil. Tanečníci mají na svých bedrech hodně pohybového materiálu, jsou takřka „na roztrhání“ a hudebníci BERGu jim zdatně sekundují. V pasáži, kdy Tomáš Reindl zapojuje prvky dubstepu, duní celé divadlo a zdá se, že jsme ve finále. Není tomu ale tak a následuje zklidnění, které postupně opět graduje do intenzivního závěru.

Do jaké míry se hudebníci dostávají k improvizaci během představení, úplně nepostřehneme, ale není to zásadní. Proudění motivů v minimalistické skladbě pulsuje a je motorem pro tanec. Ten s prvkem náhody či improvizovaného výběru vazeb příliš nepracuje, choreografka se vědomě rozhodla pro jejich fixaci, ať už v sólových úryvcích, či při práci v páru nebo ve skupině. Tanečníci se proplétají jako hudební hlasy a proměny scénografie, která postupně odhaluje hudebníky, jsou promyšlené v součinu s celkovou ideou představení. Vysoký standard provedení je už tak trochu předpokládán, pokud se účastní BERG a 420PEOPLE. A není to jejich první setkání – již před několika lety tato dvě tělesa hledala společnou řeč (recenzovali jsme zde).

INspiraCE je hudebně tanečním představením, které těží ze skvělých výkonů všech zúčastněných. Hudebnímu publiku otevírá nové obzory a má jistě potenciál oslovit rozmanité spektrum diváků.

Psáno z premiéry 17. srpna 2021, divadlo Archa.

INspiraCE