Registrace

Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze

Máme to ale v Praze štěstí, že můžeme celé dekády čerpat inspiraci od umělce guruovského formátu – Brita Julyena Hamiltona! Zjevil se tu už někdy v devadesátkách a od té doby se vrací a kultivuje komunitu svých žáků, jimž předává tajemné principy taneční improvizace. Tentokrát se jeho představení uskutečnilo v produkci CreWcollective.

Julyen Hamilton. Foto: Tereza Jakoubková.
Julyen Hamilton. Foto: Tereza Jakoubková.
Inzerce

Divácká kohorta je, řekla bych, pořád stejná, hodně jsou v ní zastoupení tanečníci, ale najdou se i umělci z jiných oborů. Improvizace, která je Hamiltonovou doménou, je spíš pro fajnšmekry a ocení ji hlavně tací, kteří se jí sami věnují, ať už v tanci, hudbě, literatuře a dalších oborech, nebo pak ti, kteří mají smysl pro poezii, nejsou nesví z velkého mentálního prostoru a nevadí jim nonses. Sólo KOAN, které uvedl Hamilton v prostoru Žižkostela přesně tyto rysy neslo.

Julyen Hamilton. Foto: Tereza Jakoubková.

Coby divák*divačka začínáte pohledem do prostoru – je hluboký, vysoký, širokoúhlý, krásná velká bílá vzdušná ratejna s několika prvky, jako je žebřík, židle skoro u stropu, jiná židle dole pod pódiem, hasicí přístroj (ten v divadle být musí), lano, chlupatá dečka a nesmyslně velký igelitový balík. V hodině kreativního psaní byste mohli očekávat zadání povídky, ale tady se musíte napojit a sledovat malého tanečního vypravěče, jak v lehkých krocích, obratech, skocích někam míří, opouští i navazuje předchozí téma, hladce a rytmicky se přemisťuje prostorem, a když je unavený, trochu si odpočine. Jeho chaotické fyzické a verbální jednání tu a tam protne repetice, která posílí dojem hudebnosti a rytmičnosti, a někdy zas přijde kolaps, zcizení, jako když dítě uprostřed hry zavolají na večeři a ono si uvědomí realitu. Naskočit zpátky ale není problém.

Julyen Hamilton. Foto: Tereza Jakoubková.

Hamilton se pohybuje v nějakém fantazijním matrixu, někde za zrcadlem – možná proto se občas shání po Alici. Buduje drobné verbatim situace, které navozují vzpomínky na dětskou autonomní kreativní samotu, v níž je všechno možné a všechno správně. Hamilton není dítě, je to muž v letech a jeho hra tomu odpovídá. Zúročuje zkušenosti, pečlivé pozorování lidské interakce a tuto moudrost nechává probleskovat v detailech a drobných, ale vycizelovaných pointách, které jsou vtipné tím, jak jsou vidoucí.

Julyen Hamilton. Foto: Tereza Jakoubková.

Opakovaně například rozehrává varianty dialogu muže a ženy čekajících v dešti na vlak, kteří do něj nikdy nenasednou, a nakonec se rozejdou. Moudrost je i v lehkosti jeho projevu, kterou můžeme vztáhnout na celou lehkost bytí – není to jen lunatická blábolivá existence, je to filozofický postoj k životu. Ano, tolik jsem si z KOANU odnesla, a také to, že tento přístup vyžaduje extrémní koncentraci a citlivost, jinak nelze tak magnetizující stage presence udržet. Mnohokrát jsem si vzpomněla na Ivana Vyskočila a jeho dialogické jednání, na to, jak je těžké udržet vnitřní vazbu k sobě, ke svému tématu, a přitom zůstat čitelný a otevřený podnětům z vnějšku. Julyen Hamilton je v tom mistr světa.

Julyen Hamilton. Foto: Tereza Jakoubková.

KOAN je strukturovaná improvizace ukotvená zmíněnými scénickými prvky, ale nedá se vyloučit, že při jiném uvedení v jiném divadle, studiu či kostele budou na scéně jiné předměty a i prostorové uspořádání bude vypadat úplně jinak. Podstatný a pozoruhodný je fakt, jak je Hamilton i přes dlouhou kariéru fyzicky ve formě. Jeho pohyby mají zvláštní kvalitu, jemnou, vznešenou, a to jak v prosté chůzi, tak v dynamičtějších variacích, ale také v mluvním projevu. Působí trochu jako rytíř de la Mancha nebo postava ze Shakespeara, která toho viděla už mnoho a mentálně tento svět opustila.

Tu přitažlivou kultivovanost podle mého posiluje i fakt, že Hamilton je polyvalentní umělec – věnuje se nejen tanci, ale i hudbě a poezii. A nebojím se dodat, že je svým způsobem i filozof. A nedivila bych se, kdyby na toto tvrzení reagoval prásknutím nafouknutého papírového pytlíku. Tak už to zenoví mistři prostě dělají.

 

Psáno z představení 28. listopadu 2024, Komunitní centrum Žižkokostel, Praha.

Témata článku

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Hana Polanská
Zjevení Julyena Hamiltona
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony postmoderního tance) v Praze, stojí. Ve skutečnosti je to výsledek vizionářské práce CreWcollective (Jan Bárta, Jana Novorytová a Mish Rais a další). S Julyenem Hamiltonem, spolupracuje CreW od roku 2017. Ani guru se nedokáže zázrakem objevit, je za tím obrovská práce.

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.