Registrace

Irský výzkumný experiment, který bere umělce vážně

Zhruba za dva týdny by měl u nás začít fungovat registr umělců, který je výsledkem mnohaletého úsilí o zlepšení profesních podmínek v umění a kultuře. Pro toto téma jsme v době covidové pandemie začali používat termín „status umělce“. Mnohým, kteří se v tomto procesu snah o vytvoření funkčních nástrojů a legislativy angažovali, zůstal po uzákonění registru pocit rozčarování, hořkosti a zklamání.

Jana Navrátová
Jana Navrátová

Na stejnou výzvu, jak zlepšit život tvůrčím profesionálům, odpověděli v Irsku o poznání odvážněji. Pandemická situace těžce dopadající na kulturní sektor přivedla tamní Ministerstvo kultury, umění, sportu a médií k potřebě přejít od slov k činům. To, že se umělcům a umělkyním nevedlo dobře už před covidem, se vědělo. Pandemie ale dokázala přesvědčit celou irskou vládu, aby podpořila pilotní projekt základního příjmu pro umělce (BIA – Basic Income for the Arts). Ten spočíval v pravidelné týdenní podpoře 325 eur, kterou po dobu tří let (2022–2025) dostávali losem vybraní umělci či umělkyně, kteří se do projektu přihlásili a splnili základní kritéria. Tímto způsobem bylo vybráno 2000 účastníků. Výzkumný vzorek účastníků měl svoji kontrolní skupinu složenou z těch, kteří vybráni nebyli. Na této skupině se už v říjnu 2023 ukázalo, že více než 50 % lidí, kteří nedostávali základní příjem, mělo problémy si dovolit základní věci, jako je jídlo, oblečení a topení, zatímco v běžné populaci to bylo 17 %.

Jaká jsou tedy zjištění tohoto odvážného experimentu? Zpráva, kterou v květnu 2025 publikovalo irské Ministerstvo kultury, umění, sportu a médií, analyzuje 50 hloubkových rozhovorů, z nichž vyplývá, že BIA jednoznačně pozitivně ovlivnil kvalitu života i tvorby umělců, redukoval jejich existenční úzkost, posílil jejich osobní autonomii a vztah k širším komunitám.

Inzerce

Tato oficiální formulace nepostihuje hlubší momenty, které studie přináší. Respondenti hovoří o tom, jak byli překvapeni, když si najednou mohli dovolit zajít k zubaři, být déle s rodinou, koupit příbuzným dárky nebo zaplatit nájem na delší dobu a mít možnost se ve svém okolí skutečně zabydlet. Mladý herec zmiňuje, že si konečně uspořádal vztahy s rodiči, kteří nevěřili, že mezi umělce vůbec patří. V rozhovorech se často hovoří o posílení sebevědomí umělců, o tom, že se cítí viděni a vnímáni. Někteří výtvarníci zmiňují, že dokázali s hrdostí a naplno prohlásit na veřejnosti, že jsou umělci. Jednoznačně se také prokázala větší vazba umělců na místní komunity. Mladým a začínajícím umožnilo získání podpory BIA poznat, co znamená být samostatně výdělečně činným tvůrcem, a rozvíjet a zdokonalovat svou vlastní disciplínu. Jedním z aspektů této pozitivní změny je i fakt, že se v rámci projektu naučili spravovat svoje peníze a zvládat daňovou administrativu (tomu v rámci BIA byla věnována zvláštní pozornost).

Příjemci popisují základní příjem jako „nárazník“ nebo „záchrannou síť“ v situacích, kdy nebyli úspěšní například při prodeji určitého díla, získání určité role. Mohli si dovolit vzít čas na přehodnocení svých možností nebo příležitostí a zkusit to znovu. Příjemci také hovořili o tom, že byli poprvé schopni vytvářet úspory a investovat do své budoucnosti.

Je důležité zmínit, že příjemci dále pracovali na svých projektech či zakázkách, případně chodili do zaměstnání, byli mezi nimi i umělci na rodičovské dovolené i umělci s handicapem. Měli tedy i další zdroje příjmu.

Díky projektu získalo Ministerstvo kultury, umění, sportu a médií obrovské množství dat, které postupně vyhodnocovalo a prezentovalo na průběžných konferencích. Už při vývoji celého systému muselo definovat řadu základních pojmů a témat. Osobně jsem velmi ocenila, s jakou jednoduchostí a jasností formulovalo definici umělce a umělecké činnosti, jak srozumitelně nastavilo, pro koho je systém určen, a jak celou záležitost na mnoha úrovních komunikovalo.

Koncept bezpodmínečného příjmu patří mezi velmi kontroverzní témata. Kritici hovoří o zneužívání, demotivaci a obrovských nákladech. S postupnými změnami na trhu práce, narůstající nerovností a nedostupností základních potřeb se tento socioekonomický model znovu diskutuje. Na vzorku irských umělců se rozhodně kritizované aspekty nepotvrdily. Mezi negativní prvky BIA patřily spíše měkké aspekty – jako pocit viny vůči těm, kteří nebyli vybráni – nebo náročnost propojení jednotlivých úřadů a správného vysvětlení položky BIA při danění nebo odvodech sociálního zabezpečení.

A co bude dál? V Irsku se teď bude diskutovat nad výsledky a jejich zastřešující umělecká organizace The National Campaign for the Arts (NCFA) je připravena podporovat pokračování projektu. Ve svém prohlášení uvádí: Zjištění potvrzují to, co umělecký sektor již dlouho ví: hluboká nejistota umění vyžaduje trvalou a odvážnou podporu – podporu, která nejen mění životy umělců, ale také posiluje společnost, kterou pomáhají utvářet.“

Tak jen kdyby se u nás zase někde hovořilo o odolné kultuře, tak bych doporučovala nasytit její základní potřeby a až potom registrovat.

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Jaká je hodnota tanečních těl?

V mé sociální bublině plné tanečnic a tanečníků na volné noze vnímám jeden významný a zároveň problematický trend, který odpovídá dnešní výkonnostní společnosti. Je jím schopnost být na třech místech najednou. Nikde pořádně, ale všude alespoň trochu.

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.