Mauglí – Když hudba a tanec probouzí džungli

Jela jsem na premiéru baletu Mauglí s pocitem, že uvidím i uslyším něco, co už tady bylo. Ale hned od prvních okamžiků odehrávajících se v džungli na scéně Aleše Valáška, plné přírodních elementů a rostlin, barev a stínů, mne strhla úvodní hudební kompozice společně s tancem lovců-vlků.

Mauglí (Alexej Jurakov a balet DFXŠ). Foto: Michal Hančovský.

Mauglí (Alexej Jurakov a balet DFXŠ). Foto: Michal Hančovský.

Navíc není obvyklé, a zvláště pak v regionálních divadlech, aby byla vytvořena zcela nová hudební skladba pro balet. I když v libereckém souboru se dařila choreografce Aleně Peškové, dlouholeté šéfce baletu, intenzivní spolupráce s Gabrielou Vermelho. I v loňské premiéře baletu Sedmero krkavců v originální choreografii Richarda Ševčíka vznikla hudební předloha od Jana Matáska, sice zajímavá a originální, avšak spíše inscenaci doplňující. Bohužel na ni jako divák a posluchač zcela zapomenete.

Uvědomila jsem si tak, jak důležitá je při výpravných baletech kvalitní hudební partitura. A to v případě známého skladatele, hudebníka i muzikologa Aleše Březiny je jistá věc. Skutečně jsem měla po dlouhé době pocit, jak nejen tanečníky, ale i nás diváky hudba drží, nese a obohacuje taneční ztvárnění. Doslovně přináší určitou jistotu a zadostiučinění, že to tak má být.

Oceňovaný Aleš Březina má dlouholeté zkušenosti v mnoha hudebních oborech, ale vynikl jako autor filmové hudby zvláště ve spolupráci s režiséry Janem Hřebejkem, Petrem Zelenkou a Jiřím Menzelem. Pracoval často i v divadle na scénické hudbě, například pro herce a režiséra Jiřího Ornesta, který stál u jeho hudebních začátků. Významná byla i jeho operní inscenace Zítra se bude…, která vznikla pro legendární pěvkyni Soňu Červenou, nebo opera Toufar vytvořená pro Národní divadlo.

Mauglí (balet DFXŠ). Foto: Michal Hančovský.

Balet Mauglí byla pro něho další výzva, protože na baletní libreto skládal hudbu poprvé. Využitím celého orchestru Divadla F. X.  Šaldy v Liberci, v čele s dirigentem Josefem Kurfiřtem, vznikla velmi dynamická a barvitá kompozice, v obsazení bicích i afrických bicích nástrojů a žesťů evokujících prostředí džungle, dále dřevěných i smyčcových nástrojů. Samozřejmě i se zvukovými efekty přírodního echa.

Zvláště bojové scény zvířat nesou charakter hollywoodských soundtracků a mají velkolepou atmosféru. Rytmus je určující, ale melodičnost je až překvapivá. Autor si hraje i s osobitými motivy určujícími tu a onu roli, tedy divadelní postavu, a hravě vykresluje její charakter.

Tanečníci-vlci a následně všechna zosobněná zvířata mají dynamické, lidské pohyby a zkušená choreografka Marika Mikanová drží po celou dobu inscenace tuto stylizaci. Nepoddává se pohádkově infantilním napodobením zvířecích pohybů. Pohyb nechává plynout v razantnosti zvířecího charakteru, specifickém chování, návyků a typickém napětí i překvapivých ostrých změnách nasazení i uvolnění vynaložené energie.

Mauglí (Nuria Cazorla García, Ennio Zappalà). Foto: Michal Hančovský.

Roztančená džungle

Když se staví příběh pro dětského i dospělého diváka, je pro inscenátory velmi těžké zůstat srozumitelnými ve vypravování děje (ani tady se autorka nevyhne pantomimě, gestické posunčině) a přitom nést a udržet plnohodnotnou a současnou taneční kreaci.

Současný, již vyzrálý rukopis Mariky Mikanové tanečníkům svědčí. Zvláště v partneřině plynou taneční pohyby zcela logicky spolu se zvedačkami, průplety nebo gradují do ostří soubojů či boje o přežití.

Kniha džunglí anglického autora, novináře a básníka Rudyarda Kiplinga (1865–1936), nositele Nobelovy ceny za literaturu, byla ve své době jednou z nejčtenějších a nejoblíbenějších knih dětské literatury. Byla inspirací mnoha tvůrcům a podle ní choreografka spolu s Vratislavem Mikanem volně zpracovali libreto.

Je to džungle, která pohltila malého chlapce Mauglího. Zůstal ohrožen i ohrožován tygrem Šer Chánem a ztracen v lese, kde se ho ujal pár vlků, vlk Akéla a vlčice Rákšasí. Ti si ho nakonec nechají a naučí ho suverénnímu pobytu v nekompromisních zákonitostech divoké přírody. A těch není málo. Medvěd Balú (Jaroslav Kolář) i černý panter Baghíra (v tomto případě panterka – působivá Anya Clarke) nad ním drží ochrannou ruku. Scéna plná opic a opičího skákání, v interpretaci skvělých akrobatů a gymnastů na trampolíně, samozřejmě dominuje a dává nádech jisté dokonalosti, pro malého Mauglího (v interpretaci nadaného teenagera Štěpána Hejny) je však ošemetná a zrádná. V konfrontaci se lstivými opicemi a dále znovu ve střetu se zrádným tygrem posílá vlčí rodina, Baghíra a Balú Mauglího zpátky domů k lidem. 

Mauglí (Rory Ferguson). Foto: Michal Hančovský.

V druhé části se představuje Mauglí již jako dospělý při hledání ohně a křesadla, které slíbil vlčí družině, a potkává u lidského obydlí mladou dívku. Ennio Zappala ho ztvárňuje sice dost chlapecky a trochu nevyzrále (i po technické stránce), ale v setkání a zamilovaném duetu s dívkou (Nuria Cazorla García) rozhodně vede prim. Po mnoha překážkách se dostane zpět do džungle ve chvíli, kdy jeho pěstounka-vlčice umírá. Následný krvavý a nerovný boj s Šer Chánem (výborný výkon miláčka libereckého publika Rory Fergusona) vyhrává Mauglí. Po všech peripetiích se setkává opět se svojí dívkou, která ho ustrašeně hledala v džungli, a oba odcházejí plni naděje do světa lidí.

Z dalších postav mě zaujali Alexej Yurakov a Valeria Gaona v rolích vlků, také tři dívky Lucy Macphail, Lenka Marhavá a Mariana Fonseca Torres propojené kostýmem dlouhými rukávy v hada Ká i Opičí král Carlos Ruiz. Nepřehlédnutelné byly i dětské role malých vlčat a zmínění artisté.

Novou sezónu zahájil baletní soubor v čele s Marikou Mikanovou zdařilou premiérou velmi úspěšně – obdivuhodné je, že ji zvládla jako maminka novorozeného potomka.

 

Psáno z premiéry 24. září 2021, 19,00, Divadlo F. X. Šaldy Liberec.

 

Mauglí – dobrodružné taneční divadlo inspirované Knihou džunglí
Režie, choreografie, libreto: Marika Mikanová
Hudba: Aleš Březina
Scénografie, kostýmy: Aleš Valášek
Zvuk, sound design, hudební režie: Pavel Ridoško
Světelný design: Pavel Hejret
Asistent choreografie: Michaela Wenzelová
Asistent režie: Vlasta Vindušková
Dramaturgie: Barbora Svobodová

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 14x

Témata článku

Aleš BřezinaMarika MikanováMauglí

Balet Divadla F. X. Šaldy

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: