Nová generace a Večer studentů HAMU – Mladé choreografické naděje se vrací

Nová divadelní sezóna se na začátku září ještě ani nestačila pořádně rozjet, avšak posluchači oboru choreografie katedry tance HAMU přes léto nezaháleli. Spíše naopak. Hned v prvním zářijovém týdnu uvítalo divadlo Disk po delší odmlce opět večer Nové generace, ve kterém se představila dvě nová díla – v předpremiéře bakalářská práce Evy Rezové s názvem Back to Antwerp a work-in-progress S dovolením! nového uskupení SPOLK.

S dovolením! (SPOLK). Foto: Vojtěch Brtnický.

Na vstupenky se stála dlouhá fronta a hlediště bylo zcela zaplněno, ne-li dokonce přeplněno. Ve vzduchu bylo i přes roušku cítit, jak se diváci do divadla těšili. Dlouhá pauza, kdy byla divadla zavřená a tanec jste mohli sledovat jen online, je doufejme snad už pryč. Alespoň prozatím.

SPOLK je název tvůrčího spolku umělců a přátel, kteří v nedávné době studovali na konzervatoři Duncan Centre. Ester Trčková (aktuálně studentka choreografie na HAMU), Žaneta Musilová, Kateřina Jabůrková, David Králík a Adam Kmenta – to jsou jména, která se rozhodně vyplatí sledovat. Rozhodli se nadále spolu tvořit a během svého zatím nedlouhého působení stihli získat dvě rezidence, jednu ve Studiu Alta a druhou v divadle Ponec, v rámci 2. místa v soutěži o Divokou kartu Tanečních aktualit.

V divadle Disk prezentovali work-in-progress, na kterém pracovali v rámci těchto rezidencí. Jejich první počin nese název S dovolením! a zabývá se tématem vynuceného čekání a spěchu, pro dnešní dobu tak typickým. Pět postav ihned opanovalo jeviště a rozehrálo sérii pozoruhodně vystavěných tanečně-pohybových situací, které všechny vybroušeným způsobem pracují s tím, co se tak asi může odehrávat například ve frontě, když opravdu spěcháte. Všichni performeři jsou zajímavými typy, které prostě chcete na jevišti sledovat. Velmi přirozeně spolu existují a vnímají se. Choreografie navíc kromě tanečního výraziva silně využívá i jejich herecký talent a celkovou osobnost. Dílo přes svůj status work-in-progress působilo již velmi kompaktně, navíc dobře spolupracovalo s hudbou, kterou složil Ondřej Galuška, známý například z Eggnoise. Přes svůj mladý věk SPOLK zanechal silný dojem díky vyzrálosti projevu a zaujatosti pro věc. Premiéru tohoto díla si rozhodně nenecháme ujít.

Druhé dílo Back to Antwerp studentky 3. ročníku choreografie Evy Rezové si v Disku odbylo předpremiéru, aby o tři dny později mohlo být uvedeno v KD Mlejn jako absolventská práce bakalářského programu. Na rozdíl od svých předchozích počinů mají studenti v závěrečném ročníku již za úkol vytvořit dílo pro větší skupinu tanečníků, zároveň by sami neměli být na jevišti, ale naopak vytvořit tým spolu s autory hudby, scénografie, kostýmů a light designu. Schopnost pracovat v týmu je důležitým aspektem choreografické práce, kterému se takto studenti 3. ročníku učí.

Absolventka Duncan Centra Eva Rezová strávila půl roku na studijním pobytu v belgických Antverpách a tento zážitek přetavila v choreografii zpracovávající pocity odloučení, konfrontace s novým prostředím v kontrastu s pulsujícím nočním životem města. Výrazná hudba rozvibrovala i diváky v hledišti, kteří sledovali tři tanečnice a dva tanečníky (Jana Maroušková, Jakub Domorád, Michaela Dzurovčínová, Natalia Metodijeva, Martin Vokal) ve víru poznávání okolního světa a jich samotných. Projekce Adely Křižovenské lépe vynikla v Disku, scénu a zdařilé kostýmy vytvořila Polina Akhmetzhanova. Silným momentem byla scéna ve „vykřičené čtvrti“ s odevzdaným až bezvládným tělem jedné z dívek v rukou jejího uchvatitele.

Back to Antwerp. Foto: Vojtěch Brtnický.

Důraz na vizualitu se promítl i do práce další absolventky choreografie Natálie Matyskové. Inspirace pro choreografii s názvem Svůj nejsvětlejší čas trávím tím, že jej dělám tmavým vzešla z díla Borise Viana Pěna dní, známého svým lehce divným, fantaskním světem, kde se zcela samozřejmě dějí absurdní věci. Obraz čisté lásky ztvárňoval ústřední milenecký pár, jejichž idylu fatálně naruší osud. Jeviště spolu s osmi tanečníky sdílela i pětičlenná kapela, která živě doprovázela dění a nastolila specifickou náladu celého kusu. Nízká elevace hlediště KD Mlejn jen trochu bránila celistvému vnímání celé choreografie.

Večer uzavřel taktéž absolvent Duncan Centra Jan Razima se svým opusem Fake and Famous. Jak už je patrné z názvu, dílo se zabývá lidskou touhou po slávě a ceně, kterou za předstírání platíme. Tanečnice probodávají publikum svým upřeným pohledem a americkým úsměvem, prezentujíce své tělo všem na odiv. Opravdovost a vnitřní prožitek neznají, jde jim o to, abychom je obdivovali. Co ale potom zbyde uvnitř? Choreograf nastavuje syrové zrcadlo pozlátku a marnému dychtění po slávě, což činí několika silnými obrazy. Ač stejně jako jeho kolegyně z 3. ročníku nemá ještě tolik zkušeností na to, aby dokázal více střihnout do vlastního díla a tím ho učinit kompaktnějším a přesvědčivějším, spolu se svým týmem přesto vytvořil představení s názorem.

Fake and Famous. Foto: Vojtěch Brtnický.

Absolventskému představení v KD Mlejn přihlížela i Vendula Poznarová, choreografka, zakladatelka a ředitelka Contemporary – prostoru pro tanec. Její produkční spolek Contemporary Theatre, zaměřený na taneční a pohybové divadlo, vede kromě produkce profesionálních tanečních představení také linii Summer Lab, ve které podporuje mladou taneční kreativu a její talenty. V rámci této linie se spolek letos rozhodl podpořit jednoho z absolventů choreografického oboru na taneční katedře HAMU.

Vendula Poznarová k tomu uvedla: „Věříme, že tato spolupráce pomůže rozvinout práci budoucích tváří české taneční scény. S Václavem Janečkem jsme vybrali tvůrce Jana Razimu. Z mého pohledu naplnila jeho práce Fake and Famous nejvíce parametrů, kterými je možné oslovit diváka tanečního představení. Jeho choreografie tedy získává finanční podporu a Conteátr uvede její reprízu 22. října v rámci představení Summer Lab limited společně s miniaturami choreografů Filipa Staňka, Lindy Rančákové a Svatavy Kobzové. Diváci a také samotný Jan Razima budou tedy mít možnost zhlédnout tuto práci v komparaci s již zkušenými tvůrci.“

Večery mladých choreografů zdaleka nekončí, další Nová generace je naplánována již na 29. září, 7. října a poté bude následovat tradiční několikadenní listopadový festival.

Psáno z představení 6. září 2020, divadlo Disk, a 9. září 2020, KD Mlejn.

S dovolením! (work-in-progress)