Registrace

Ryzí bromance. Jímavý i roztomilý From Scratch buduje důvěru, napětí i samotnou scénu

Jak se staví vztah? Doslova od podlahy. Umělecké uskupení SPOLK v koprodukci se Studiem ALTA uvedlo v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu komorní hovor nenápadných gest, subtilních grimas a potutelných pohledů. Ve výmluvné baladě From Scratch se šťastným koncem spoluautoři choreografie a protagonisté v jedné osobě dokazují, že ve dvou se to lépe táhne. A že méně je jednoznačně více.

From Scratch. Adam Kmenta a David Králík. Foto: Natálie Divincová.
From Scratch. Adam Kmenta a David Králík. Foto: Natálie Divincová.

Hned na první dobrou evokují Adam KmentaDavid Králík uhlazené verze Pata a Mata generace Z. Bez proslulých čepiček a roláků, jen ve funkčních tričkách a teplákách tmavých odstínů, vítají diváky vlídným slovem a nataženou pravicí. Tu ale podobnost ústřední dvojice s karikaturními kutily nekončí. Právě jejich tanečně-divadelní hašteření je pilířem intimního „pas de deux“ o třech jednáních, jako stvořeného pro betonové přítmí sálu Kulturní stanice Galaxie. Evidentní, a přitom nevtíravý leitmotiv stavby, či přesněji zařizování společného prostoru, který tanečníci obývají, poskytuje nosný vypravěčský rámec. A hlavně vtipnou metaforu. Světlé, pomuchlané záclony na pozadí vytvářejí tolik potřebný kontrast k minimalismu kostýmů Hany Frišonsové a nechávají vyniknout všechny detaily obdobně minimalistické choreografie. Volně ložené kabely, dílenská lampa či smotaná role neznámého materiálu pak slouží jako záminky k přátelskému konfliktu, jenž postupně přerůstá v souboj vůlí i těl.

Inzerce
From Scratch. Adam Kmenta a David Králík. Foto: Zavřel.

Zvýšená tepová frekvence, přerývané dýchání, krůpěje potu stékající po čele, to vše se v černobílé ploše emočně násobí. Jeden ze zásadních momentů se odehrává za tikavého šumu v pustém pološeru, v němž létá na stropě zavěšená žárovka. Tanečníci si ji mezi sebou přehazují jako horký brambor, tu ji po sobě frustrovaně mrskají, vzápětí se o ni naopak perou jako můry o plamen. Zatímco jeden z nich se jí ostrými, nápadně zvířecími úhyby a úskoky vyhýbá, druhý jen stojí a bez pohnutí vše pozoruje. Z původní zbraně se tak stává ztělesnění proměnlivé jistoty. Střídavě nepředvídatelné, a zároveň přesně matematicky vypočítané pohyby žárovky jsou vlastně trefnou metaforou pro celou inscenaci.

Ono se to řekne, světlo, hudba – a je to! Nic ale není těžšího než působit jednoduše. A to se sympatickým stavbyvedoucím daří s obdivuhodnou vyzrálostí. Na všechno je tu totiž času dost. Technobeatová zvuková krajina Václava Chalupského se po prostoru příjemně rozléhá spíš coby ambientní, nenásilný, rytmický éter. Klíčem k celkově neuspěchanému tempu představení je ale bravurní načasování ticha. Z potenciálně hluchých momentů se díky citlivé dramaturgii stávají ty vůbec nejdůležitější okamžiky a dramaturgicky promyšlené dávkování vážných a lehkovážných momentů umožňuje protagonistům plynule přecházet mezi škádlením a řevnivostí, strachem i očekáváním z toho, s čím ten druhý přijde příště.

Z potenciálně hluchých momentů se díky citlivé dramaturgii stávají ty vůbec nejdůležitější okamžiky. Dramaturgicky promyšlené dávkování vážných a lehkovážných momentů umožňuje protagonistům plynule přecházet mezi škádlením a řevnivostí, strachem i očekáváním z toho, s čím ten druhý přijde příště.

Na rozdíl od prvního dojmu z „neposkvrněné“ scénografie není samotný pohyb tanečníků ani uhlazený, ani stylem uniformní. V uvolněném pohupování těla a paží, výrazné práci nohou, bravurních izolacích a pravidelné rytmické dynamice je patrná inspirace pouličními styly hip hop a house dance. V herecky zdařile „prodaných“ grimasách a gestech se zase nezapře tradice mimu a fyzického divadla. Na mysl mi ale hlavně přicházejí choreografické experimenty s formou tvořené legendární Pinou Bausch. Její ladně i odevzdaně padající ženy z Café Müller či příznačného The Fall Dance ztělesňují stejnou míru civilního, maximálně soustředěného bytí, které získává na intenzitě a systematičnosti čím dál rychlejším opakováním. Zejména v pasáži, kdy se Kmenta s Králíkem vzájemně opičí, vytvářejí svižný a humorný koloběh velmi věcných, zprvu nesouvisejících pohybů. Teprve z těch se kvapným tempem a z toho plynoucí provázaností skládá kroková variace. Podobně jako v Adagiu i tady se vše děje jakoby náhodou. Z rozverného sledu zrcadlícího se podrbání, mávnutí ruky, kradmého ohlédnutí, přenesení váhy či potažení z nosu je citelná serióznost hravosti, ona přelétavá, promyšlená ledabylost spojená s fascinující nesnesitelnou lehkostí bytí, jež Pinu Bausch coby taneční vizionářku charakterizuje. Ovšem i s náhodou jako takovou From Scratch počítá. V určitých částech technicky solidní kompozice performeři nejenže počítají s eventuálními odchylkami, přímo s nimi pracují jako se stavebním prvkem. Využívají volní pohyby a jejich přirozené trajektorie, ctí cestu nejmenšího odporu a princip minimálního výdeje energie. Strkají do sebe, škrábou se na bradě, prostě se nebojí působit „neučesaně“. Cíleně nemotorní jsou právě tak akorát, aby vzbudili smích a sympatie.

Vizuálně i charakterově se doplňující dvojice má přitom obdivuhodný cit pro abstrakci, jejich vztahová dynamika beze zbytku závisí na nuancích fyzické proximity na blízko i na dálku. Jsou si vzájemnou oporou – obraznou i doslovnou. (Zá)visí na sobě, instinktivně jeden druhého vyvažují i vyzývají, v pohybech se vědomky i zdánlivě nevědomky zrcadlí, zaklesávají se do sebe končetinami, těly i hlavou. Proplétají se a rozplétají, váhavou jemnost bez varování střídá úsečná hbitost. Vzájemně se překvapují. V jejich těkavé symbióze je ale přes veškerou dovádivost cosi vnitřně svíravého. Nenápadná, ale všudypřítomná úzkost z neznámého i povědomého, z druhého i ze sebe sama. Nejen choreografie samotná, ale i její interpretace má v sobě cosi hluboce lidského, humor bez zbytečného rozptýlení. From Scratch odkrývá potenciál tvůrců sebevědomých, čišících kreativní rozhodností, kteří se navíc neberou příliš vážně. Vzácný to úkaz. A zároveň velmi nadějný příslib pro budoucnost české choreografie.

From Scratch. Adam Kmenta a David Králík. Foto: Natálie Divincová.

Psáno z představení 26. října 2025, festival 4+4 dny v pohybu, Kulturní stanice Galaxie, Praha.

From Scratch
Choreografie a interpretace: Adam Kmenta, David Králík
Dramaturgická spolupráce: Ondřej Novotný
Hudba: Václav Chalupský
Světelný design / scénografie: Tomáš Morávek
Kostýmy: Hana Frišonsová
Produkce: Viktorie Budinská, SPOLK z. s.
Umělecká konzultace: Ester Trčková
Grafický design: Jakub Veselý

Koproducent: Studio ALTA

From Scratch. Adam Kmenta a David Králík.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.