Registrace

Slovenská taneční platforma – část druhá

V první části reflexe Slovenské taneční platformy, prezentované online ve dnech 26. až 28. května, jsem se soustředila na motiv interaktivity, který rezonoval v mnoha dílech. Ne všechna se ovšem zabývala průzkumem zapojení diváků fyzicky, objevovaly se tu i projekty více orientované dovnitř, které je angažovaly na úrovni duchovna, nebo choreografie zkoumající vztah mezi interprety.

 

Autocorrect. Foto: Šimon Lupták.
Autocorrect. Foto: Šimon Lupták.
Inzerce

Intimita ruku v ruce s intermedialitou

Navození intimní atmosféry samozřejmě bezpodmínečně patří k navázaní kontaktu s diváky, důležitému pro interaktivní inscenace, podobné pocity ovšem vyvolala i díla, jež se na interaktivitu primárně neorientovala, a naopak se soustředila na detailní zkoumání pocitů a pohybů interpretů. Je zajímavé, že hned několik tvůrců se rozhodlo v zobrazení intimního světa kombinovat pohyb s výraznou projekcí, která vytvořila téměř imerzivní efekt.

Soňa Kúdeľová ve svém sóle Autocorrect spojila síly s digitálními umělci Jurajem Mydlou a Martinem Toldym, kteří její téma algoritmu automatické opravy textu přetavili do vizuálního jazyka projekce. Nicméně spíš než studií jednoho algoritmu se toto dílo zabývalo studií a snad i kritikou moderní doby, kdy neustále přepínáme mezi okny internetových prohlížečů, mezi různými přístroji, mezi písničkami v mobilu.

Multitasking, efektivní i rozptylující, střídala téměř úplná paralýza. Právě ve chvílích relativního pohybového klidu, který byl ale plný napětí, nastupuje projekce promítána shora, která tanečnici zavalila koláží z mailů, facebookových postů a ikon, konkrétních obrazů z filmů a náhodně nalezených „pokladů“ internetu. Tyto obrazy byly velmi efektní, i když jsem si někdy říkala, jak to asi funguje v divadle, kde divák nemá možnost podívat se na ně úplně ze shora. Projekce doplňovala dílo svými narativními prostředky, ty ale naštěstí nepřebily důkladně propracovanou choreografickou složku: oscilovala mezi minimalistickým až civilním pohybem, vždy ve velmi precizním provedení. Obdobně minimalistické a zároveň propracované byly i kostýmy z atelieru freier, jež v určitých momentech přímo definovaly pohybový materiál, a dokonce vytvářely i zvukovou kulisu. Přestože tematicky se autorka možná vzdálila od původního názvu, jednalo se o mnohovrstevnaté a kvalitně zpracované dílo.3x20 Ženy - Spaces. Foto: Ctibor Bachratý.

Projekce hrála důležitou roli také v choreografii Spaces Zuny Vesan Kozánkové, jež byla součástí zmíněného „triple billu“ 3x20 Ženy. Impresivní obrazy vesmíru, tanečníci v bílém a meditativní hudba (někdy se zpěvy) společně evokovali obrazy tajemných rituálů a pozvali diváka k ponoření se do hloubek Zunina světa, v němž panuje klid a koncentrace. V hledání souznění mikro a makro kosmu uvnitř lidské bytosti, tématem tohoto díla, zjevně uspěla – i přes pouhý videozáznam něco z toho proniklo až k divákům za obrazovkou.

Podobný záměr měla Roberta Legros Štěpánková s Bodem spojenia – nabídla rituál poslouchání a propojení, který měl být přechodem mezi každodenním životem a prostředím snu. Její interdisciplinární dílo propojující tanec, slovo, živou hru na kontrabas, projekci, design a postindustriální architekturu bylo ovšem zprostředkováno pouze jako 20minutový sestřih, navíc nedostatečná kvalita zvuku zhoršila srozumitelnost uvedeného monologu. V tom případě šlo jen těžko posoudit účinek tohoto ambiciózního, i když možná až příliš enigmatického díla.

Kontakt na jevišti

Čistě na vztahy mezi tanečníky, tentokrát bez technologických prvků, se zaměřily choreografky Martina Hajdyla Lacová a Marta Poláková. Lacová, působící zejména v Čechách, doplnila na pozvání Divadla Štúdio tanca triptych 3x20 Ženy. Její Squat zajímavým způsobem zapadá mezi akční, fyzicky expanzivní Čin a rituální až meditativní Spaces. Jedná se o velmi koncentrovanou studii dřepu, který pro ni představuje jednu z nejpřirozenějších lidských pozic, již ale moderní civilizace téměř vymazala z našich pohybových návyků. Malé děti ještě používají dřep automaticky, ale pro většinu dospělých – zřejmě i včetně profesionálních tanečníků – se jedná o dosti nepohodlnou či nemožnou pozici. I proto byla prý práce na choreografii, v níž dřep představoval začátek i konec každé sekvence a pohybového experimentu (který vedl do hodně zajímavých směrů), velkou výzvou pro soubor. Jelikož je ale složený z výtečných tanečníků, vzešlo ze vzájemné spolupráce představení skromné ambicí, ale upřímné a poctivé zpracováním.

Marta Poláková se v Endless Shift soustředila na vztah dvou tanečníků, dvou lidí, jenž neustále osciluje mezi hrou, bojem a souzněním. Interpreti Silvia Sviteková a Lukáš Bobalík na sobě měli identické kostýmy s dlouhými rukávy a nohavicemi a na hlavách masky. Jejich gender byl tak potlačen, díky maskám ale mohli představovat nepočítaně rolí a charakterů. Poláková se dlouhodobě inspiruje tvorbou a teorií Rudolfa Labana a taneční modernou, což ji vede k výzkumu tenzí, opozic a tělesné expresi. Díky maskám se interpreti – a diváci – mohli soustředit právě na to, jak tělo dokáže vyjádřit výraz a různé emoce.

Endless Shift. Foto: Marta Drábeková.

Velmi intimním dialogem přes Zoom začal duet Evy Piečikové a Zuzany Žabkové Bodies in Trouble. Casual povídání na téma ženských problémů, nedávných zážitků a snů zprvu navodilo uvolněnou atmosféru, se kterou vzápětí silně kontrastoval jevištní záznam duetu. Ten byl totiž mnohem temnější: z minimalistických a repetitivních pohybů sálala tenze, skoro nechuť k pohybu, agrese, vyčerpání. V rozhovoru tvůrkyně objasnily, že toto dílo je jednak odrazem jejich dlouhodobého přátelství a tvůrčí spolupráce, ale také reakcí na pocit vyhoření. To vysvětluje onu ponurou atmosféru, do níž se s nimi diváci ponořili. Setkáváme se zde s bezprostředností i důkladným pohybovým výzkumem, jenž z díla dělá zajímavou podívanou.

Slovenský tanečník a choreograf s úspěšnou mezinárodní kariérou Milan Tomášik ve svém díle Pokrm (Repast) naopak vsadil na silné emoce vyjádřené mimikou obličeje i celým tělem. Spolupracoval přitom s režisérem, dramaturgem a DJ Jakubem Mudrákem, který se nakonec ocitl i na jevišti. Titul odkazuje k dvojznačnosti slova, odkazujícího k potravě jak fyzické, tak duchovní; stává se metaforou naší každodennosti, jež neustále kombinuje tyto aspekty lidskosti. Poněkud obecný popis se v realitě představení zhmotnil do škály emocí, které se divákům proměňovaly před očima: hněv, smutek, radost, překvapení. Choreograf s tanečníky Sabinou Bočkovou, Lukášem Homolou a Veronikou Tőkőly pracoval na velmi fyzickém zhmotnění emocí; zkoumali, jak daleko mohou zajít s jednotlivými expresemi, aniž by opakovali stejný výraz. Pro interprety to byla jistě velká výzva, ale výsledek stál za to. Slow motion proměny výrazu působily neskutečně silně, i díky blízkým záběrům kamery. V dalších částech pak ukázali, že jsou výteční nejen v mimickém umění, ale i v tom tanečním a hereckém, jelikož dílo obsahuje i útržky monologů a dialogů. Do obecně vážnější atmosféry tvůrci vložili i momenty odlehčení, což přispělo k dobré vyváženosti celku. Pokrm byl proto skutečně silným zážitkem a pro mě jedním z favoritů této (nesoutěžní) Slovenské taneční platformy.

Pokrm. Foto: Eva Rácová.

Síla slovenského tance

Režisér, skladatel a light designer Jozef Vlk a choreografka Stanislava Vlčeková, kmenoví členové Debris Company, patří na slovenské scéně současného tance již po mnoho let k nejvýraznějšímu tvůrčímu duu. Jejich inscenace se vyznačují hloubkou obsahu, často vážného a přesahujícího do filozofické roviny, výrazným vizuálem, kvalitní choreografií a interpretací. Nejinak tomu bylo u ambiciózního projektu Muž bez vlastností, inspirovaného stejnojmenným románem Roberta Musila a vytvořeného pro Divadlo Štúdio tanca. Příběh románu nebyl samozřejmě otrocky převyprávěn, tvůrci extrahovali jeho témata a charaktery do pohybového výrazu. Ten se vyznačoval precizností až perfekcionalismem, stejně jako módní černobílá scénografie (recenzi díla naleznete zde).

Konečně, další unikátem slovenské i mezinárodní taneční scény je bezpochyby tanečník Daniel Raček, interpret a spolutvůrce díla &X / APENDIX – spolu s režisérem a autorem konceptu Martinem Hodoňem, dramaturgyní Dášou Čiripovou a tanečnicí Nikoletou Rafaelisovou. Na podkladě esejí J. L. Borgese o „anticipaci konce“ umělci vytvořili jakousi studii stárnutí, kde zkoumají problém fyzické i psychické deteriorace, vzpomínání a hlavně zapomínání. Smutné téma začínají v lehce humorných tónech: oba interpreti se stylizovali do shrbeného dědečka a babičky, ale při puštění hudby svého mládí postupně pookřáli a začali divoce tančit. Po této relativně dlouhé a fyzicky vyčerpávající sekvenci se pokračovalo v temnějších tónech a pohybově se zakládalo na důkladném výzkumu toho, co se děje s tělem při stárnutí. Omezená pohyblivost až neschopnost ovládání vlastních končetin vzbuzovala palčivou úzkost, zatímco snaha navzájem si pomoci a nezapomenout na sebe dojímala. Solidní koncept, virtuozita tanečníků a jejich důkladný pohybový výzkum problematiky i zde zajistil silný zážitek.

↑&X / APENDIX. Foto: Luboš Kotlár.

Slovenská taneční platforma nabídla opravdu pestrý program, v němž se ukázala šíře přístupů k tanci, různé generace umělců a jejich vzájemná inspirace. Medailonky autorů a obsazení inscenací ukazují, že slovenský tanec rozhodně není izolovaný. Naopak, naprostá většina umělců má větší nebo menší zahraniční zkušenost, silná je spolupráce s umělci a soubory z Česka, Německa, Rakouska, Belgie nebo Francie.  Stejně jako v Česku převládá na scéně současného tance projektová práce, dočasná uskupení nezávislých umělců a tedy dost nestabilní prostředí. Existuje zde ale jeden státem zřizovaný soubor – Divadlo Štúdio tanca (což je o jeden více, než u nás). Výrazným aspektem místní scény je, zdá se, prolínání interpretů mezi projekty – tedy relativní otevřenost – a mezigenerační spolupráce. Dále zde také cítím velký důraz na pohybový výzkum, který je posléze jasně a přesvědčivě prezentován a precizně proveden. Slovenský současný tanec má bezpochyby světu co nabídnout a je dobře, že se tak nyní začalo dít více organizovanou formou. Příští „živý“ ročník také slibuje návštěvu zajímavých a inspirativních míst Bratislavy.

 

 

Psáno z on-line programu Slovenské taneční platformy, 26. května až 3. června 2021.

Informace o programu platformy, jejích organizátorech a jednotlivých tvůrcích naleznete zde.

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.