TANEC PRAHA pod širým nebem na Štvanici i v Klementinu

Jako každoročně je část programu TANCE PRAHA zasazena do specifických prostor Prahy, aby díla dala vyniknout pečlivě vybraným místům a místa choreografiím. Letos bylo možno pod širým nebem vidět např. WRECK  The list of extinct species (první dvě uvedení proběhla v Národní galerii) nebo IT’S ALL ABOUT.

IT'S ALL ABOUT. Foto: archiv festivalu Tanec Praha.

Černý přízrak valící se po Štvanici

Projekt italského choreografa Pietra Marulla WRECK – The list of extinct species vznikl na základě spolupráce s českými tanečnicemi. Dvakrát byl zasazen do prostoru Národní galerie Praha a jednou se odehrál na ostrově Štvanice, poblíž nově opraveného viaduktu a se slunícími se lidmi v Baden Baden opodál. Tato verze pod širým nebem byla obohacena oproti vnitřní černobílé variantě o barevnost prostředí (kvetoucí stromy, tráva, jasné modré nebe) a svist projíždějících vlaků.

WRECK – The list of extinct species. Foto: archiv festivalu Tanec Praha.

Jeden velký černý přízrak připomínající obrovský nafouknutý polštář, nějakou hlubinnou příšeru, která pohlcuje a plive lidi z útrob. Nejprve byla vidět jen tato nezvyklá entita, která se přibližovala a oddalovala divákům, postupně se odkrývaly tanečnice. První zpoza objektu vykoukla dívka v bílém, v nehybné pozici setrvala, než ji zase černý přízrak schoval a pohltil. V ten samý okamžik vyplivl ženu v černém a pak další na jiném místě a další. Tu, která tam nehybně stála, zase vzal k sobě zpět. Jako by ženám dal na chvíli svobodu, ale ta netrvala dlouho. Po chvíli se tanečnice opět ukryly v tom tajemném světě v hlubinách. Takto převyprávěná metafora snad odkazuje k nebezpečným politickým režimům? Hrozbě klimatických změn, zhoubnému prostředí lidských vztahů? Dosadit si za to můžeme, co chceme, potenciální zlo a nebezpečí byly cítit jak z obrovské rekvizity, tak z celé choreografie.

Po úvodní pasáži se celé dílo dostalo více do pohybu. Z tanečnic najednou nebyly jen sochy, ale živé bytosti, které se snažily všemožně se spolčovat, sdělovat svoje emoce, utíkat, jen aby je to znovu nespolklo. Využívaly různé typy civilních pohybů různých kvalit i tanečních sekvencí. Podmanivá hudba jen podtrhovala naléhavost výpovědi. Ale došlo i k záchvěvu úsměvů a radostných emocí. V závěru se všechny interpretky seskupily do kruhu a vypadalo to, že poslední záchranou před tímto zlem, ať je jakékoliv, bude veselý rituální tanec. Poslední tah černého přízraku skončil happy endem pro celé lidstvo. Příšera byla snad sílou pozitivního myšlení přemožena, vyfouknuta a smotána do ruličky jako malý, nevinný koberec.

Namlouvání tancem

Jiné venkovní představení nesoucí název IT’S ALL ABOUT rakouské choreografky Helene Weinzierl se neslo na první pohled ve velmi odlehčené a veselé náladě. O čem to vše je? O blízkosti, vztazích, flirtování, hodnotách, sebereflexi, respektu? Ale také možná o pohledu současné společnosti na mužské projevy, vyznávaní lásky a souboje mužů o ženské srdce. Tři tanečníci spolu nejdřív tak nějak souzněli, různě se doplňovali, popichovali se, předváděli se a krmili svoje ego. Tanec se stal prostředkem, díky kterému se stávali cool a sexy. „Líbilo se vám to?“ nestyděl se zeptat každý z interpretů ve své sólové pasáži na hodnocení tanečního projevu. A ne, že by čekali na odpověď, prostě jen vedli několikaminutový dialog o tom, co mají rádi, a sledovali reakce publika.

IT’S ALL ABOUT. Foto: archiv festivalu Tanec Praha.

Jejich mužské ego se několikrát během inscenace vyšponovalo až nad střechy Révového nádvoří pražského Klementina, kde se představení odehrávalo. Ale IT’S ALL ABOUT nebylo jen o těchto třech mužích, ale i o divácích, primárně tedy o vyvolených ženách v publiku, které byly ochotny navázat s aktéry kontakt a hrát s nimi jejich provokující hru.

V určitý moment si byli všichni rovni – všichni krátce tančili s protagonisty na pomyslném pódiu. Po chvíli totiž všichni stáli jako užiteční idioti v kruhu a rytmickým potleskem podporovali vyvolené ženy tančící s muži. Muži se však jeden po druhém po anglicku vytratili a zůstal jen úsměv na rtech všech diváků, kteří chtě nechtě hráli stejnou hru jako tři performeři. Na rtech však zůstala viset otázka: „O čem to vlastně bylo?“

Psáno z představení uvedeného 18. června 2023 na Štvanici a představení uvedeného 23. června 2023 na Révovém nádvoří v Klementinu.

WRECK – The list of extinct species
Režie a choreografie: Pietro Marullo