V Tepech čar tanečníci propojují pohyb s tahy tuší. Ty se rýsují naživo na průsvitném plátně

Malá scéna v Jatkách78 nalákala diváky na nový, kolektivní počin skupiny MANUS Art Collective s přesahem do vizuálního umění a hudby. Tepy čar je performativní projekt, který vznikl ve spolupráci choreografky Štěpány Nlasa Mfuta, výtvarníka Lukáše Musila a skladatelky, producentky a zpěvačky Never Sol (Sáry Vondráškové). MANUS Art Collective vytváří svět, ve kterém se divák stává součástí krajiny tvořené těly tanečníků, kresbou a živou hudbou.

Tepy čar (foto Ekaterina Fonina)

Tepy čar (foto Ekaterina Fonina)

Tepy čar je skoro hodinu dlouhá symfonie precizní choreografie, originálního použití živé kresby a na míru ušitých zvuků. Počin choreografky Štěpány Nlasa Mfuta nešetří jak diváctvo, tak tanečníky a tanečnice. Divák je rychle vtažen do jasně načrtnuté scény, s prvními pohyby a teple oranžovými světly podsvicujícími bílou scénu se spouští i tóny syntetizátoru hudebnice Sáry Vondráškové, známé pod uměleckým jménem Never Sol.

Tanečníci se dávají do pohybu a následují černé čáry na baletizolu, které postupně rostou, množí se a protínají. V levé části scény výtvarník Lukáš Musil zároveň tvoří svou vlastní choreografii. Pro Musila, který je známý pod svým uměleckým jménem Musa, jsou Jatka78 známým prostorem, utvářel již scénu k jiným projektům Cirku La Putyky. Musa perem tančí nad plátnem na nasvíceném stole. Díky této technice se kresby okamžitě promítají na pódium a postupně se objevují pod chodidly a těly vystupujících performerů. 

Promítaná kresba není jen estetickým prvkem, udává směr, rychlost, intenzitu a strukturu celému dění na podiu. Čáry provázejí tanečníky jejich tanečními kroky, intuitivní dynamické pohyby střídají precizně sjednocené vazby, ve kterých se aktéři potkávají a vedou dialog. Příběh, nebo spíše pohyb v čase, se vytváří za pomoci měnících se stavů tří dvojic tanečníků. Páry na sebe reagují buď souhrou či protichůdností pohybů. Oddělují se, zase se k sobě vracejí a společně prezentují sehrané kroky. Z dvojic se při gradaci hudby znovu stává jedna masa, která svou jednotnou energií rozvibrovává celý prostor. 

Tepy čar (foto Ekaterina Fonina)

Choreografie vcelku předvídatelně graduje a zase ustává, tento cyklus se během necelé hodiny za doprovodu měnící se hudby několikrát opakuje. Přemýšlím, zdali různé tempo mělo v rámci celé inscenace také představovat, jak se mění tep člověka. Z pohledu diváka, který hodinový zážitek prožívá, jsou tyto změny spíše bezdůvodně repetitivní. Při každém zklidnění hudby ustává i pohyb a sami v sobě řešíte, co toto zastavení představuje. Poté se tanečníci zase rozběhnou a rozskáčou. Vysoké tóny zase naberou na oscilaci. 

I příjemný hudební doprovod, který je člověku zvyklému na současnou elektronickou hudbu dobře stravitelný, je dosti předvídatelný. Autorská tvorba Never Sol je v tomto projektu na správném místě, osobně mě její spojení s taneční performancí velmi baví. Nemůžu však naplno říct, že hudební doprovod by byl jakkoliv objevný, a spíše neprozkoumává nové polohy tohoto typy hudby.

Těla tanečníků tvoří působivá sousoší, která by se dala obdivovat z různých úhlů a při pohybu samotného diváka. V určitém okamžiku máte touhu překročit hranici mezi hledištěm a jevištěm a stát se aktivní součástí představení. Svádí vás to také koukat do horního rohu místnosti, kde je usazená hudebnice. Její bližší přítomnost by v kontextu představení podle mě dávala větší smysl.

Jedním z výraznějších prvků představení je důraz na mimiku a herecké vyjádření tanečníků. Pohyb obličeje není jen doplňkem k tělesným pohybům, ale stává se plnohodnotnou součástí celkového projevu. Tanečníci pracují se svou tváří stejně jako s ostatními částmi těla, čímž dodávají svým výkonům hloubku a emocionální náboj. Jejich výrazy dokonale souzní s choreografií a posilují celkový dojem, že MANUS Art Collective prozkoumal ve svém kreativním procesu všechny možné detaily performance.

Tepy čar (foto Ekaterina Fonina)

To, co bych nechtěla opomenout, je souhra jednotlivých uměleckých forem – tance, kresby a hudby –, tak celistvost pohybové prezentace kolektivu. Šest tanečníků přítomných na jevišti působí, že dobře zná nejen svá těla, ale i pohyby ostatních. Všichni přesně ví, kam položit nohu při přecházení těl ostatních účinkujících nebo jak elegantně vyzvednout partnera na ramena. Váhu přenáší stejně jako kolega vedle nich. Z představení je cítit, že soubor si kreativně opravdu rozumí.

Udýchaná, zpocená těla představují cestu k samotnému závěru choreografie, které přichází s posledním tepem a dokreslením posledních čar. Musa vystupuje z rohu jeviště a tanečníci mu slouží jako pohyblivá plátna, kdy kapky černé tuše rychle stékají po mokrých tělech a inkoustové linie se rozmazávají. Čáry vznikají a zanikají. Poslední souvislý tah, jímž Lukáš Musil propojí všechna těla, zakončí tečkou v dlani nejvyššího tanečníka. Jako divák tleskám s pocitem, že jsem zrovna viděla vyspělé a propracované dílo jednotlivců, kteří hluboce rozumí svému uměleckému řemeslu, ale i kolektivu, ve kterém Tepy čar vznikaly.

 

Psáno z premiéry 17. září 2024, Jatka78.

Tepy čar

Choreografie: Štěpána Nlasa Mfuta
Výtvarná spolupráce: Lukáš Musil 
Hudba: Sára Vondrášková 
Interpretace: Eva Mora González, Klára Ešnerová, Šárka Říhová, Lukas Bláha, Tomáš Wortner, Šimon Klus
Light design: Dominik Šimurda 
Technická spolupráce: Romana Stachovičová
Odborná konzultace: Barbora Půtová
Dramaturgická spolupráce: Jan Razima
Kostýmy: Eva Judová
Fotografie a videa: Ekaterina Fonina 
Grafická úpravu: Lukáš Lebeda

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 3x

Témata článku

MANUS Art CollectiveŠtěpána Nlasa Mfuta

MultižánrovéTanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: