Absolventský koncert Pražské taneční konzervatoře

Absolventky, absolvent Jan Štrachal a chlapci (muži) z bývalého Českého souboru písní a tanců, Foto: Jan Kencl.

Absolventky, absolvent Jan Štrachal a chlapci (muži) z bývalého Českého souboru písní a tanců, Foto: Jan Kencl.

Absolventské koncerty jsou výzvou nejenom pro ty, kteří se snaží dokázat, že jejich přítomnost na prknech, která znamenají svět, je oprávněná, ale i pro návštěvníky koncertu, kteří trpělivě pozorují téměř tři hodiny (obvyklá doba trvání) výkony jednotlivých absolventů a jejich mladších spolužáků. Trpělivost je zde na místě (i když někdy skutečně protrpěná vzhledem k délce), jelikož osmileté úsilí zkrátka nelze jen tak smést ze stolu pětiminutovou prezentací. Na druhou stranu se dá pomoci oné zdlouhavosti vhodnou volbou nejen repertoáru, ale také promyšlenou dramaturgií celého večera. Ta může být tvrdým oříškem a klade na její tvůrce velké nároky – rozmístit jednotlivé variace a choreografie tak, aby tanečník stihl převleky kostýmů a zároveň si oddechnout, je skutečně náročné.

Pražská taneční konzervatoř a střední odborná škola uspořádaly večer věnovaný svým posluchačům v Divadle na Vinohradech v neděli 19. června 2016 – letošní absolventi a maturanti jsou Yuliya Bochková, Linda Buňková, Hana Fišerová, Eliška Güntherová, Deborah Hésková, Eliška Kenclová, Natálie Matysková a Jan Štrachal. Očekávání byla veliká a nejednoho diváka výkony žáků konzervatoře velmi překvapily; již tradičně většinu hlediště tvořili spolužáci a rodiče, kteří své potomky náležitě podporovali. Program Absolventského koncertu Pražské taneční konzervatoře tvořily dva velké celky. V první části konzervatoř představila třiadvacet kratších choreografií různých stylů – klasický, moderní, lidový a historický tanec. Druhou část programu pedagožka scénické praxe Helena Frolíková věnovala 130. výročí narození skladatele Léa Delibese a uvedla suitu z baletu Coppélia podle choreografie Arthura Saint-Léona.

Ale vraťme se na začátek. Po lehce zmateném a vtípky prošpikovaném úvodu neznámého muže (nejenže se nepředstavil a ani nebyl uveden v tištěném programu, ale ony zmíněné vtípky očividně patřily pouze několika zasvěceným „pánům“, které tak i oslovil) následoval samotný program. Jak už to tak bývá, některé části byly záživnější, některé méně, ale žáci i absolventi statečně bojovali s různými nástrahami jeviště. Objevily se občasné srážky účinkujících i nervozita, ale vzpomeňme si na naše první taneční kroky na jevišti…

Choreografie pocházely z dílen pedagogů konzervatoře (Romana Khauerová, Pavla Šmerdová, Zuzana Štarková, Hana Slačálková, Helena Frolíková, Leona Kubešová, Vjačeslav Ivanov), hostů (Bohumíra Eliášová ad.), ale i samotných studentů. Právě práce posluchačů konzervatoře byly příjemným osvěžením v jinak poněkud monotónním proudu lehce zastaralých, zaprášených choreografických rukopisů. Na jeviště vdechli mladickou svěžest a radost z pohybu. Mezi mnohými zaujaly zejména některé výkony – například Umírající labuť na hudbu Camilla Saint-Saënse v interpretaci Lindy Buňkové z osmého ročníku. Mohli bychom pochybovat nad vhodností výběru tohoto kusu kvůli jeho náročnosti, ale tanečnice prokázala vysokou úroveň interpretační vyspělosti i schopnosti výrazu; své role se zhostila s veškerou grácií. Pozoruhodné bylo i sólo Bojovník světla studentky Yuliye Bochkové v interpretaci Anny Špičkové taktéž ze sedmého ročníku. Kvalitní choreografická výstavba spočívala ve střídání tělesného napětí a dynamičnosti. Pohybově neotřelá kompozice byla jako šitá na míru interpretce. Stejně tak je nutné zmínit princovu variaci z baletu Spící krasavice v podání posluchače opět sedmého ročníku Jakuba Groota. S přehledem zvládl technicky náročnou variaci a stal se nepochybně velkým překvapením celé první části. Zdá se, že příští osmý ročník bude velmi silnou generací této školy.

Po pauze následovala již zmíněná suita z baletu Coppélia v choreografii Heleny Frolíkové podle klasických variací původní choreografie Arthura Saint-Léona a Zuzany Štarkové, která vytvořila valčík s girlandami. Studenti se ukázali v „jiném“ světle, když tvořili součást soudržného jevištního tvaru a neměli šanci „utéci“ za divadelní šály. Vynikali spíše v hereckých pasážích, ty taneční už jim dělaly problémy zejména z hlediska technické vyspělosti. Celkově nemám z absolventů pocit, že by byli připraveni stanout na jevištích našich prvních scén, mají ještě co dohánět. Vlastní ale nepochybný herecký talent, který někdy chybí i tanečníkům právě velkých divadel. Opět mezi všemi vynikala Anna Špičková, která se solidní jistotou ve valčíku s girlandami točila italská fouetté, která jsou velmi náročná z hlediska tělesné koordinace. Podobně vynikla i Natálie Matysková v loutkové roli Španělky. Její vyspělá interpretace dodala postavě onen tolik potřebný španělský temperament i šmrnc.

Absolventský koncert je zkrátka výzvou. Někomu se ji povedlo přijmout lépe, někomu hůře, ale je na studentech samotných, jak s nově získanou zkušeností naloží. Vlastní skutečně velký potenciál, mají však před sebou ještě ne zrovna krátkou, mnohdy trnitou cestu za technickou dokonalostí.   Psáno z představení 19. června 2016 v Divadle na Vinohradech.  

Absolventský koncert Pražské taneční konzervatoře
 

Polonéza
Choreografie: Zuzana Štarková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij (Evžen Oněgin)
 

Labutí jezero – dívčí variace z pas de trois
Choreografie: Lev Ivanov a Helena Frolíková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
 

Sequidilla
Choreografie: Alexandr A. Gorskij a Helena Frolíková
Hudba: Ludwig Minkus
 

Etuda
Choreografie: Romana Khauerová
Hudba: hudební mix
 

Střepy pavučin
Choreografie: Leona Kubešová
Hudba: Wim Mertens
 

Louskáček – čínský tanec
Choreografie: Zuzana Štarková podle Maria Petipy
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
 

Pilky, Čeladenský
Choreografie: Romana Khauerová
Hudba: cimbálová muzika Valašský vojvoda
 

Lescaut’s Mistress
Choreografie: Helena Frolíková podle Kennetha Macmillana
Hudba: Jules Massenet
 

Umírající labuť
Choreografie: Marius Petipa a Helena Frolíková
Hudba: Camille Saint-Saëns
 

Divertimento
Choreografie: Hana Slačálková
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
 

Menuet
Choreografie: Hana Slačálková
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
 

Smrt Julie
Choreografie: Helena Frolíková
Hudba: Sergej Prokofjev
 

Síla myšlenky
Choreografie: Leona Kubešová
Hudba: Apocalyptica
 

Bojovník světla
Choreografie: Yuliya Bochková
Hudba: Petteri Sainio
 

Kalamajka
Choreografie: Romana Khauerová  

Dudácká
Choreografie: Romana Khauerová  

Inspirace
Choreografie: Bohumíra Eliášová a Pavla Šmerdová
Hudba: Antonio Vivaldi
 

Spící krasavice – variace víly
Choreografie: Marius Petipa a Helena Frolíková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
 

Spící krasavice – variace prince
Choreografie: Marius Petipa, Marc Boermans a Fernando Coelho
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
 

Bod zlomu
Choreografie: Natálie Matysková
Hudba: Woodkid
 

Domovnice
Choreografie: Zuzana Štarková
Hudba: Warren Casey (muzikál Pomáda)
 

Don Quijote – variace Kitri
Choreografie: Marius Petipa a Helena Frolíková
Hudba: Ludwig Minkus
 

Verbuňk, čapáš, čardáš – tanec z jihovýchodní oblasti Slovenska
Úprava: Bořivoj Lauda
Choreografie: Jiří Linha, Jan Novenko a Romana Khauerová
 

Coppélia
Režie a choreografie: Helena Frolíková (klasické variace podle Arthura Saint-Léona), Zuzana Štarková (valčík s girlandami)
Baletní mistři: Magda Kalhousová, Vjačeslav Ivanov a Pavla Šmerdová

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: