Kulatiny Duncan centre

Konzervatoř Duncan centre slaví tento rok 30 let od svého vzniku. Školu tehdy zakládala Eva Blažíčková. Současný ředitel Konzervatoře Duncan centre (KDC) Petr Tyc společně se svými kolegy vymyslel koncept oslav, které mají několik fází.

Foto: Martin Špelda.

Foto: Martin Špelda.

Oslavy odstartovaly 20. září 2022 přednáškou Evy Blažíčkové o historii a vývoji duncanismu a o záměru založení školy. Přednáška byla určena i veřejnosti, ale oslovovala nejvíce současné studenty, kterým chtěla připomenout kontext tance v počáteční filozofii, se kterou Eva Blažíčková školu zakládala. První večer oslav se uskutečnila vernisáž Dragana Dragina, dvorního fotografa v počátcích školy. Vybrané snímky, jež zachycovaly nejen tanec, ale především duši v tanci, jak sám autor říká, zůstávají rozvěšeny po budově školy a dvorku na velkých formátech.

Program nabídl také taneční tvorbu studentů i absolventů konzervatoře, workshopy pro studenty i zájemce z řad veřejnosti a diskuze. Obecná diskuze o roli současného tance a jeho směřování, která měla proběhnout hned v první den, se na poslední chvíli zrušila a došlo jen na diskuzi na téma Slovo a role absolventů KDC ve společnosti. Moderovala ji Jana Bohutínská, která v rámci divadelního ústavu realizovala v roce 2016 průzkum o uplatnění absolventů KDC. Kromě moderátorky seděli na pódiu vybraní absolventi KDC (Jan Beneš, Barbora Látalová, Eliška Kašparová, Johana MatouškováJana Vrána) a současný ředitel Petr Tyc.

Nejdříve Bohutínská představila výsledky průzkumu a poté dala slovo absolventům i současným studentům. Průzkum byl veden kvalitativně, anonymně, oslovoval všechny absolventy KDC od počátku až do roku 2016. Zúčastnilo se ho ale jen 30 absolventů, z nichž dvě třetiny uvedly, že se uplatnily v oboru nebo alespoň příbuzných disciplínách bezprostředně po absolvování oboru.

Slovo a role absolventů KDC ve společnosti. Foto: Jaroslav Kořán.

Následně se o své příběhy podělili pozvaní hosté. Všichni mají v tanečním světě jméno, což vlastně přinášelo otázku, proč nezasedli v panelu také absolventi, kteří jsou například úspěšní v pedagogické činnosti v regionech, což by rozšířilo přehled o uplatnění absolventů. Každý z přítomných hostů přinesl jiný příběh: Jan Beneš si spletitou cestou prošel od tanečníka se souborem Lenky Flory i souborem NANOHACH až po osvětlovače nejprve tanečních děl, posléze Státní opery v Praze. Bára Látalová se od tance na čas přesunula k činohernímu divadlu v severských zemích a pak se opět vrátila k tanci a začala se specializovat na taneční a pohybové divadlo pro děti. Jana Vrána měla raketový vzestup prakticky hned po absolvování školy, ale její pracovitost a velké nasazení znamenaly vyhoření, kdy vše musela ukončit, odstěhovala se do New Yorku a tam začíná po nějaké pauze svoji kariéru budovat znovu. Johana Matoušková prý nikdy v průběhu studia nepatřila k premiantkám a oblíbencům, ale školu dostudovala. Nejvíce jí imponovala improvizace a na základě toho se zkusila přihlásit na DAMU na činohru, k vedoucímu Jiřímu Havelkovi. Díky jejímu obrovskému improvizačnímu talentu a kuráži ji přijali a dnes je z ní stálá herečka Divadla Na zábradlí, kde jako bonus získává i všechny role, kde se jen trochu tančí. Eliška Kašparová několik let tancovala v souboru NANOHACH, založila s kamarády lesní školku, později lesní školu, kde například i češtinu vyučuje pomocí tance, a přináší tak kreativitu do veškeré výuky. Všichni přítomní se tak podtextově shodovali na tom, že cesta absolventa KDC nemusí být vždy zcela přímočará, ale pokud touha být v kontaktu s tancem přetrvává, dřív nebo později se dveře tímto směrem otevřou. Ne vždy to však asi bude lehké. Zároveň všech 5 vybraných účastníků diskuzního panelu vnímalo pozitivně naučenou pracovitost, disciplínu, ale i určité otevření k všestrannosti a nahlížení na obor z různých úhlů pohledu.

Po této velmi zajímavé debatě následovalo taneční pásmo choreografií jak současných studentů, tak několika málo bývalých absolventů. Stejná díla, až na jednu malou výměnu, studenti odehráli i následující závěrečný večer první fáze oslav 30 let založení KDC. Vystoupili na nich žáci prvních až pátých ročníků a absolventky z roku 2017 a 2018 (Jitka Čechová Tereza Krejčová). Došlo i na taneční happening s živou hudbou a historickými kostýmy na nádvoří školy. V jedné z hlavních rolí si zatancoval i samotný ředitel školy Petr Tyc. Autorem choreografie byl David Králík společně s Martou Trpišovskou Vodenkovou, která s tímto nápadem přišla.

Komponovaný večer choreografií. Foto: Martin Špelda.

Na všech studentských představených byla patrná jistá invence, píle, poctivost v provedení pohybu, ale ještě tam chyběla jistá nadstavba, tedy určitá schopnost dílem komunikovat, zaujmout, přesně sdělit, co potřebuji. Nadání a zvládnutí techniky se však studentům nedalo vytknout. Absolventská díla v sobě měla zakomponovánu i složku scénické komunikace.

Jako velmi povedenou prezentaci jsem však shledala uvedení a představení tanečních filmů studentů, kteří byli v době pandemie způsobené onemocněním covid-19 donuceni k online vzdělávání, a svoje klauzury tak místo na jeviště museli přenést před kameru. Uvedené filmy byly velmi vyspěle vytvořené. Vše včetně střihu, režie, dramaturgie, kamery i interpretace působilo velmi zajímavě. Bylo patrné, že někteří studenti se v této introvertnější formě prezentace vlastního díla našli. Žaneta Musilová představila film o přírodě, rituálech a třech ženách – All in, Barbora Ptáčková o spiritualitě v přírodě a fenoménu lidského těla – Mýtina!, Julie Kubrychtová o zvucích, bytí v uzavřeném prostoru, čárách a pocitech – re.tention, Simona Dejmková o babičce a vzpomínkách na ni – Ona Anna Kroupová o zrození a vztahu matky s dcerou – Z matky.

Komponovaný večer choreografií. Foto: Martin Špelda.

Součástí oslav byly i tzv. akce pro studenty, kteří si mohli zvolit, co by rádi okusili ze světa tance a na co ve škole nezbývá čas, a zvolili si den s novým cirkusem a uskupením Losers Cirque Company a street dance s mágem Kristiánem Mensou. Workshopů určených jen studentům ale v tomto slavícím týdnu proběhlo na KDC více.

Tímto oslavy nekončí. Studenti se svými pedagogy a svými díly se rozjedou do regionů, kde nabídnou zájemcům o tanec jak svá představení, tak taneční workshopy. A navíc oslavy vyvrcholí až v půlce listopadu závěrečným večerem v divadle Ponec. Nezbývá než popřát Konzervatoři Duncan centre svěží vítr do plachet do dalších let plných kreativity.


Fotogalerie

Eva Blažíčková / Cesta k založení Konzervatoře Duncan centre. Foto:  Jaroslav Kořán.

Eva Blažíčková / Cesta k založení Konzervatoře Duncan centre. Foto: Jaroslav Kořán.

Eva Blažíčková na Slavnostním zahájení. Foto:  Dragan Dragin.

Eva Blažíčková na Slavnostním zahájení. Foto: Dragan Dragin.

Eva Blažíčková a Peter Tyc na Slavnostním zahájení. Foto:  Dragan Dragin.

Eva Blažíčková a Peter Tyc na Slavnostním zahájení. Foto: Dragan Dragin.

Taneční happening. Foto: Martin Špelda.

Taneční happening. Foto: Martin Špelda.

Společné bubnování. Foto: Martin Špelda.

Společné bubnování. Foto: Martin Špelda.

Slavnostní zahájení. Foto: Martin Špelda.

Slavnostní zahájení. Foto: Martin Špelda.

Komponovaný večer choreografií. Foto: Martin Špelda.

Komponovaný večer choreografií. Foto: Martin Špelda.

Komponovaný večer choreografií. Foto: Martin Špelda.

Komponovaný večer choreografií. Foto: Martin Špelda.

Témata článku

Konzervatoř Duncan Centre

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: