Registrace

La Bayadère z francouzské metropole

Pařížská Opera uvedla v neděli 13. prosince do plného provozu novou internetovou platformu L´Opéra chez soi, a to přímým přenosem baletu La Bayadère. Podle listu Le Figaro sledovalo po zaplacení necelých třinácti euro téměř tříhodinovou produkci nejméně devět tisíc osm set diváků. V hlavních partech se představili interpreti stojící na samé špici hierarchie souboru. Na pomyslném nebi se pak vedle současných čtrnácti étoiles po skončení představení rozsvítila další – třiadvacetiletý Paul Marque, zlatý medailista z Varny v roce 2016, jehož povýšení na nejvyšší příčku zastihlo v roli Zlatého bůžka.

Inzerce

Paul Marque byl evidentně zaskočený a dojatý, děkoval Aurélii Dupont, umělecké direktorce baletu, a Alexanderu Neefovi, řediteli pařížské Opery, kteří jeho jmenování vyhlásili. Nevím, zda si někdo vybavil i jméno Nikolaje Zubkovského. Ten totiž do La Bayadère pro sebe vložil pánskou variaci, aniž tušil, že výstup pozlaceného idola zůstane natrvalo součástí baletu. Ve svém nastudování ho zachoval i Rudolf Nurejev, který představil na Západě po emigraci ze sovětského Ruska nejprve obraz Království stínů a v roce 1992, krátce před smrtí, revidoval La Bayadère v Palais Garnier.

S odvoláním na Maria Petipu, jenž dílo vytvořil v roce 1877, Nurejev oživil variace, kombinace a sborový part dvaatřiceti balerín, jež (či jejich části) se objevují v řadě dalších inscenací. La Bayadère zůstala stálicí nejen v repertoáru pařížské Opery, The Royal Ballet v Londýně, ale pyšní se s ní také ve Velkém divadle v Moskvě, v Mariinském v Petrohradě a dočkala se uvedení i na třech tuzemských jevištích.

Počátek nového milénia pak přinesl nové redakce tohoto díla a mezi odborníky se rozvířila diskuze, co je skutečně „Petipovo“, jež, řečeno eufemisticky, v dobré víře v La Bayadère inscenátoři používají. Jednou z posledních prací založenou na pečlivém badatelském výzkumu se stalo berlínské uvedení, pod nímž je podepsán Alexej Ratmanskij (recenze https://www.tanecniaktuality.cz/kritiky/la-bayadre-ratmanskeho-navrat-k-pramenum). 

 

I pařížská La Bayadère, příběh chrámové tanečnice Nikie a Solora, který ji zradil, když se rozhodl oženit s Gamzatti, vyniká elegancí, vznešeností a krásou. Každý ze tří aktů je výtvarně dotažen do sebemenších detailů zaostřených kamerami – lze se kochat orientálními ornamenty výzdoby paláců, „krajkovým“ zdobením kupolí i interiérů. Pastvou pro oči jsou kombinace barev, namíchaných tak decentně, že kostýmy spolu se scénografií vyvolávají dojem jemně tkaného gobelínu protkaného zlatými nitkami. 

Nikia v trojím obsazení

V prvním jednání vystupují fakíři, Brahman, chrámové tanečnice, dramatické zvraty spočívají ve velké míře v dobře provedeném pantomimickém gestu a hereckém výrazu. V následujícím obraze, který se odehrává v paláci Rajaha, se ukazuje Solorova  nevyrovnanost, když pod tlakem slibuje manželství Gamzatti, přestože chvíli předtím přísahal věrnost Nikii – což vyplouvá na povrch a z dívek se stávají sokyně. Proto ve druhém jednání, na zásnubách vznešeného páru, Nikia umírá – je uštknuta hadem, kterého ji do košíku s květinami dala její rivalka. Poslední akt je snem, v němž se Solor vydává za Nikií do Království stínů (4. jednání – svatbu Gamzatti a Solora, zřícení chrámu – Nurejev vypustil).

Vedení pařížského ansámblu se rozhodlo využít nepříznivou situaci, když při uzavření divadel soubor přišel o pravidelnou prezentaci na jevišti, a proto hlavní role svěřilo v každém aktu vždy jiným hvězdám. V roli Nikie se vystřídaly Dorothée Gilbert, Amandine Albisson a Myriam Ould-Braham. Každá z těchto vynikajících primabalerín je obdařena elegancí a osobitým půvabem. Gilbert v prvním jednání okouzlila svým zjevem, prožila oddanost k Solorovi každým pórem těla a nezapomenutelně pracovala se svými dlouhými pažemi. Dívčí nevinnost vyzařovala Albisson, výrazově přesvědčivá a stejně jako její kolegyně technicky akurátní. 

 

Největší břímě spočívalo na Ould-Braham, jež se zjevila v Solorově snu jako neuchopitelný stín, křehký a ledově chladný. Se svým partnerem Mathiasem Heymannem zvládli s menším zaváháním náročné pas de deux se šálem, sólové variace s obtížnými kombinacemi skoků a piruet obdařili již suverenitou a plastickým provázáním vazeb. Heymann skákal s lehkostí, vysokou elevací popíral gravitaci a vzbuzoval dojem, že létá vzduchem a baletizolu se dotýká jen tak mimoděk. O něco jiný úkol měl Germain Louvet a Hugo Marchand v předchozích jednáních. Ti rozhodnutí a pohnutky hlavního hrdiny obhajovali především v pantomimicky zabarvených gestech, jež slibovala věrnost, lásku či vyjadřovala váhání. Jejich poslání na scéně vyžadovalo ještě větší cit pro mimiku, stejně jako role Gamzatti v úvodním aktu, kdy ji tančila lyrická a jemná Léonore Baulac. Ve druhém ji vystřídala ve variacích a duetu, dodatečně do baletu vložených, uhrančivá tmavovláska Valentine Colasante.

 

Klanění bez potlesku

Ani během přenosu nešlo zapomenout na aktuální pandemii. O ní dávaly vědět roušky zakrývající tváře strážců chrámu a paláců. Měli je rovněž žáci školy pařížské Opery doprovázející výstup zlatého idola a sólistku tančící se džbánem. Nelze opominout skutečnost, že studenti doplňující sólo Paula Marquea neměli začerněné tváře, jak bývá zvykem, a tanečnice tmavé pleti splynula bez nutnosti zesvětlujícího líčení se sborem dvaatřiceti tanečnic, vstupujících jedna za druhou do krajiny snů, zpočátku temné a postupně se rozednívající do vábivého šerosvitu.  

Do současné reality mě však vracely momenty, kdy se sólisté za hrobového ticha klaněli. V něm se za téměř neslyšitelného vyjíždění opony odehrála i finální děkovačka. Ještě že na scénu přišli Aurélie Dupont a Alexander Neef (samozřejmě v rouškách) s dobrou zprávou. Vyhlášení Paula Marquea novou étoile nezůstalo samozřejmě bez odezvy a ticho prolomili všichni účinkující potleskem a provoláním bravo. V tento okamžik jsem si přála, aby se divadlo vymanilo z nuceného online prostoru s prázdným hledištěm, protože sledovat a prožívat přenos představení u obrazovky bez potlesku je až příliš bizarní.

 

Psáno z živého přenosu 13. prosince 2020, Opéra Bastille.

 

La Bayadère
Choreografie, nastudování: Rudolf Nurejev podle M. Petipy
Libreto: Marius Petipa, Sergej Chudekov
Hudba: Ludwig Minkus
Orchestrace: John Lanchbery
Výprava: Ezio Frigerio
Kostýmy: Franca Squarciapino
Light design: Vinicio Cheli
Premiéra: 1992, Palais Garnier

 

 

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.