Proč si přečíst recenzi? Alespoň někdy…

„Násobili sami sebe o iluze.“ Násobili. Sami. Sebe. O iluze. Tahle podivně záhadná, obrazotvorná, imaginativní až mystická věta z recenze Hany Strejčkové se mi usadila kdesi v koutku mysli a držela se mě po celou dobu novocirkusové inscenace Thin Skin uvedené v DOXu na letošní České taneční platformě. A teď, když nad tím přemýšlím, už vím i proč. Protože stačila na všechno. Ta jedna jediná věta v sobě zkrátka obsáhla jakousi esenci, záměr, vizualitu, senzualitu, co já vím…  celé performance. To snad ne… takové klišé? Já vím, já vím, ale vydržte ještě chvilku, třeba vás nakonec přesvědčím.

 

Viktorie Melicharová

Viktorie Melicharová

„Násobili sami sebe o iluze.“ Násobili. Sami. Sebe. O iluze. Tahle podivně záhadná, obrazotvorná, imaginativní až mystická věta z recenze Hany Strejčkové 

Ta věta prostě seděla kdesi vedle mě. Vytrvale mizela a zase se objevovala spolu s vynořujícími se a mizejícími odrazy akrobatů-performerů, oněmi iluzemi, které se v představení míhaly na bílých zdech scénického prostoru. Právě tato slova z jediné přečtené recenze netradiční show na visuté hrazdě Elišky Brtnické a kol. tak vlastně dost často určovala směr mého pohledu, který mi celou dobu podvědomě utíkal od akrobatů k jejich stínovým protějškům.

Někdy se toho na scéně dělo příliš mnoho, než aby to divák zvládl všechno usledovat. Magická slova Strejčkové mě tak provázela i ve chvílích, kdy toho na mě bylo najednou divácky příliš. Příliš mnoho k vidění, obdivování, údivu, úšklebku i úsměvu... A tak stačilo uchýlit se ke stínům, kde se navíc vlivem dvojrozměrného zkreslení dělo něco trochu jiného než na scéně.

A pak, v jediný jasně daný okamžik, který se zcela beze zbytku vejde do pouhé vteřiny až dvou, se příběh z dětské fascinace objekty doslova zlomí do potřeby hry, kde už o něco starší dítě objevuje lapidární fyzikální danosti oněch předmětů i obecné zákonitosti světa. A já ho prošvihla. Ten zlom. Tu zásadní chvíli pro příběh, protože toho bylo zkrátka v tu chvíli k vidění moc – akrobaté, objekty, celek, a navíc odrazy toho všeho.

Cítila jsem se podvedeně. Nechala jsem se větou, která mi celé představení našeptávala, kam s očima, odvést od toho hlavního, od podstaty, narativu. „Já jsem to vůbec neviděla, když jsi to udělala poprvé. Vůbec jsem nejdřív nechápala, jak se to stalo, a zprvu jsem si ani nemyslela, že to je možné vůbec udělat,“ postěžovala jsem si po představení akrobatce Alžbětě Tiché, se kterou se osobně znám. „Však s tím se počítá. V tom je právě to kouzlo – v té iluzi, jak to je, a vlastně není,“ odpověděla. Iluze – tak přece o ni šlo především.

 

Poznámka redakce: Tento text vznikl v rámci projektu Taneční kritika v evropském kontextu. Projekt je realizován za finanční podpory Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury.

Témata článku

Thin Skin

Tanec

Česká taneční platforma

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: