Antikódy – Laterna magika přivádí na Novou scénu ND Václava Havla
zprávy
„V minulém roce jsme oslovili několik tvůrčích týmů se zadáním krátké scénické studie na dané téma, které měly ukázat další směr při hledání nových inscenačních postupů, forem, technologií a tvůrčích přístupů. Na konci tohoto zadání stojí Antikódy – inscenace, která by zároveň měla položit základy novému směřování Laterny magiky. Jako součást Nové scény a Národního divadla by měla Laterna magika nabízet kromě osvědčených inscenací také kvalitní současný repertoár, který osloví nejen zahraniční návštěvníky Prahy, ale i domácí publikum,“ říká Štěpán Kubišta, ředitel Nové scény ND. Režisér Braňo Mazúch spolu se specialistou na interaktivní média Danem Gregorem, choreografkou Věrou Ondrašíkovou, zvukovým designérem Stanislavem Abrahámem a skladatelem Michalem Nejtkem svěřují hlavní roli ve vizuálně-pohybové inscenaci Antikódy nejnovějším multimédiím a zahajují tak cestu Laterny magiky 21. stoletím. „Havlovy typogramy mě oslovují svou jednoduchostí, hravostí, promyšleností, vnitřním pohybem a dynamikou; na jedné straně ornamentálností, ale na druhé také minimalismem. Většinu typogramů lze považovat za živou strukturu s vlastním příběhem. A právě přenést tyto příběhy do scénických situací bylo naším úkolem,“ uvádí režisér inscenace Braňo Mazúch. V inscenaci vystupuje pět tanečních postav a performer (tanečníků se v současnosti objeví šest).
Klasický předtočený filmový materiál, typický pro inscenace Laterny magiky, je v Antikódech nahrazen projekcí a zvuky, které vznikají naživo. Inscenátoři přinášejí do laterny magiky tzv. realtime tracking – detekování lidí nebo objektů v předem určených zónách – prostředí scény tak v reálném čase přirozeně obrazem nebo zvukem reaguje na pohyb tanečníků na scéně. „Vizuální poezie a poetika Laterny magiky mají ve své podstatě k sobě hodně blízko a myslím, že to byla logická volba, že dramaturgie Nové scény zvolila právě tuto inspirativní předlohu,“ dodává Braňo Mazúch.
Pro choreografku Věru Ondrašíkovou je nejintenzivnějším tématem inscenace Antikódů čas a přemýšlení o něm. Jak sama říká: „Pořád mám na mysli citaci z Odcházení: Každou vteřinu něco přichází a něco nenávratně odchází, nevíme odkud se všechno vynořuje, a ještě méně, kam se to zanořuje.“
Inscenace vznikla ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla a její první uvedení se časově setkává s druhým vydáním sbírky Antikódy Václava Havla. Součástí doprovodného programu je i stejnojmenná panelová výstava na piazzetě Národního divadla, kterou připravila Anna Freimanová z Knihovny Václava Havla. Sbírka vizuální poezie Václava Havla, jejíž převážná část vznikla v první polovině šedesátých let, vychází poprvé kompletní. „Šlo – pozdějšími slovy Josefa Hiršala – o „angažovanou artikulaci absurdity“, užívající postupy soudobé experimentální poezie, ale obohacující ji o společenskokritický obsah. V následujícím čtvrtstoletí využíval Václav Havel tvůrčích postupů vizuální poezie většinou jen k vytváření příležitostných děl, zamýšlených převážně jako osobní vzkazy či blahopřání,“ dodává Anna Freimanová z Knihovny Václava Havla. Zdroj: Nová scéna ND
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 42 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 44 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 45 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 46 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 60 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 62 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?