Baletní soubor Moravského divadla se připravuje na druhou premiéru sezony
Baletní soubor Moravského divadla připravuje druhou premiéru sezony – Královský dvůr / Skrytá tajemství. Tento titul se skládá ze dvou částí a přináší abstraktní pohled na téma svobody, touhy a lidského vnitřního boje. Na projektu divadlo spolupracuje s umělci, kteří mají významné místo na světové baletní scéně. Choreografové Garrett Smith, jehož tvorba je uznávaná po celém světě, stejně jako Glen Lambrecht, přinášejí do inscenace svou jedinečnou vizi. Obě choreografie uvede Moravské divadlo ve světové premiéře, a to v pátek 21. února.
Součástí komponovaného večera jsou choreografie dvou renomovaných tvůrců – belgického choreografa Glena Lambrechta a amerického Garretta Smitha. Obě části jsou spojeny nejen silným uměleckým vyjádřením, ale i hudebním podtextem, který podtrhuje celkový dojem inscenace. Tato výjimečná baletní produkce je podpořena hudbou dvou světově proslulých skladatelů – Wojciecha Kilara a Phillipa Glasse, jejichž kompozice dodají choreografiím silný a emotivní hudební základ.
„Oběma choreografům jsem dal zcela volnou ruku při výběru tématu, stylu i hudby. Spojujícím prvkem měla být abstrakce a fantazie. Jsem velmi rád, že si oba tvůrci pro své choreografie vybrali velmi kvalitní hudbu významných současných skladatelů. Vydali se v mnoha ohledech velmi kontrastní cestou, za což jsem rád, protože vznikly dvě zcela odlišné taneční kreace, které oživí náš současný repertoár. První část večera je v neoklasickém tanečním stylu, druhou bych nazval současným tanečním thrilerem. Glen Lambrecht se v České republice představil již díky spolupráci s juniorským baletem NDB2, v případě Garretta Smitha si Olomouc připíše prvenství. Jsem velmi rád, že se daří do Olomouce zvát významné choreografy, jejichž práce náš soubor posouvá opět o několik kroků vpřed. Obě choreografie uvedeme ve světové premiéře,“ uvedl Jan Fousek, šéf souboru baletu.
První část komponovaného večera: Královský dvůr
První část komponovaného večera je choreografie Královský dvůr, kterou vytvořil belgický tanečník a choreograf Glen Lambrecht. Po absolvování Královské školy baletu v Antverpách v roce 2012 a několikaleté kariéře v Královském flanderském baletu, kde spolupracoval s významnými světovými choreografy, Lambrecht přinesl do baletu Královský dvůr taneční kreaci inspirovanou dvorem Krále Jakuba I. Jeho choreografie, vycházející z historie a kultury, doprovodí hudba polského skladatele Wojciecha Kilara, který se proslavil nejen svou hudbou pro balet, ale i filmovými soundtracky. Kilar je známý svou schopností vytvářet emotivní hudbu, která se ideálně hodí k Lambrechtově choreografii a přináší silné spojení hudby a tance.
„Choreografické dílo Králův dvůr je průsečíkem historických a současných témat, kde se střetává sexualita a společenské povinnosti. Dílo čerpá z romantických hrdinských činů krále Jakuba I. známého svým zápasem mezi sexuální identitou a panovnickými povinnostmi v mládí. V době, kdy se společnost ocitá v situaci, kdy je odrazována zvratem nedávného pokroku v oblasti osobních svobod, si připomínáme, jak blízko jsme k tomu, aby se historie opakovala. V této nejisté době nechává choreograf promlouvat pohyb tam, kde slova nestačí, a vyjadřuje to, co hlas neunese, co řeč neobsáhne, protože být hlasitý znamená být zranitelný,“ uvedl režisér a choreograf Glen Lambrecht.
Druhá část večera: Skrytá tajemství
Druhá část večera představí choreografii Skrytá tajemství, kterou připravil americký choreograf Garrett Smith. Tento renomovaný tvůrce, který již spolupracoval s významnými soubory jako Houston Ballet, Norský královský balet nebo milánská La Scala, přináší na olomoucké jeviště svou jedinečnou práci poprvé v České republice. Smith je známý tím, že do svých choreografií vkládá silný osobní přístup k tanečníkům, vytváří choreografie na míru a vyzdvihuje individuální talent a sílu každého interpreta. Skrytá tajemství se soustředí na vnitřní boj jednotlivce a jeho touhu uniknout před zkorumpovaným politickým systémem, což je téma, které rezonuje jak v současné době, tak v širším historickém kontextu.
„Je to abstraktní napínavé současné dílo. Je v něm spousta symboliky, se kterou se může mnoho lidí svým způsobem ztotožnit. Není to pohádka, je to problém ze skutečného života prezentovaný na jevišti. Jsou to důležitá témata, která si lidé musí uvědomovat a o kterých je dobře, že se mluví. Nakonec jde o lidskost a rovnost. Všichni jsme si jako lidské bytosti rovni a žádný život není cennější než jiný. Otázkou je, zda jsme ochotni podstoupit riziko a postavit se za to, v co věříme, a pomoci ostatním,“ popsal choreografii její režisér Garrett Smith.
Druhou část baletního večera doprovodí hudba Phillipa Glasse, jednoho z nejvýznamnějších amerických minimalistických skladatelů. Glass, který je známý svou hudbou s repetitivními strukturami, vytváří zvukový rámec, který se výborně hodí k Smithovu abstraktnímu tanci. Glassova hudba pro Skrytá tajemství podtrhuje dramatický náboj inscenace a divákům přináší hluboký, emotivní zážitek.
Současná dramaturgie a pokračování úspěšných inscenací
Balet Královský dvůr / Skrytá tajemství se zařadí do kontinuity současných choreografií od renomovaných autorů, která je součástí dramaturgického směru baletního souboru Moravského divadla. Tato novinka navazuje na úspěšné tituly, jako jsou Bolero & Carmen nebo Freedom in Motion, které byly součástí repertoáru v předchozích sezonách. Baletní soubor se i nadále zaměřuje na uvádění nových, originálních inscenací, které spojují současný tanec, klasickou choreografii a výrazné hudební složky.
„Spojení dvou výrazných choreografických stylů a hudebních osobností vytváří jedinečný zážitek. Jsem rád, že můžeme našim divákům představit práci současných světových umělců,“ říká ředitel Moravského divadla a Moravské filharmonie David Gerneš.
Výprava k inscenaci Královský dvůr / Skrytá tajemství je výsledkem spolupráce dámské části inscenačního týmu. Scénu pro tuto baletní produkci navrhla Barbora Rašková, která je zároveň autorkou kostýmů pro první část večera, Královský dvůr. Její výtvarné pojetí scény a kostýmů vytváří jedinečnou atmosféru. Pro druhou část inscenace, Skrytá tajemství, kostýmy navrhla Mónica Guerra. Její poslední spolupráce s G. Smithem byla pro Teatro alla Scala v inscenaci Odhalení (Reveal).
Zdroj: divadlo.cz, Moravské divadlo