Registrace

Tanečníci v Olomouci jsou ve výborné kondici. Rozpaky vyvolává zpracování jedné ze dvou novinek

Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci uvedl premiéru dvou různých děl. Po úspěšné podzimní premiéře klasického baletu Labutí jezero ve verzi kanadského choreografa Paula Chalmera se v inscenaci Královský dvůr / Skrytá tajemství nyní představují zahraniční mladí tvůrci, belgický tanečník a choreograf Glen Lambrecht a americký svérázný tvůrce Garrett Smith.

Královský dvůr / Skrytá tajemství. Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. Foto: Tereza Hrubá.
Královský dvůr / Skrytá tajemství. Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. Foto: Tereza Hrubá.

Oba mají za sebou již řadu úspěšných choreografií s různými soubory. Tanečníci olomouckého baletu pod vedením uměleckého šéfa Jana Fouska jsou na velmi dobré technické i interpretační úrovni a současná tvorba jim sedí a jistě byli zvědaví na novou práci.

Glena Lambrechta známe více jako tanečníka z jeho působení ve Slovenském národním divadle v Bratislavě a v současné době v Národním divadle v Brně. V jeho práci se odráží dobře zvládnuté taneční řemeslo a zkušenosti z neoklasických i současných baletů. Tématem jeho Královského dvora je historické období staré Anglie za vlády krále Jakuba I. Stuarta, jeho kontroverzní způsob vládnutí a avantýry porušující společenské konvence doby. Propojení aktuálních problémů v hledání identity a svobodného nastavení i odlišné sexuální orientace Lambrecht vyjadřuje bez slov. 

Hudba vybraná z dvou klavírních koncertů známého polského skladatele Wojciecha Kilara výrazně podkresluje a doplňuje spíše neoklasickou formu tanečního jazyka. Lambrecht staví do popředí sólistu Sergia Méndez Romera, který hraje krále Jakuba I. s jeho vratkou a zřejmě i nejistou povahou. I když zde není vyprávěn děj, sledujeme život jednotlivých postav na královském dvoře. Choreograf staví proti sobě tradici a obřadnost proti smyslnosti. Tanečníci i tanečnice napojeni na hladký tok klasické techniky (dívky jsou na špičkách) a dobře komponovanou partneřinu – v párech i menších skupinách – uplatní své dispozice a um i díky kostýmům.

Královský dvůr / Skrytá tajemství. Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. Foto: Tereza Hrubá.

Nejdříve je vidíme jen v bordó trikotech, kdy spodní část je sytě barevná a vrchní rafinovaně a svádivě průhledná, takže vyniknou obnažené nohy, které detailně určují a prodlužují taneční pohyb. Často se opakují port de bras, práce paží s dlouze protaženým allongé. V dalších scénách jsou trikoty doplněny náznaky límců a kratičkých sukní, následně o dlouhé sukně a u mužů o kabátce z lehkého materiálu dokreslujících pohyb. Tyto proměny mohou naznačovat skrývané city a emoce i zmíněnou obřadnost patřící na královský dvůr.

S králem Jakubem tančí samozřejmě královna, skvělá tanečnice Sawa Shiratsuki. Je patrné, a tak to bývalo, že královna se cítí osamocena či odstrčena. V mužském vášnivém triu pak zaujme vedle Méndez Romera Aurélien Jeandot Quentin Lelong.

Gradující scény nabírají na určité dramatičnosti díky romanticky laděnému hudebnímu doprovodu a zmíněným kostýmům zároveň s proměňujícími se scénickými efekty, kdy se obnaží zadní horizont podsvícený spodní světelnou rampou a ozařuje dílčí scény i jednotlivé postavy. 

Královský dvůr / Skrytá tajemství. Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. Foto: Tereza Hrubá.

Inzerce

Po přestávce následující Skrytá tajemství  Garretta Smitha vypráví příběh malého chlapce. Ocitáme se v dětském pokoji u rozestlané postele. Otec přináší synovi hračku, loutku. Chlapec si s ní hraje a během spánku se mu ve snu proměňuje v podivné postavy, jednotně oblečené, s tvářemi zakrytými rouškou, s helmami na hlavách. Sbor tanečníků má delší tmavé sukně a na nohou ponožky, v horní části kostýmu je naznačen současně používaný čárový kód. Tato podivná monstra – nebo spíše roboti – plní různé úřednické úkony a zadání. Píšou na psacím stroji, telefonují telefony s klasickými sluchátky, doplňují jeden druhého. Jsou rozmístěni kolem dvou dlouhých stolů jako v kancelářích. Všude je plno úředních listin a papírů. Všem velí jejich nadřízený, v programu nazvaný Prezident. Jde tedy o šéfa a podle suverénního drsného chování zřejmě o diktátora, který má velkou moc.

V jedné z počátečních scén jsou seřazeni úředníci kolem stolu tak, že evokují slavnou scénu ze Zeleného stolu německého choreografa Kurta Joose. Ikonické dílo vzniklo před 2. světovou válkou a ukazovalo na nadřazenost mocných a generálů, jak si u stolu rozdělují svět. Možná že i choreograf Smith chtěl vyjádřit podobné politické záměry, bohužel v příliš obecné rovině. 

Podivně krátké, sekané pohyby tanečníků se promění rychlou jízdou stolů. Během opakovaných rychlých přeměn v prostoru dostane choreografie dynamičtější náplň. Práce se stoly i hektický pohyb kolem nich je zajímavý, ale nic víc nepřináší.

Královský dvůr / Skrytá tajemství. Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. Foto: Tereza Hrubá.

Z řady bezejmenných poddaných vystoupí jeden muž. Chce se osvobodit a postupně přesvědčí ostatní k jakési revoltě, revoluci. Všichni se částečně zbaví masek, strhávají si části kostýmů, osvobodí se, jsou šťastni. Ale na jak dlouho? V okamžiku, kdy se zjeví jejich vůdce, třesou se hrůzou a strachem. Odvážný muž, který se vzepřel, zůstává sám. Je pronásledován skupinou mužů s baterkami jako v detektivce, je obklíčen, mučen. Když napětí vygraduje, slyšíme už jen výstřel z pistole a následně vše zmizí. Sen skončil. Malý chlapec se probouzí na posteli ze zlého snu, odhazuje pryč ošklivou loutku a tatínek ho přijde uklidnit.

Myslím si, že dílo je zastaralé. Není jasné, do jaké doby choreograf děj zařadil, na jedné straně použil čárové kódy na kostýmech, na druhé staré rekvizity v podobě klasických telefonů a psacích strojů. Přitom začátek i konec je pohádkově naivní (připomíná scény z Louskáčka, kdy oživlá loutka vojáčka bojuje a promění se v hrdinu).

Způsob vyjádření i taneční jazyk Skrytých tajemství  jsou poměrně nudné a nicneříkající. Kromě scén se stoly, kdy dochází k dravému pohybu i přenášení tanečníků valících se prostorem, nevidíme nic, co by nás mělo ohromit nebo čeho bychom se snad měli bát. Nedojde k žádnému vrcholu, pomstě nebo k ponaučení. Nic se nestalo, jen se nám to zdálo. Nebo to mělo být snad nějaké válečné echo? Od amerického choreografa bychom očekávali rozhodně větší rozhled a zajímavější taneční slovník.

Bylo zvláštní, že minimalistická, snad všemi současnými tvůrci oblíbená hudba Phila Glasse, na kterou se jindy tak dobře tvoří i tančí, zvolenému tématu spíše vadila. Rozhodně neseděla k některým scénám. V roli Dospělého muže (revolucionáře) opět vynikal Sergio Méndez Romero, v roli Prezidenta Quentin Lelong, Sekretářku hrála Sawa Shiratsuki. 

Možná že si diváci najdou lepší cestu k pochopení Skrytých tajemství. Rozhodně mohou obdivovat výkon celého souboru.

Královský dvůr / Skrytá tajemství. Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. Foto: Tereza Hrubá.

Psáno z premiéry 21. února 2025, Moravské divadlo Olomouc. 

 

Královský dvůr / Skrytá tajemství
Libreto, choreografie, režie: Glen Lambrecht, Garrett Smith

Hudba: Wojciech Kilar, Philip Glass

Scéna a kostýmy: Barbora Rašková, Monica Guerra

Light design: Tomáš Příkrý

Asistent choreografa: Barbora Rašková, Duilio Ingraffia

 

 

 

 

Královský dvůr / Skrytá tajemství. Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. Foto: Tereza Hrubá.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Baletní soubor Moravského divadla se připravuje na druhou premiéru sezony

Baletní soubor Moravského divadla připravuje druhou premiéru sezony – Královský dvůr / Skrytá tajemství. Tento titul se skládá ze dvou částí a přináší abstraktní pohled na téma svobody, touhy a lidského vnitřního boje. Na projektu divadlo spolupracuje s umělci, kteří mají významné místo na světové baletní scéně.