Registrace

Propojování světů a oborové diskuze na Konferenci Tanec a škola 2024 předznamenaly schválení nového RVP na konci roku

Konference Tanec a škola 2024 se konala 16. – 17. listopadu 2024 v Praze. Pořádaly ji Asociace taneční a pohybové výchovy, z.s. (ATPV) a Dětské studio, z.s.. Vizí konference bylo především vzájemné sdílení informací o aktuálním dění a otevření odborné diskuze ohledně výzev, kterým čelí vzdělávací obor Taneční a pohybová výchova (akreditovaný MŠMT v roce 2010) v souvislosti s probíhajícími revizemi rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Revize národního kurikula započaly v roce 2022 a dne 30.12. 2024 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) revidované RVP ZV schválilo. Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému a naplňují cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Veřejnosti byly představeny na tiskové konferenci dne 14. ledna. 
Foto: Adéla Vosičková
Foto: Adéla Vosičková

Konference Tanec a Škola zaměřila svůj dvoudenní program jak na odbornou veřejnost (taneční umělce, pedagogy, učitele, vedení škol, kulturní pracovníky), tak na širší veřejnost (školáky, rodiče). Účastnili se ho zástupci nejvýznamnějších projektů a organizací, kteří na základních školách v ČR realizují projekty kreativního učení v oblasti tance a pohybu (lektoři, kulturní pracovníci, taneční umělci a pedagogové), a tvůrci vybraných tanečních představení pro školy s doprovodnými lektorskými programy pro 1. a 2. stupeň ZŠ. V sobotu byly v prostorách Skautského institutu na Staroměstském náměstí prezentovány odborné příspěvky klíčových aktérů v oboru Taneční a pohybové výchovy. Role moderátorky programu, určeného zejména odborné veřejnosti, se zhostila Blanka Marková z Vize Tance. V neděli pak v prostorách základní školy Bílá v Praze 6 probíhaly praktické ukázky programů pro školy (workshopy, představení pro školy).

Inzerce
V sobotním programu byly prezentovány tyto projekty a organizace:

 1. Projekt Tanec školám, který realizuje Tanec Praha z.ú. (Divadlo PONEC), který prezentovala Romana Packová.

2. Projekt kreativního učení Škola Tančí, který představila Eva Papánková z Centra choreografického rozvoje SE.S.TA.

 3. Projekt Tanec Libereckým školám představily Ludmila Rellichová a Adéla Garabíková ze spolku Taneční a Pohybové Studio Magdaléna.

4. Pilotní vzdělávací projekt Dětského studia z.s. „Pedagog Taneční a Pohybové Výchovy pro základní vzdělávání“ prezentovaly Markéta Pucová a Jana Novorytová.

 5. O svých zkušenostech s kontinuální výukou taneční a pohybové výchovy na ZŠ Letohradská Praha hovořila Petra Pellarová. (Kontinuální výuku TPV nabízí žákům také např. ZŠ Všenory a ZŠ Dobřichovice, ZŠ Slivenec Praha a ZŠ a ZUŠ Karlovy Vary)

6. Barbora Látalová, Věra Sagulová a Lucie Štádlerová ze spolku Ostružina prezentovaly projekt Ostružina a Neslyšící, jehož součástí jsou kreativní taneční a pohybové workshopy pro neslyšící děti a který ukazuje, že tanec může být součástí výuky i ve speciálních školách.

 7. Adam Jarchovský z Cirqueonu prezentoval projekt TěloCirk, který poukázal na to, že cirkusová pedagogika sdílí s tvořivou taneční výchovou mnoho podobných principů i společný pohled na umění jako nástroj pro komplexní rozvoj dětské osobnosti.

V neděli se konaly dva praktické ukázkové workshopy z projektů Tanec Školám (lektoři Michaela Suša a Tomáš Kerle) a Škola Tančí (lektoři Jana Látalová a Jan Bárta) a dvě taneční představení, uzpůsobená pro prostory základní školy. Divákům ve věku 1. stupně ZŠ bylo určeno představení Kozí kraviny od spolku Ostružina, určené pro slyšící i neslyšící diváky, pro starší školáky pak inscenace Jáma lvová od uskupení POCKETART, které zpracovává téma médií, sociálních sítí, emocí a manipulace. Na obě představení navazoval lektorský program pro děti a diskuze pro učitele.

Konference se v diskuzní části zaměřila na podporu síťování mezi projekty a regiony, oborovou diskuzi, sdílení dobré praxe a aktuálních metodických materiálů, cenných výstupů z prezentovaných projektů. Patří mezi ně elektronické publikace „Metodika projektu Tanec Školám“ (Filinová, Látalová, Suša, Látalová) publikace „TěloCirk“ (Jarchovský, Klusáková), publikace „Tanec nezná handicap!,“ zaměřená na metodiku implementace inkluzivních tanečních a divadelních metod do kreativního učení znevýhodněných skupin dětí a mládeže, kterou vydala Vize tance, z.s. a jejíž součástí jsou výstupy z projektu Ostružina a Neslyšící. Na konci roku 2024 pak vyšla v NIPOS-ARTAMA tištěná publikace Taneční a pohybová výchova pro mladší žactvo v základním vzdělávání (Lössl, Pucová, Rellichová), která obsahuje metodiku těchto projektů:

1. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy (Lössl),

2. Tanec libereckým školám: Fundamentální pravidla, principy a příklady rozvoje tvořivé taneční výchovy (Rellichová),

3. Pedagog taneční a pohybové výchovy pro základní vzdělávání: Od rozvoje vlastní kreativity k projektové výuce Taneční a pohybové výchovy (Pucová, Látalová, Novorytová, Bárta, Svíteková). Metodika projektu kreativního učení Škola Tančí (SE.S.TA) je zatím určena k internímu použití.

Na konferenci byla představena znovuobnovená Asociace taneční a pohybové výchovy z.s. (ATPV), jejíž vizí je stát se zastřešující institucí pro vzdělávací obor taneční a pohybové výchovy (TPV). Od roku 2025 nabídne ATPV možnost členství. Jejím účelem je podpora rozšíření vzdělávacího oboru TPV do českého formálního vzdělávání, jejím posláním je zvýšit povědomí o přínosech kreativního tance ve výchově a vzdělávání dětí v odborné, umělecké komunitě, pedagogické obci i širší veřejnosti.

Odborná diskuze se zaměřila na témata, která byla vybrána v souvislosti s plánovanými systémovými změnami v novém Rámcovém vzdělávacím programu (RVP), který posiluje vzdělávací oblasti Umění a kultura a přináší vizi komplexního, multioborového uměleckého vzdělávání. Jeho schválení umožní postupné rozšiřování kreativní taneční a pohybové výuky do všech základních škol v ČR. Vybrané obsahy Taneční a pohybové výchovy se dostanou z pozice volitelného, doplňkového oboru do povinného základu (rámce), závazného pro všechny děti. Tato změna je velkou výzvou ale i příležitostí pro rozvoj oboru, například v oblasti metodiky a vzdělávání pedagogů/lektorů. Dokument RVP umožňuje nejrůznější varianty/formáty naplňování obsahu tohoto oboru v rámci základního vzdělávání. Učitelům dává volnou ruku pro volbu konkrétního učiva a je možné ho naplnit projektovou výukou i spoluprací škol s umělci a kulturními institucemi. Není třeba se tedy obávat, že by stávající projekty jako Tanec školám, Škola Tančí nevyhovovaly pojetí RVP. Je to vlastně právě naopak, neboť tyto projekty byly velkou inspirací pro tvorbu obsahové stránky v RVP a jejich metodické materiály nebo modelová videa mohou být významnými zdroji v procesu implementace nového RVP do praxe výuky. Opakovaně se hovořilo o potřebě celospolečenské osvěty toho, jaký má kreativní tanec a pohyb pro děti smysl a proč je významné, aby byl součástí základního vzdělávání.

 
Zdroj: Markéta Pucová
Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář