As Long As Holding Hands – Tereza Ondrová a Peter Šavel ruku v ruce

Tereza Ondrová a Peter Šavel, dvě výrazné osobnosti současné česko-slovenské taneční scény, představili v rámci festivalu Tanec Praha premiéru svého nového díla s názvem As Long As Holding Hands. Již se svým předchozím setkáním v Boys Who Like To Play With Dolls dokázali prorazit v rámci sítě Aerowaves a jejich symbióza na jevišti zanechala v divácích silnou stopu. Nyní se vydali zkoumat nejrůznější podoby lidských vztahů.

As Long As Holding Hands. Foto: Vojta Brtnický.

Za zvuků barokní árie diváci proudí do hlediště, zatímco ústřední pár večera již modeluje pomalu se pohybující sousoší v zadním rohu scény. Mají zavřené oči a soustředěně se vciťují jeden do druhého. Když už jsou všechna místa zaplněna, on a ona ukončují toto entrée a poté, co se oba převlečou do černobílé kombinace kalhot, košil a jednoho saka, se jdou napřímo pozdravit s diváky a prozradit něco málo o sobě (dozvíme se mimo jiné, že Peter má hezčí nohy než Tereza). Pak už můžeme začít sledovat rozvíjení interakce mezi dlouhovlasým mužem a krátkovlasou ženou, nabízející mnoho neotřelých pohybových řešení, umocněných tím, že se odehrávají dlouhou dobu v tichu. Slyšíme pouze oddechování dvou individualit, které s přesností ovládají své tělo a v partnerské souhře neznají tabu. Jejich tanec je plný drobných nuancí, malých pohybů, které akcentují jejich partnerské snažení. Agrese střídá vtip, prudký běh střídá zastavení. Proplétající se postavy zalévá nachové světlo a za naše představy opravdu Tereza Ondrová s Peterem Šavelem neručí. A to ani když se po dlouhé minuty věnují něčemu mezi vášnivým líbáním a dýcháním z úst do úst.

Již v Boys se divákům dostalo i vokální nadílky obou performerů a nejinak je tomu i zde – v závěrečné části jsme svědky hlasité komunikace dvou fantastických zvířat, která se nakonec vrátí tam, odkud začínala. V zadním rohu scény si nás prohlížejí a už jen broukají.

As Long As Holding Hands
je svébytným a expresivním setkáním dvou osobností, které na jevišti budují svůj romantický vztah, a je jen na nás, zda jim budeme držet palce.

Psáno z premiéry 21. června 2015, divadlo Ponec.