Forecasting – Vtipný a netradiční duet s počítačem

Moderní technologie do značné míry ovlivňují či dokonce formují způsoby našeho žití. O tom není pochyb. Je otázka, nakolik si jejich vliv uvědomujeme a zda se od monitoru počítače dokážeme opravdu svobodně odpoutat. Zcela svébytný fenomén představuje kanál YouTube, kde podle odhadů za jedinou minutu zhlédnou lidé na celém světě téměř 3 miliony videí a za stejný čas je nahráno 400 hodin nového obsahu. Lákavý motiv, jenž si žádá divadelní zpracování. Toho se chopilo umělecké uskupení Premier Strategème již v roce 2011. Jejich Forecasting mohli diváci zhlédnout v rámci letošního festivalu Tanec Praha 12. června v divadle Ponec.

Forecasting. Foto: Jelena Remetin.

Forecasting. Foto: Jelena Remetin.

Hlavní roli v představení sehrává přenosný počítač, na kterém jsou pouštěny různě dlouhá amatérská videa nahraná na YouTube. Barbara Matijević jej za téměř hodinovou performance nepustí z ruky. Neusedá však před monitor a nedotýká se klávesnice, jak by se dalo očekávat. Není pasivním příjemcem vysílaného obsahu, ale ani aktivním strůjcem. Dění dotváří tělem, které je v danou chvíli mimo záběr kamery. Je natolik precizní a přesná v pohybech, že doslova srůstá s monitorem a vytváří unikátní jednotku. Divák zcela podlehne dojmu, že to jsou právě její ruce, které tu ukazují, jak vyměnit pevný disk v počítači a tu jak nakrájet mrkev. Přesvědčivě chrlí doprovodné monology, či jejich znění z reproduktoru provází mimikou.

Představení je prorostlé humorem. Ten pramení především z výběru amatérských záběrů a jejich nečekaných kombinací, které přesto nesou jednu tematickou linku. V jednotlivých epizodách tak diváci sledují střihy různých užitečných návodů, ukázky péče o domácí mazlíčky, střelbu ze zbraně či všemožné hříčky, v nichž figuruje jablko. Běžné záběry jsou prokládány bizarními, až neuvěřitelnými snímky. Po celou dobu se však na mysl vtírá otázka, co motivuje lidi natáčet a sdílet podobná videa? Chtějí být užiteční? Chtěli se podělit o své know-how? Chtějí si něco dokázat? Chtějí sdílet s ostatními svůj zážitek a emoce? Opravdu chtějí veřejně odhalit své vnitřní pohnutky?

Produkce v závěru přináší rozuzlení, bez kterého by byla jen vtipnou hříčkou s fantastickým nápadem. Závěrečný snímek naznačuje, že všechno úsilí spojené se sdílením videí je poháněno touhou po uznání. Jako by se sebehodnocení zakládalo pouze na počtu zhlédnutí a lajků. Jak smutné. YouTube hlásá: „Jsme přesvědčení, že každý si zaslouží být vyslyšen…“ Já jsem přesvědčena, že k onomu vyslyšení nemusí docházet pouze v online prostoru. Bez YouTube by však nemohlo vzniknout Forecasting, které je skvělou ukázkou divadelní práce s digitálními technologiemi.

Psáno z české premiéry dne 12. června 2019, divadlo Ponec.

Forecasting
Autoři: Barbara Matijević, Giuseppe Chico