Striptease – O erotice s humorem
Festival Tanec Praha je v plném proudu a v jeho nabitém programu se dostalo místo i na odlehčenější produkci, kterou Striptease od Pereho Faury bez diskusí je. Tento španělský choreograf a performer absolvoval v roce 2006 School for New Dance Development v Amsterdamu, kde také před devíti lety vzniklo jeho sólo, jehož název vyvolává konkrétní představy. Na ně ovšem zapomeňme, neboť svým obsahem Striptease asi všechny přítomné překvapil.
Faura si během studií osvojil, jak popsat slovy tvůrčí proces, jak konkretizovat to, co dělá, proto svůj čtyřicetiminutový výstup doprovází slovy i videoprojekcí. Zpočátku vás nechává na pochybách, o co že vlastně půjde, když vyrazí vpřed chůzí manekýna v rytmu chytlavého songu Annie Lennox, který náhle skončí, a performer pomalu krouží pánví a jeho ruce proplouvají prostorem v souznění s meditativně znějícími tóny (tato varianta se několikrát po sobě opakuje). Po chvíli začíná vysvítat, že se Faura zcela neobnaží, když se vilně vysvlékne z černých kraťasů, pod nimiž má další černé krátké slipy. Začne vznášet směrem do publika otázky, kterými se snaží přijít na kloub tomu, co očekáváme, když se řekne striptýz, a jak vlastně tento druh zábavy funguje – nebo, lépe řečeno, fungoval; jak sám autor v diskusi po představení poznamenal, v současné době se za vysvlékáním nechodí a sex a erotika jsou konzumovány jinde a jinak – na počítačích.
Najednou zuřivě ze sebe strhá zbytek svršků, ale ten nejdůležitější si ponechává. Cíleně zlehčuje i tvůrčí proces svého dílka, když říká, že nejdříve měl název, a až potom si uvědomil, že samotný striptýz trvá pouhé tři minuty… A tak začal číst knihy, sledovat filmy a bavil se tím, jak je možné tento fenomén popkultury nahlížet. Jemu stačí mít třeba kameru, několikrát s ní zabírat obecenstvo a pořízené záznamy pak promítnout na velké plátno, a vy se můžete bavit reakcemi publika, když obrácen zády k vám se Faura opět svůdně vlní v bocích.
Sledujeme také sekvenci z amerického filmu Striptýz, v němž zazářila kdysi Demi Moore, jež v něm vyzývavě sváděla pány v klubu svým sexy tělem; performer na scéně se pouští do diskuse se sebou samým na plátně. Nyní se ukazuje, že Faura nám předváděl a stále předvádí přesně to, co dělá slavná herečka. A samozřejmě to suše komentuje a vy se můžete jen smát, když stejně jako ona si opětovně přejíždí kravatou po svém rozkroku.
Faura je vtipný a své pochybnosti nad tím, čím striptýz vlastně je (uměním, nebo jen pouhým odhalováním), jak obnažování a pohyby s ním spojené vnímá skrze napjatě čekající přihlížitele a jak asi akceptuje obecenstvo jeho výstupy, nechává bez odpovědi. Nechť si každý vybere z nabízených možností sám…
Pere Faura je sám k sobě i kritický, vidí se jako choreograf, který strukturuje akce v čase a prostoru. Takže nehledejme tu tanec, ale nechme se unášet děním a humorným nadhledem, který je do kusu vkusně zakomponován.
Psáno z festivalu Tanec Praha 20. června 2017, divadlo Ponec.
Tanec Praha 2017 / Tancem proti předsudkům
Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla
28. května–28. června 2017
Striptease
Námět a režie: Pere Faura
Hudba: Carlos Jobim, Annie Lennox a zvukový mix
Světelný design: Paul Schimmel