Znamenitá noc oživlé mrtvoly. Cadavre Exquis zaujal hrůzným šarmem, dramaturgií večera si ale vykopal hrob
Pražské divadlo PONEC uvedlo letos druhý ze série tanečních večerů s názvem Open Stage, zaměřujících se na tvorbu mladých uměleckých kolektivů i jednotlivců v oblasti tance a performance art. Večer s podtitulem Cadavre Exquis (neboli Znamenitá mrtvola) byl věnovaný choreografce, interpretce a pedagožce Daniele Hanelové, absolventce brněnské JAMU a Anton Bruckner Privatuniversität v Linzi. Dvouhodinovou taneční událost otevřelo stejnojmenné živé vystoupení, po němž následovalo promítání celkem tří tanečních filmů z autorčiny choreografické dílny. Po slibném začátku ovšem experimentálně laděné snímky působily poloamatérsky a úvodní taneční výkon bohužel degradovaly.
Cadavre Exquis. Daniela Hanelová. Foto: Duša Gabor.
Večer odstartoval 40minutovým sólovým vystoupením na téma tělesného i duševního rozkladu. A mluvit o (de)kompozici by tu bylo skutečně namístě. Na setmělý baletizol se zpoza opony do kuželu světla připlazilo tělo – na první pohled bez duše, zdaleka ne ale bezduché. Zdánlivě deformované, ale do logického celku poskládané tělesné součástky připomínaly pečlivě sešité Frankensteinovo monstrum. Bezvládné paže jen povinně následovaly na zádech ležící trup, vlečený před zraky diváků vlastními nohami napřed. Tělo tak přízračné, záhadné a nevinné, jako by vzniklo během stejnojmenné kolektivní experimentální kratochvíle surrealistů, v níž se obrazy tvoří skupinou malířů. Kresby se sdílejí a posílají od jednoho umělce k druhému, aniž by jeden viděl, co ten před ním na plátno přidal. Na základě náhody tak vznikají obrazy úžasně nesmyslné, bizarní, makabrózní či groteskní, jak se myšlenky dokončují, tak nějak samy. Zpracování tak vizuálně podmanivého konceptu je skutečně zlatý důl, i ten lze ovšem vyčerpat, znehodnotit předvídatelným. Choreografie i vystoupení samotné ale působily překvapivě. Zkrátka skutečně znamenitá mrtvola paradoxně vzbudila svěží dojem a kouzlo netušeného po celou dobu trvání nevyčpělo.
Fantasmagorické, snovým symbolismem oplývající vize slavné české stoupenkyně surrealismu Toyen u Hanelové zjevně padly na úrodnou půdu. Prapodivné, nepřirozeně působící úhly hlavy i končetin, pohyby do nečekaných směrů, trhané a repetitivní tiky prstů na rukou či očních víček... To vše vytvořilo hypnotickou a znepokojivou iluzi člověka, který teprve zjišťuje, kým nebo čím by měl být, jak má správně hýbat vlastním tělem a hlavně – jak má vlastně žít svůj krátký život. Příběh jako by vypadl z biografie o Toyen samotné, stejně éterické jako enigmatické. I minimalistický kostým nenápadně, ale zřetelně vzdával hold charismatické umělkyni: bílá košile, krátké černé kalhoty a dozadu ulíznuté vlasy evokovaly otázku genderové fluidity jen tak mezi řečí, nonšalantně.
Co do dynamiky a struktury, abstraktní choreografie sázela na dobře zvládnuté tělesné izolace, nepředvídatelné pohybové kombinace plynule přecházející z jedné části těla na druhou, strnulou mimiku porcelánové panenky a dokonalou sehranost se skřípavým hudebním patchworkem v pozadí. Příběh tisíckrát přežvýkaného, byť zde schválně vyšinutého bildungsromanu (příběhu o psychologickém a morálním vývoji ústřední postavy) tu zafungoval nad očekávání dobře. Rozvážný začátek, dynamičtější prostředek a dojemný, protáhlý konec kopíroval osvědčenou dramatickou křivku, i když práce s tělem a jeho možnostmi významně převážila nad prací s prostorem. Jestli bylo úmyslem několika důsledně rozesetých rekvizit vytvořit iluzi pohybu tanečnice po celé délce i šířce jeviště, pak se příliš nevydařila. Krkolomné plazení z rohu do rohu s ulomenou větví mezi prsty u nohy vneslo do jinak organického celku zbytečnou samoúčelnost. Ze všech rekvizit pak nejvíce prostoru právem dostalo šedé sako (že by symbol mužské virility?), k němuž se performerka v závěrečné části snažila vší silou přiblížit, zároveň jako by ji ale cosi uvnitř jí samé naopak táhlo co nejdál od něj. Pravda, některé z detailů kvůli místy plochému light designu možná nevyzněly tak ostře a úderně, jak mohly. Stropní svícení dopadalo po většinu představení na tanečnici pod relativně strmým úhlem a v převážně nezměněné intenzitě. Vzhledem k tématu samotnému i fragmentované povaze choreografie mohly dramatičtější variace světla sehrát zásadní roli, kdyby podbarvovaly změny v tempu, a ještě více tak semknout celkovou dramaturgii obdivuhodného, téměř hodinového výkonu Hanelové. Jinak solidní celek ale tímto snadno prominutelným prohřeškem nijak zvlášť netrpěl. Po slibné první části, nadšeně přijatém „oživování mrtvoly“, ovšem bohužel přišlo nečekaně „polomrtvé“ finále.

Druhá část večera patřila třem krátkometrážním snímkům. A nutno říci, že progres umělecký i technický byl zejména ve srovnání (filmy vznikly v rozmezí několika let) opravdu znát. I když nešlo o růst exponenciální po všech stránkách, po stránce choreografické rozhodně ano. Zcela zjevná prvotina, výpravné dílo Břehy / As the Riversides, trpělo těžkopádným mluveným narativem a prazvláštními, nezřetelně motivovanými záběry. Naproti tomu stále větší jistota v choreografických kramflecích i citlivost ve vyžití filmového média vynikla v nejnovějším počinu Esoptron, vytvořeném ve spolupráci s Ariathney Coyne. Byť jako celek film postrádal jasnou strukturu a užití kašírovaných masek působilo místy samoúčelně, kvalitou záznamu, střihu i choreografie byl viditelně na úplně jiné úrovni. Ani velkolepé záběry na přírodní krásy okolo dvojice interpretek ale příliš nepomohly.
Jak konceptem, tak provedením z řady vyčníval v pořadí druhý film s názvem Skizzenbuch. Hanelová v něm zkoumala možnosti propojení uměleckých odvětví tance, malby a literatury na základě volných asociací. Na prostoru několika minut se tanečnici a režisérce v jedné osobě podařilo v rozkouskované choreografii zachytit třepetavé myšlenky velikánů poezie s citem pro rytmus pohybu lidského těla a využít „taneční“ potenciál kamerové čočky. Ve třech sekvencích, které se vzájemně volně prolínaly, Hanelová vyprávěla hravý příběh čar, které si, dle slov abstraktního malíře a básníka Paula Klee, „vyšly na procházku“. Pomocí různě barevných tanečních kostýmů a nápaditých variací filmových záběrů se jí ve finálním střihu dařilo zachovat smysluplnou linku (doslovnou i obraznou). Zároveň se ale nebála experimentovat s délkou i rychlostí obrazu a jednotlivé segmenty měly svou vlastní, zřetelnou estetiku. Od strohých, doslova přímočarých tahů pažemi i nohama v černém trikotu přecházela až k tajemně uhrančivému „kouzlení“ se sáhodlouhou vlečkou karmínové róby, která v záběrech pouštěných pozpátku vypadala, že si žije vlastním životem. Brutalistní architektura prostoru brněnské Industry navíc dodala jinak abstraktnímu sólu jasný vizuální rámec, prostředí prázdného sálu nechalo promluvit jiné aspekty choreografie než stísněné bludiště betonových chodeb. Škoda jen, že jednotlivé barevné sekvence byly sestříhány v relativně rychlém sledu. Pár delších pasáží by dalo jak proměnlivé estetice, tak choreografii samotné o něco lépe vyniknout. I tak ale pro své zjevné zaujetí neortodoxním a podivným našla Hanelová jak ve Skizzenbuchu, tak v Cadavre exquis nezaměnitelný hlas, který by do budoucna mohl zaznít ještě jasněji a přesvědčivěji.
Psáno z představení 13. dubna 2025, divadlo PONEC, Praha.
Cadavre Exquis
Koncept, choreografie, režie: Daniela Hanelová
Účinkující: Daniela Hanelová
Dramaturgická konzultace a supervize: Petr Kubes
Hudba: Joan Goméz Alemany, Marie Nečasová, Joseph Lluís Galiana
Světla, zvuk, projekce: Michal Sklenář
Esoptron
Scénář, choreografie a performance: Daniela Hanelová, Ariathney Coyne
Hudba: Joan Goméz Alemany
Masky: Alexandr Borisovich Kaplun
Kamera: Daniel Bierdümpfl, Alžběta Medlová, Georgi Sarkezi
Zvukový Design: Daniel Haas
Fotografie: Eva Stöflin
Color grading: Vojtěch Stětka
Skizzenbuch
Performance a choreografie: Daniela Hanelová
Hudba: Marie Nečasová, Joan Goméz Alemany
Kamera: Alžběta Medlová, Michaela Brožová, Kryštof V. Novák
Animace: Veronika Hrozinková
Zvuková postprodukce: Jiří Volf, Jakub Plánka
Color grading: Tadeáš Růžička
Střih: Klára Marie Neumannová
Režie: Daniela Hanelová
Břehy / As The Riversides
Performance: Petr Kubes, Daniela Hanelová
Hudba: Sebastian Szymański, Lee Fraser, Hana Foss, Fred Szymanski
Kamera: Alžběta Medlová
Střih: Michal Švarc
Choreografie a režie: Daniela Hanelová