Registrace

Co se stalo v Brně? Ředitelka taneční konzervatoře rezignovala pod tlakem, kritika se hrnula ze všech stran

Taneční konzervatoř Brno má za sebou bouřlivé období, které vyústilo v rezignaci ředitelky Kristýny Slezákové. Ta svou funkci zastávala jeden školní rok a její odchod provází nedořešená obvinění, napjaté vztahy na škole, ale také debata o samotném směřování instituce. Podle stanoviska zřizovatele, Jihomoravského kraje, stál za její rezignací lidský a koncepční nesoulad s pedagogickým sborem a rodičovskou veřejností. Samotná Slezáková v našem rozhovoru tento nesoulad nepopřela, ale také dodala, že ustoupila nátlaku úzké, avšak hlasité skupiny lidí, která proti ní strhla lavinu pomluv a manipulací. Na základě vyjádření obou stran přinášíme alespoň stručný vhled do nedávného dění na konzervatoři.

Budova školy Taneční konzervatoře Brno. Zdroj: web školy.
Budova školy Taneční konzervatoře Brno. Zdroj: web školy.

Kritika přicházela z více směrů – od části pedagogů, školské rady, některých rodičů a ke konci i žáků, kteří na kraj doručili petici. „Nemůžu dělat, že jsem ta nařknutí neslyšel, tak je chci nechat řádně prověřit,“ uvedl radní Jihomoravského kraje pro oblast školství Karel Jurka s dodatkem, že pravda bude někde uprostřed. Podněty k odvolání ředitelky vzhledem k její rezignaci ztratily význam, ale zbytkem stížností a fungováním konzervatoře se bude v nadcházejícím školním roce zabývat Česká školní inspekce. A to nehledě na to, že v ředitelském křesle už by měl brzy usednout nástupce či nástupkyně Slezákové. Výsledek výběrového řízení bude znám 4. září.

Inzerce
Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.

Kritici nyní mlčí
Ještě nedávno zaznívaly výrazné kritické hlasy, které s ředitelkou letos na jaře vedly otevřený a vyostřený spor. Nyní se k situaci nevyjadřují – mimo jiné kvůli pozdější dohodě o dementování dříve šířených informací, podle níž se žádná ze stran nemá veřejně vyjadřovat k okolnostem, které by mohly poškodit jméno ředitelky. O existenci této dohody redakci informovala jak ředitelka Slezáková, tak radní Jurka. Předsedkyně školské rady Marta Bačovská mlčení odůvodňuje i tím, že „v současné době zřizovatel školy realizuje výběrové řízení na novou ředitelku/ředitele školy, kde má i školská rada svého zástupce, a do veřejného vyhlášení výsledků výběrového řízení tedy nepovažuje za možné, ani vhodné se více vyjadřovat“.

V obdobném znění odpověděli i někteří zaměstnanci školy včetně pedagoga konzervatoře a šéfa baletu Moravského divadla Olomouc Jana Fouska. Ten se jako člen konkurzní komise k neuzavřené kauze také nechce vyjadřovat. Na jaře však adresoval hejtmanovi Jihomoravského kraje i svým kolegům na škole dopis, ve kterém otevřeně vyjádřil obavy z působení Slezákové ve funkci ředitelky. Upozorňoval, že její přístup narušil vztahy s většinou pedagogického sboru a negativně ovlivnil pracovní atmosféru i chod školy. Domníval se, že vedení konzervatoře by měl zastávat odborník s primární zkušeností v oblasti klasického tance, a poukazoval také na to, že některé kroky ředitelky podle něj upřednostňovaly její osobní zájmy před zájmy instituce. Z pozice šéfa baletu, který zaměstnává absolventky a absolventy Taneční konzervatoře Brno, proto vyzýval zřizovatele k prošetření situace a zvážení jejího setrvání ve funkci.

Kriticky se vyjádřil také umělecký šéf baletu Národního divadla Brno Mário Radačovský. Ten v otevřeném dopise z 2. dubna 2025 popsal své znepokojení nad informacemi o dění na konzervatoři, které se k němu dostaly. Vyjádřil také podporu zástupkyni ředitelky Ivě Musilové, která se se Slezákovou neshodovala na některých koncepčních krocích. Reagoval také na informaci, že pedagogická činnosť a pozícia zástupkyne riaditeľky Ivy Musilovej sú spochybňované prinajmenšom neštandardným spôsobom, a že dokonca hrozí ukončenie pôsobenia tejto vysoko profesionálnej osobnosti. A možno nielen jej“.

To, že by jednala o odchodu Musilové z konzervatoře nebo že by byli ohroženi i jiní pracovníci, však Slezáková striktně odmítá. Kolující zprávy tohoto druhu považuje za pomluvy. Radačovský s ní podle jejích informací o problému nikdy osobně nekomunikoval a na její úhel pohledu, který mu zaslala e-mailem, nereagoval. Samotná zástupkyně Musilová na prosbu redakce o okomentování situace neodpověděla.

Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.


Inovátorské ambice
Kristýna Slezáková vyhrála konkurz v létě 2024 a ve vedení si ponechala obě dosavadní zástupkyně – Janu Lepoldovou a zmiňovanou Ivu Musilovou. Deklarovala, že zachová klasické zaměření školy, ale více rozvine současný tanec a modernizuje výuku i zázemí. Své plány, například na navýšení dotace současného tance, sdílela před nástupem do funkce i v rozhovoru pro Taneční aktuality (zde).

Radní Jurka ve svém květnovém stanovisku školské radě (rozeslaném jak zákonným zástupcům, tak zletilým žákům a zaměstnancům školy) popsal její nástup do funkce jako příslib „kvalitativního posunu školy jako moderní instituce reflektující potřeby dnešních žáků“, ale dodal, že „nově nastavené směry nebyly akceptovány významnou částí školního kolektivu ani rodičovské veřejnosti“. Atmosféra se podle něj „postupně vychýlila z rovnováhy, kterou umělecké vzdělávání nezbytně potřebuje“. Toto vychýlení rodiče dvou absolventek 5. a 6. ročníku popisují jednoduše jako dusno, které oni sami i jejich děti ve škole, na školních akcích či tanečních soutěžích zaznamenali. Všimli si toho, že nejen učitelský sbor, ale především samotní studenti se na jaře začali rozdělovat na dva tábory – pro a proti ředitelce Slezákové.

První komplikace podle Slezákové vyplynuly už na podzim 2024. Jednalo se například o spory kolem nesprávně uspořádaných voleb do školské rady, financování školních pomůcek a interní neshody ředitelky se zástupkyní Musilovou. Slezáková navíc už od svého nástupu plánovala úpravu školního vzdělávacího programu (ŠVP), což vyvolalo řadu konfliktů jak s pedagogy, tak školskou radou, která musí změny ŠVP v souladu s rámcovým vzdělávacím systémem vydaným ministerstvem školství odsouhlasit.

Prosadit se nakonec nepodařilo téměř nic. Slezáková v novém ŠVP navrhovala například navýšit hodiny praxe, vyrovnat týdenní dotace hodin pro klasický a současný tanec od 5. ročníku po osmi hodinách či nahradit pololetní zkoušky z klasického tance současným pro ty, kteří ho mají jako hlavní zaměření. Když už tyto návrhy prošly přes učitelský sbor, neodsouhlasila je školská rada.

V jiných bodech pak ředitelka neuspěla ani u pedagogů. Navrhovala například snížit počet hodin klasického tance v 1. ročníku z deseti na osm a přidat dvě hodiny tzv. body work – přístupu zaměřeného na vědomou práci s tělem a prevenci zranění. Po konfrontaci s učiteli ale od této myšlenky upustila.

Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.


Spor o směřování školy
Brněnská taneční konzervatoř je známá svým zaměřením na klasický balet. V ŠVP je však program označen pouze jako Tanec a v 5. ročníku se jeho studium dělí na dva obory – klasický a současný tanec. Nehledě na specializaci posledních ročníků si škola klade za cíl zajistit svým absolventům jak technickou průpravu pro uplatnění v tanečním umění, tak umělecko-pedagogické vzdělání pro výkon pedagogické činnosti.

Právě rozdělení zájmů mezi klasický a současný tanec se stalo na škole jedním z kritických témat. Zatímco dosavadní ředitelka a její podporovatelé chtěli na škole posílit moderní techniky, část pedagogů a rodičů prosazovala zachování dominantního postavení klasického baletu. Roli hrálo také rozšíření nepravdivé informace, podle které měla Slezáková na konzervatoři nelegálně otevřít čtyřletý obor současného tance. Nedorozumění se později vysvětlilo jako chyba zřizovatele, který tuto informaci zveřejnil na webu www.vyberskoly.cz.

Přestože otevření nového oboru se na škole nechystalo, Slezáková směřovala k posílení výuky současného tance v rámci zavedeného studijního programu, což podle ní odpovídalo její koncepci předložené u konkurzu. I podle pedagožky současného tance Hany Gallinové, která na konzervatoři působí od roku 2020, by škole přehodnocení přístupu k oboru současného tance prospělo. „Dlouhodobě projevuji zájem o aktualizaci školního vzdělávacího programu a z něho vycházejících učebních osnov, protože dosavadní koncepce do velké míry není strukturovaná tak, aby studujícím a absolvujícím poskytla kompetence pro profesní uplatnění v prostředí, jehož základem je využití postupů, metod, přístupu k pohybu i pohybového slovníku současného tance,“ vysvětluje.

Návrhy na změny ale vždy narazily na představy širšího okolí. Školská rada v komunikaci se Slezákovou například upozorňovala na to, že ředitelka nepředložila celkovou vizi ani odborně podloženou analýzu potřeb školy a jejích absolventů, které by navržené reformy srozumitelně zdůvodnily. Na konci března proto rada ve výzvě ředitelce konstatovala, že je nezbytné, aby konzervatoř dostala odbornou pomoc zvenčí.

Oproti tomu zastánci Slezákové si cenili, že se ředitelka snažila napravit dlouhodobé upozadění studentek současného tance a zasadit se o rovné příležitosti pro všechny děti, jak podotkli manželé Candríkovi, rodiče studentky se zaměřením na současný tanec. 

Pavla Jahodová, maminka žačky současného tance a zároveň učitelka na základní umělecké škole, situaci okomentovala následovně: „Výzvou teď je, aby se škola nevrátila do zajetých kolejí, aby se poučila a alespoň některé vize byla schopna realizovat, až mi to vůči odcházející ředitelce přijde nefér. Je také potřeba si uvědomit, že konzervatoř má stále vzdělávat studenty v klasickém i současném tanci a nabízet možnosti v obou oborech tak, aby se mohli rovnoměrně rozvíjet. A pokud ne, je možné toto rozdělení utnout a být konzervatoří pouze klasického tance.“

Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.


Komunikace přes právníky
Konflikt se postupně přenesl z interní komunikace do oficiálních jednání přes právníky. Jedním z klíčových momentů představoval den otevřených dveří 7. dubna 2025, na kterém proběhla vyhrocená beseda s ředitelkou Slezákovou a rodiči, kteří ji otevřeně konfrontovali.

Jahodová, která se diskuze účastnila, popisuje atmosféru takto: „Po setkání na dni otevřených dveří jsem psala na krajský úřad, protože mi situace přišla výrazně vyhrocená.“ Z řad některých rodičů zaznívaly útoky, které považovala za nepřiměřené: „Útočili na věci, které paní ředitelka neměla možnost ovlivnit, včetně problémů z minulosti. Celá ta situace byla pro mě emotivní a nepříjemná.“

Rozhořčení podle ní vyvolala myšlenka uspořádat na škole Plynutí – improvizační projekt Slezákové, který vznikl v její rodné Ostravě a propojuje umělce různých žánrů, prostředí a generací. S tím souviselo také zřízení malé komorní scény v jednom ze sálů konzervatoře, pro kterou mělo být pořízeno nové vybavení. Rodiče tento plán kritizovali s tím, že prý slouží hlavně k osobní prezentaci ředitelky a že tím zpronevěřuje získané finance, přestože podle Jahodové mohl být projekt pro školu přínosem.

Právě rozdělení zájmů mezi klasický a současný tanec se stalo na škole jedním z kritických témat.

Do konfliktu se zapojily i zdánlivé maličkosti, jako je prodej triček. Ty na sobě měly nápis IVA na podporu zástupkyně Musilové. „Nejvíce se mě dotklo, že do toho byly zataženy děti,“ popisuje souvislosti Olga Candríková, matka jedné ze studentek. „Naše dcera například přišla domů s tím, že jsou na škole nová trika a celá třída si je chce objednat na soutěž. Tak jsme řekli ano, a až potom jsme zjistili, že nejde o nová trika s logem školy, jak jim to bylo prezentováno, ale o kampaň proti paní ředitelce.“ Podle Candríkové se nevhodné chování opakovalo i na jiných akcích a soutěžích, kde se lidé okázale odvraceli zády nebo se mezi sebou poštvávali.

Slezáková na eskalaci konfliktu reagovala ve výzvě školské radě ke spolupráci z 13. dubna, ve které napsala: „Navštívil mě právní zástupce, který neuvedl, koho konkrétně zastupuje, ale seznámil mě s rozhodnutím skupiny těchto lidí dosáhnout za každou cenu mého odvolání, a to jakýmikoliv prostředky, včetně medializace.“ Podle ní šlo o důkaz šikany, pomluv a spiknutí, jejichž cílem bylo donutit ji k rezignaci. Upozorňovala, že události poškozují pověst školy a odrazují zájemce o studium, ale také současné studenty, kteří by mohli z těchto důvodů odejít na jiné konzervatoře. Ve svém dopise vyzývala školskou radu k ukončení nátlakového jednání a aktivní spolupráci na uklidnění situace. Dodala také: „Šikaně neustoupím a nedovolím nadále likvidovat své jméno, které bylo dosud zcela neposkvrněné, to vše pouze na základě iracionální nevraživosti bez doložených důkazů.“

Nakonec však po delším nátlaku a také vlivem osobních důvodů rezignovala. Sama později přiznala, že některé kroky mohla zvolit jinak – například postupovat pomaleji, nejprve rok pozorovat chod školy a počkat, až ji kolegové lépe poznají.

Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.


Požadavek dementování pomluv
Ředitelka podala rezignaci k 31. srpnu. Podle svých slov k ní sice dospěla z vlastní vůle, ale také na základě neúnosného organizovaného tlaku. Požadovala proto, aby byly následně dementovány pomluvy, uznány její zásluhy a odchod byl prezentován pozitivně. Kraj v této souvislosti vydal výše citované prohlášení, že její nástup měl jasný cíl – rozvíjet školu a otevírat ji novým přístupům – a že odstupuje v zájmu uklidnění atmosféry. Současně přislíbil, že některé podněty bude řešit Česká školní inspekce, která v loňském školním roce neměla kapacitu na konzervatoři provést šetření ihned.

Krátce po rezignaci rozeslala školská rada dopis, v němž Slezákové poděkovala za vykonanou práci a přiznala jí zásluhy například za získané dotace. Dopis, opět rozeslaný i rodičům, zároveň vzal zpět několik předchozích nařčení – od údajného otevření neexistujícího čtyřletého oboru současného tance přes obvinění z využití 300 tisíc korun na projekt Plynutí až po tvrzení, že kvůli ředitelce ze školy odcházeli studenti 4. ročníku. Všechny tyto body byly označeny za nepřesné.

Podle rodiče Milana Candríka působilo vyznění dopisu rozporně: „Padala tam obvinění včetně zpronevěření financí, kariérně tu dámu (ředitelku Slezákovou, pozn. red.) znemožnili a udělali z ní podvodnici. Všechna obvinění se ale najednou dementovala hned po tom, co rezignovala – k žádnému se navíc Jihomoravský kraj nikdy nevyjádřil a stížnosti ani nejsou dořešené. Jakou to má logiku?“ Předsedkyně školské rady v souvislosti s tím rodičům odpověděla, že byla ke smířlivému vyjádření donucena.

Při jednáních na kraji, vedoucích k rezignaci Slezákové, podle radního Jurky opravdu vznikla dohoda o tom, že protistrana dementuje dříve šířené informace a že se dále žádná ze stran nebude veřejně vyjadřovat k okolnostem, které by mohly poškodit jméno ředitelky. I proto jednotliví aktéři dnes odmítají konkrétně komentovat stížnosti či podrobnosti sporů.

„Myslím si, že si tam nesedli lidsky a koncepčně,“ dodává k tomu radní. „Právě proto jsem požádal šéfa baletu Národního divadla Brno Mária Radačovského, jestli by se nezúčastnil a nebyl přítomen u nového výběrového řízení jako poradní hlas, aby nám posoudil koncepce uchazečů on jako odborník a uznávaný člověk v branži.“ Radačovský tuto nabídku přijal a konkurzu se zúčastnil v roli poradce.

Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.


Nástupce čeká na jmenování
Během prázdnin proběhla obě kola konkurzního řízení, výsledek ale zatím není veřejný. O prvním kole, takzvaném otevírání obálek, Jurka sděluje: „Otevřeli jsme obálky dvou přihlášených uchazečů – byla tam jedna paní a jeden pán. Komise se usnesla, že oba dva pustí do druhého kola, což znamená, že splnili všechny kvalifikační předpoklady, které uchazeči splňovat mají.“

Druhé kolo se uskutečnilo 21. srpna, kdy komise vedla pohovory s uchazeči. Na základě těch vybrala jednoho kandidáta – její rozhodnutí však slouží jen jako neveřejné, doporučující stanovisko radě kraje, která novou ředitelku či ředitele musí oficiálně jmenovat. To by se mělo stát na nejbližším zasedání 4. září. Pokud by rada doporučeného kandidáta či kandidátku nejmenovala, vedením by byly dočasně pověřeny současné zástupkyně. Radní Jurka tvrdí, že by se jednalo o běžný postup a v případě, že by kandidát pro radu nebyl vyhovující, by bylo lepší proces pozdržet než ho podcenit.

Na konečné rozhodnutí se tedy stále čeká. Celá kauza přitom na škole zanechala poškozené vztahy a otázku, zda a jak je možné podobné konflikty řešit uvnitř školy bez toho, aby přerostly v otevřenou válku mezi pedagogy, rodiči a vedením, navíc se zapojením studentů. Z pozorování a komunikace s respondenty je také zřejmé, že situace je pro ně stále citlivá. Podporovat odcházející ředitelku považují za riskantní kvůli vlivu silnějších protivníků, a naopak vyjadřovat se proti ní by porušovalo uzavřenou dohodu.

Budoucí ředitel či ředitelka se tak nebude muset vyrovnat jen s otázkou koncepčního směřování konzervatoře, ale také s atmosférou mezi studenty a pedagogy. Podle Slezákové je přitom ještě důležitější než odborný spor právě přístup ke studentům. „Alarmující pro mě je, jak se zachází se žáky. Jak byli vtáhnuti rodiči i některými pedagogy do vnitřních záležitostí školy a stali se tak trochu rukojmími. Skutečnost, že je klasická taneční technika prezentována jako elitní a nadřazená a žáci současného zaměření jsou ostrakizováni, zároveň svědčí o tom, jak málo je konzervatoř připravena vyrovnat se s vývojem a modernizací tanečního umění. To je faktor, který mě mrzí nejvíce,“ říká na závěr.

Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.

 

Soubory ke stažení

Taneční konzervatoř Brno. Zdroj: archiv školy.

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Marcel
Čteme pozorně?
Vážení čtenáři, milí příznivci baletu,

pojďme si článek trošku analyzovat. Zhruba uprostřed článku nás bije do očí neobvykle velký krátký text umístěný na kontrastním pozadí, jedno z "kritických" témat neshod ředitelky Slezákové s “rozzuřenými lidmi “(jak je nazývá v přiložené výzvě Školské radě). Vzpomeňme si na množství televizních reklam, které doprovázejí televizní vysílání, či billboardy volebních kampaních, jakých manipulativních technik využívají. Jakým způsobem se nás snaží jejich tvůrci zaujmout a vštípit člověku do podvědomí loga, hesla, abychom je následovali, sáhli po jejich produktu? Má na nás působit zvýrazněný text článku obdobně a odvádět tak pozornost od podstatnějších, závažnějších témat, která vedla k rezignaci ředitelky?

Položme si další otázky.

Proč se ani jeden z lidí, kteří představují "negativně nastavenou skupinu" jak jí zase jinak nazvala ředitelka Slezáková ve Výzvě Školské radě, ke článku nevyjádřil?

Co je moudré a čestné? Ctít dohodu o mlčenlivosti, anebo ji porušit a znovu rozdmýchávat oheň a nerespektovat dohodnuté?
Prospěje porušování dohody k uklidnění atmosféry na brněnské konzervatoři a je to v zájmu dětí?
Proč ředitelka Slezáková dohodu, která ji garantovala čistý štít, nedodržela, a má zrovna teď potřebu dohodnuté porušovat?
Je-li člověk skutečně bezúhonný a dokonce uzavřenou dohodou prohlášen za bezúhonného před veřejností, má potřebu se nadále obhajovat?

Jak uvádí článek, "Podle stanoviska zřizovatele, Jihomoravského kraje, stál za rezignací ředitelky Slezákové lidský a koncepční nesoulad s pedagogický sborem a rodičovskou veřejností. Samotná Slezáková tento nesoulad nepopřela." Koncepční nesoulad je v článku dramaticky zvýrazněn jako jedno z hlavních témat, jak je uvedeno výše. Avšak nepopřený lidský nesoulad s významnou částí tanečního pedagogické sboru, stejně tak s významnou částí rodičů žáků je upozaděn. Mezi nezbytné dovednosti vrcholového manažera, kterým ředitel školy bezesporu je, je umět zvládat kritické situace mezi které lidský nesoulad patří a často v první řadě. Je tedy moudré od zkušeného pedagoga, který by měl usilovat o dobré vztahy mezi dětmi i jejich učiteli a tím vytvářet bezpečné prostředí školy, opakovaně porušovat dohodu a obhajovat sebe sama poukazováním na druhé?

A poslední otázka: Proč byl tento článek zveřejněn právě nyní, kdy bude brzy vypsáno další výběrové řízení na post ředitele konzervatoře v Ostravě a čemu nebo komu má ve skutečnosti být článek prospěšný?

Prosím o zamyšlení se a děkuji za pozornost.

Marcel
Pyru Leta
Zavádějící formát článku
Jsem trochu zklamán, že se Taneční aktuality propůjčily k publikování takto jednostranné výpovědi. Titulek a struktura článku naznačuje, že má jít o objektivní report situace, ale pochybuji že by bez pohledu druhé strany nedocházelo k významným zkreslením. Pokud se článek nesnaží o objektivní popis situace, k čemu potom slouží? A má mít na TA prostor?
TP reakce na Pyru Leta
Re: Zavádějící formát článku
Co k tomu říká velký jazykový model?
Podrobně rozeber objektivitu následujícího článku: [následuje kopie textu]

Claude:
Při analýze objektivity tohoto článku o situaci na Taneční konzervatoři Brno nacházím několik problematických aspektů, které snižují jeho žurnalistickou kvalitu:
Strukturální problémy s objektivitou

Nerovnoměrné zastoupení hlasů: Článek výrazně upřednostňuje perspektivu odcházející ředitelky Slezákové a jejích podporovatelů. Zatímco Slezáková dostává prostor pro rozsáhlá vyjádření a obhajobu, kritici jsou umlčeni dohodou o "dementování" - což je samo o sobě podezřelé uspořádání, které novináři měli kriticky zhodnotit.

Absence ověření faktů: Autor přijímá Slezákové tvrzení o "organizovaném nátlaku" a "spiknutí" bez důkladného ověření. Podobně nekriticky prezentuje její verzi o tom, že šlo o "pomluvy" ze strany "úzké, ale hlasité skupiny" - což jsou silně subjektivní charakteristiky.
Problematické formulace

Článek používá jazyk, který implicitně podporuje jednu stranu:

"ustoupila nátlaku" (versus objektivnější "rezignovala po kritice")
"strhla lavinu pomluv a manipulací" (převzato od Slezákové bez ověření)
"vyhrocená atmosféra" (bez konkrétních příkladů)

Chybějící kontext a analýza

Nedostatečná analýza podstaty konfliktu: Článek nedostatečně objasňuje, zda kritika směřovala na legitimní manažerské nedostatky, nebo skutečně šlo jen o odpor ke změnám. Chybí nezávislé hodnocení navrhovaných reforem.

Problematická dohoda o mlčení: Skutečnost, že po rezignaci vznikla dohoda o "dementování" všech obvinění, je vysoce neobvyklá a měla by být podrobena kritickému rozboru. Proč se kritici zavázali mlčet a proč přijali, že jejich dřívější stanoviska byla "nepřesná"?
Manipulativní prvky

Článek prezentuje Slezákovou jako oběť systémové šikany, aniž by poskytl dostatečné důkazy pro toto tvrzení. Současně bagatelizuje legitimní obavy pedagogů a rodičů jako "iracionální nevraživost".
Závěr

Tento článek nesplňuje standardy objektivní žurnalistiky. Místo vyváženého zpravodajství poskytuje převážně jednostranný pohled, který nekriticky přejímá narrativ jedné strany konfliktu. Skutečná objektivita by vyžadovala důkladnější investigaci, ověření sporných tvrzení a rovnoměrné zastoupení všech perspektiv - bez ohledu na dohody o mlčení, které samy o sobě vyvolávají otázky o transparentnosti celého procesu.
MG
Podpora ředitelce
To je dlouholetý problém tanečních konzervatoří, kde se od prvních ročníků vyučuje akademická metoda klasického baletu dle Vaganovové. Problémem jsou zcela deformované metody vyučujících, kteří jsou dospělými lidmi a vůči dětem zneužívají autoritu dospělých. Metoda dle Vaganovové je bohužel ovlivněna jakousi zvláštní doktrínou z původního Sovětského svazu a tím, že jsme tady tuto diktaturu měli 40 let i my. Včetně socialistického školství. Tedy že se balet vyučuje velmi striktní a tvrdou metodou, často jsou v hodinách používány metody psychického nátlaku a tak dále. Domnívám se, že takové metody nemají již v tomto století žádné místo. Bohužel, předává se to z generace pedagogů na generaci další. A bojovat proti tomu nemá smysl. V první řadě by se měl přehodnotit zavádějící název "taneční konzervatoř". Mělo by jít o baletní akademie. A co především? Zásadně by se měly zpřísnit požadavky při výběru dětí, u kterých je jasné, že předpoklady pro balet nemají. Pak je to akorát hrozné trápení. Setkal jsem se s metodami, kdy se těm méně nadaných posluchačům doporučovalo, že se musí snažit a doslova dřít daleko víc oproti ostatním, disponovanějším. Jenže stavbu nártu, případně rozsah kyčelních kloubů... to jsou věci, které se prostě "vydřít" nedají. Pro tělo a jeho vývoj v dospívání je to nezdravá věc. Nesmírně nezdravá. Dětem se dávalo za vinu, že si za to vlastně můžou sami. Že se prostě dostatečně nesnaží, což velmi křehkou dětskou duši poškodí. Potom, když je vidět, že se výsledky a zlepšení nedostávají ani po intenzivní dřině, dochází k vyhoření a zatrpklosti vůči tanečnímu umění. Státem zřizované konzervatoře by měly zásadně zlepšit marketing, aby se k přijímacímu řízení dostavil větší počet uchazečů a bylo by opravdu z čeho vybírat. Rozhodně není možné ve správním řízení přijímat někoho, kdo má od přírody vtočené nohy a místo vysokého nártu žehličku. To se minimálně v našem ročníku stalo. Tito lidé si pak zvolili jako hlavní obor moderní tanec a skupina těchto studentů byla brána automaticky jako ta "horší" a méněschopná, protože prostě nemají na klasický balet. Zamyslet by se měla řada pedagogů, ale i rodičů, kteří svoje děti na takovou školu posílají. Uplatnění v tomto uměleckém směru se hledá velmi těžko. Z našeho ročníku jsou lidi buďto v evidenci Úřadu práce po brzkém skončení taneční kariéry, pokud tedy vůbec dostali místo ve sboru, případně Ti prozíravější vystudovali vysokou školu. Nikdo se již profesně tanci nevěnuje a to je tvrdá realita, kterou by měli především rodiče akceptovat. Primabalerínou 90 i více procent studentů v daných ročnících opravdu nebude. A s tímto snem tam ty děti nastupují. Takové předpoklady od pána B-ha má málokdo, opravdu jednotky studentů. Málokteré dítě by u přijímacích zkoušek řeklo, že jeho snem je být poslední ve sboru v Labutím jezeře. Konfrontace s realitou je potom pro ty děti, co mají velké sny, velmi bolestivá. A ještě jednou chci apelovat na to, že není možné toto dávat za vinu těm studentům. Že je to jejich chyba, že se dost nesnaží. Škola vydává rozhodnutí o přijetí ve správním řízení a zodpovědnost tedy nese ona sama, nikoliv děcka, kteří si snaží splnit sen. Nicméně na škole byly i pozitivní příklady pedagogů. Nikdy nezapomenu na lidský a profesionální přístup paní Kartouzové, která mě dokázala nadchnout pro moderní tanec, nebo erudovaná paní Oščádalová, jejíž hodiny dějin umění, tance a baletu byly jedny z nejvíce přínosných a každá hodina s ní byl intelektuální zážitek.
TP reakce na MG
Re: Podpora ředitelce
To, že se tančením pro diváky dokáže uživit třeba 10 dětí z každé generace, není dáno talentem a pílí, ale velikostí českého trhu.... I kdyby v každém ročníku byla stovka naprosto špičkových tanečníků, tak to prostě nezdesetinásobí návštěvnost... Samozřejmě, máme tu Schengen, jenže pro evropský trh platí úplně to samé...

S touto nevyhnutelnou realitou je potřeba pracovat. Na přípravu těchto deseti budoucích profesionálů pak přirozeně v celé ČR stačí jedna škola v každém stupni vzdělávání. A ideálně by měla sídlit v Brně a pokrývat i Slovensko. I tato škola ale bude muset brát v potaz. že se studenti zvládnou vystupováním uživit maximálně po jednu třetinu své pracovní kariéry.

Pokud chceme mít tanečních škol víc, tak jejich vzdělávací programy musí odpovídat tomu, že vzdělávají lidi, pro které to navždy bude "jen" velkým koníčkem, zatímco živit je bude nějaký z těch "okrajových" všeobecných předmětů. Nejlepší by bylo na úrovni ZŠ/SŠ systém tanečně zaměřených škol úplně opustit a přejít na výuku v rámci volného času studentů, čímž by se podařilo obejít státní limity na maximální počty vyučovacích hodin. Ta výuka klidně může být každodenní a stejně systematická jako teď... Fotbalové a hokejové konzervatoře tu taky nemáme... Jenže proti tomu by samozřejmě byl obrovský odpor, protože by znamenal ztrátu jistoty financování, osekání okrajových uměleckých předmětů a určitě i pokles zájmu, protože děti by si musely svůj koníček platit z velké části ze svého, místo aby jim ho plně hradil stát.

Jakákoliv změna určitě musí vzejít od rodičů, protože dítě tak daleko nedohlédne a školy si rybník dobrovolně nevypustí.

Mimochodem, tahle přebujelost se zdaleka netýká jen uměleckých oborů. Jaderná fyzika, japanologie nebo chemie jsou pro studenty neperspektivní úplně stejně a problém s přílišným osekáním všeobecných předmětů kvůli příliš brzké specializaci má podstatná část SOŠ... ...pokud jde většina absolventů dané SOŠ na VŠ, pak není žádoucí, aby škola vypustila předměty co na VŠ nejsou, kvůli duplikování předmětů, které se na VŠ proberou lépe....
MG reakce na TP
Re: Re: Podpora ředitelce
Vlastně s Vámi souhlasím, ale je potřeba si nalít čistého vína. Technická úroveň klasického tance šla především za posledních 20 let raketově nahoru. I Ti nejlepší studenti z daných ročníků končí právě většinou ve sboru. Klasický balet ve formě, jak ho známe dneska, vyžaduje opravdu od přírody dané dispozice. Dlouhé nohy, ruce... vytočení v kyčelních kloubech, vysoký nárt aj. Pokud je toto přítomno, škola může rozvíjet techniku, která souvisí i se správným používám svalům. Ovšem pokud někdo toto nemá, tak je to pro to dítě obrovským trápením, které nejen, že ho bolí fyzicky, ale i psychicky. A je třeba, aby tohle pedagogové reflektovali a zamysleli se sami nad sebou, když to vidí. Nejsou to hloupí lidé a musí jim snad být často jasné, kdo na to prostě zkrátka nemá. Pokud se ředitelka snažila zlepšit postavení studentů moderního tance, tak je to jedině dobře, že to konečně někdo udělal. Dopadla ovšem, jak dopadla a v novém výběrovém řízení se samozřejmě vybere někdo, kdo tento styl zachová a bude se směle pokračovat dál. V ponižování studentů, jejich ostrakizaci a prezentaci + glorifikaci klasického baletu jako základu pomalu pro všechno. Jenže takhle by to fungovat nemělo. Nemělo by se a priori směřovat tím způsobem "No, tak na klasický tanec dispozice nemá, tak půjde na modernu, protože tam se dá ledacos skrýt". Moderní tanec vyžaduje zase jiné předpoklady. Škola za mých časů se přesně takto chovala. A konečně, byť po desetiletích, se do médií dostává opravdová výpověď o tom, jak to na těchto institucích funguje - viz např. literární dramatizace Miřenky Čechové týkající se konzervatoře v Praze. Nalít čistého vína by se měli pedagogové a rodiče, protože oni mají tu zodpovědnost. I pro rodiče je těžké přijmout tuto realitu ohledně uplatnění. Že jejich dítě s velkou pravděpodobností nebude nikdy sólista/sólistka, protože statistiky jsou tvrdé. Stále nechápu, proč v takto malé sami máme tedy tři státní taneční konzervatoře a k tomu ještě řadu soukromých. To si skutečně může dovolit země typu Rusko, kde mají k dispozici obrovský počet dětí, kteří se pravidelně dostavují k přijímačkám do Moskvy, Petrohradu nebo Permu, kde sídlí jejich prestižní baletní akademie. Doporučuji na YouTube vidět dokument právě o přijímacím řízení na Vaganova Ballet Academy, jmenuje se: FILM | Dance of the Little Swans (Extended version). Tam je přesně vidět, jak přísně si vybírají děti a jak mizivé procento z celkového počtu přihlášených akademie přijme. A zazněla tam od jedné z profesorek velmi výmluvná věta. Když sdělovali výsledky, kdo postupuje do dalšího kola, tak se většina holčiček rozplakala. V reakci na to jim řekla "Ale vy jste právě ty šťastnější, že se k nám nedostanete." Je lepší plakat teď, než pak následujících osm let. Chápu, že pro většinu rodičů může být během studia jejich děcek na konzervatoři těžké se smířit s faktem, že si jejich dítě nenajde tu vysněnou práci v divadle, ale v současné koncepci to tak prostě je. Pakliže by se v Česku vytvořila jednotná instituce, která by sdružovala ty největší talenty z celé země, mohlo by tomu být jinak. Místo toho studují v Praze, v Brně a Ostravě v situaci, kdy nějakou perspektivu uplatnění mají 1-2 studenti z ročníku, zbytek nikoliv.
Václav Marcol reakce na MG
Re: Re: Re: Podpora ředitelce
O uplatnění studentů konzervatoře se nebojím. Studium je samo o sobě náročné a v období působení paní ředitelky Slezákové to platilo dvojnásob. Nemá smysl nikomu říkat ,že se nemůže dostat roli v nějakém baletu . Není jenom ruský balet. Existují balety v Londýně , v Montrealu nebo v jiných světových městech. Chce to pouze na sobě pracovat a prezentovat se atd. Mnohé děti ještě před studiem na konzervatoři účinkovaly v baletu Louskáček v Janáčkově divadle nebo vyhrávaly baletní soutěže v zahraničí . Nemělo by se nad nikým lámat dopředu hůl . Pokud to děti baví a chtějí to studovat i přes obtížné uplatnění ,tak do toho budu investovat. Děti nemají co ztratit . Děti se učí to co na základní škole + mají několik hodin tance denně . Je to dost fyzicky náročné ,ale má to jisté zdravotní benefity. Absolvent školy může například učit v baletní škole nebo vést různé kroužky v DDM , může podnikat jako lektor kerzů . Možností je mnoho . Na škole je i výuka cizích jazyků ,takže ani ve světě se absolvent neztratí . Život na internátu od 11 let vede dítě k samostatnosti a odpovědnosti . TK Brno je špičková škola a nové vedení bude jistě přínosem pro žáky.
Marcel reakce na Václav Marcol
Re: Re: Re: Re: Podpora ředitelce
Investice do vzdělávání, potažmo ve spojení s kulturou pohybu, není nikdy ztracena, ať již z pohledu studenta, tak z pohledu společnosti. Ba naopak, absolventi konservatoře mají něco navíc pro uplatnění se kdekoliv, neboť vědí, že bez tvrdé a poctivé práce, bez vůle a disciplíny, nejde nic a to je deviza k nezaplacení pro nás
všechny.

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.