Registrace

Dozvuky Dance Life Expo 2015

Po „nabušené“ sobotě přinesla nedělní ranní mlha do brněnského výstaviště pohodu a zklidnění. Mládež proudila ze sálu do sálu, aby stihla jedinečné workshopy vedené svými idoly. 

Mater class Nikoly Márové. Foto: Lucie Hayashi,
Mater class Nikoly Márové. Foto: Lucie Hayashi,
Inzerce
V Classic & Modern Dance Studio se závěrečný den festivalu střídaly workshopy klasického a moderního tance zakončené jazzem. Ranní lekci contemporary a neoklasického tance uvedl Alexej Yurakov z Divadla F. X. Šaldy v Liberci. S master class klasického tance pokračovala primabalerína Národního divadla Praha Nikola Márová. Většinu tanečnic tvořily její pražské obdivovatelky do 15 let. Uvolnění pokračovalo lekcí contemporary Jitky Tůmové z Pražského komorního baletu. Druhý master class vyučoval bývalý tanečník Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána a současný šéf brněnského baletu Mário Radačovský. Závěr patřil uvolněné lekci contemporary jazzu Tomáše Kuťáka. Přestože si neděle nezadala s páteční návštěvností, celková účast na lekcích master class nebyla nijak extrémní, jako tomu bylo v prvních dvou ročnících veletrhu. Komorní atmosféra mnoha lekcí nicméně na oplátku přinesla individuální kontakt a přístup lektorů. V Couples & Thematic Studio proběhl ráno druhý pokus o workshop flamenca pro začátečníky Petry Pšenicové, zakladatelky a členky flamencové skupiny Aires del Sur (v pátek musel být pro nedostatek zájemců zrušen).

Theatre Stage ovládly v neděli dětské soubory. Bylo zajímavé srovnat výsledky žáků brněnské taneční konzervatoře s vystoupeními základních uměleckých škol. V úvodu zatančili studenti konzervatoře variaci z baletu Paquita, variaci Amorka z Dona Quijota v nastudování Ivy MusilovéLabutí jezero – Španělský tanec v choreografii Hany Litterové nebo Spící krasavici v choreografii Jany Lepoldové. Klasika se střídala se sólovými čísly moderního tance jako například studenta třetího ročníku s názvem My dance a skupinovými v choreografii Markéty Habalové s názvem Po cestě a Mezi světy. Tance z baletu Louskáček byly choreograficky zpracovány hned dvakrát, a to Ruský tanec od Hany Litterové a Španělský tanec Simony Fišerové. Z klasického repertoáru zazněly ukázky z Koníčka hrbáčka a neoklasická variace na Balanchina. V závěru vyzněla díla na hudbu Apocalypticy My life – my way a sólo studenta osmého ročníku s názvem Ruleta života v choreografii Vlaďky Kartouzové. Zajímavým zpracováním bylo dílo v samotném závěru vystoupení s názvem Pavoučí tanec.

Foto: Art 4 People - Duter.

V představení mladých umělců škol překvapila vyspělou technickou i interpretační úrovní svých žáků Soukromá ZUŠ Radmily Chmelové a baletní školy Filiánek. V dobře provedených klasických variacích překvapily děti nejen svými dispozicemi a liniemi, ale svěžestí a radostí z tance pro diváky. Není divu, že škola sbírá jedno ocenění za druhým a představuje dobrou přípravu pro profesionální dráhu. Klasické variace předvedly také děti baletní školičky Olgy Kyndlové – i zde je patrné kvalitní systematické vedení dětí již od útlého věku. ZUŠ Voborského naopak kladla důraz na tvůrčí originalitu a rozvoj dětské pohybové emoce hravou formou. ZUŠ Bordovská představila své talentované žáky v choreografii klasického i moderního tance a flamenca. ZUŠ Brno Veveří představila skupinové i komornější choreografie moderního tance. V představení ZUŠ Alfréda Radoka vynikl především všestranný tanečník v doprovodu neméně nadaných kolegyň, a to v choreografiích moderních, klasických, čardášových i streetových – všechna čísla byla nevšední a nápaditá. Pásmo ZUŠ zakončila přípravka TD Bralen, poloprofesionálního slovenského tělesa.

Foto: Art 4 People - Duter.

Oproti sobotnímu programu, kde vystupovaly převážně taneční konzervatoře, zde ale především vládla úplně jiná atmosféra – děti se navzájem sledovaly, podporovaly a povzbuzovaly, užívaly si možnost účastnit se i jako diváci a interpreti. Radost z pohybu byla hybným momentem příjemné nálady. 

Bilancovat letošní Dance Life Expo není snadné, jako jistě není snadné udržet z pouhého nadšení fungující festival takových rozměrů. Čtvrtý ročník festivalu již předpokládá jeho určitou samostatnost a existenceschopnost do dalších let – lze uznat, že toho DLE ve své podstatě dosáhlo. Především si vytvořilo pevné jádro svých přívrženců, kteří poznali jedinečnost této výjimečné události a rádi se vracejí mezi „své“, mezi další tancem posedlé. Ve vzduchu v jednotlivých pavilonech se hromadí endorfin, který vás zaplaví, jakmile projdete dveřmi. Škoda, že většina hlavního programu láká návštěvníky na sobotu, kdy je naprosto nemožné účastnit se najednou všech zajímavých akcí a ještě zaplnit i cvičební sály. Vzhledem k množství přespolních účastníků je jasné, že páteční rozjezd lze jen těžko více zahustit, možná by ale stálo za to, popřemýšlet o plynulejším využití neděle pro některé populární body programu, a pomoci tak vyrovnanějšímu rozvrstvení. Nezbývá než se těšit na pátý ročník a věřit, že jistě trhne rekord nejen v počtu návštěvníků, ale především účastníků, kteří se podělí s ostatními o svůj pot a úsměv.   

Foto: Art 4 People - Duter.

Foto: Art 4 People - Duter.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.