Registrace

Divadla pro současné pohybové umění – přátelé i konkurenti?

Lucie Štádlerová. Foto: Barbora Truksová.
Lucie Štádlerová. Foto: Barbora Truksová.
Inzerce

Ještě před deseti lety bylo možné si na současný tanec a pohybové divadlo v Praze dojít především do divadla Ponec, občas do Alfreda ve dvoře a Divadla Archa. Dnes už člověk listuje i v programech Studia Alta, Jatek78, La Fabriky, KD Mlejn a nejnověji teď i Centra současného umění DOX. Takový výběr je jistě výsledkem svobody projevu a otevřenosti doby, ale opravdu se všechny tyto scény uživí? 

Na jednu stranu je skvělé, že s novými prostory pro současný tanec a pohybové divadlo vzniklo pro některé umělecké soubory i zázemí, místa ke zkoušení, vytváření nových děl či výzkumu, a nový projekt pak zde může být rovnou představen veřejnosti. Umělci konečně mohou pracovat v důstojných podmínkách. Na stranu druhou, nelezou si všichni tak trochu do zelí? 

Ano, vzniká konkurence, po současném tanečním a pohybovém umění je poptávka – ale opravdu tak velká? Uživit i malé, jasně žánrově vymezené divadlo či umělecký prostor totiž není úplně snadné. Často jsou to místa závislá na vícesložkovém financování, dotacích z projektů vázaných na uvedení určitého počtu představení za sezonu a množství unikátních diváků a to jim leckdy může zlomit vaz. Stávají se pak továrnou na umění, kde může převyšovat kvantita nad kvalitou, a to snad není cílem. Kéž se jim daří a nemusejí se nechat vydržovat lacinými mainstreamovými kusy!


Další sloupky si můžete přečíst ZDE. 
 

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Joe
Nerozumím příspěvku
Připadá vám, že na uvedené pražské scény nechodí diváci? Máte pocit kvantity? Laciného mainstreamu? Přejete nebo napřahujete prst?
Lucie Štádlerová reakce na Joe
Re: Nerozumím příspěvku
Vůbec ne, já jsem nadšená, že vznikají nové prostory, nová díla, že umělci mají kde tvořit. Jen si říkám, jestli se časem nestane, že bude tolik míst, že žádný divadlo nebude schopno vyprodat sál a tím se bude potýkat s finanční krizí a bude se muset ubírat cestou spíše mainstreemovosti... ale je to jen zamyšleni. Klidně polemizujte. Přeju všem, ať se jim daří!