Spitfire Company uvede novou inscenaci Vypravěč
zprávy
Nové představení vzniká pod vedením režiséra a uměleckého šéfa Spitfire Company Petra Boháče, který Vypravěčem navazuje na inscenaci One Step Before the Fall s Markétou Vacovskou a Lenkou Dusilovou, které obdrželo několik tuzemských i zahraničních ocenění. Jedná se o rozvinutí divadelních prostředků, které ve One Step Before the Fall zarezonovaly napříč evropskými scénami. „Ve Vypravěči se mohou diváci těšit na precizní výkon hlavní protagonistky, její intimní herecký i taneční projev, promyšlené spojení světelného designu a scény, originální živou hudbu Jana Šikla a Davida Kollara a na neobvyklé obrazy vyvolávající silné emoce,“ dodává Boháč.
Počátečním impulsem se pro Vypravěče stala novela Kouzelný kámen (The Patience Stone) afgánského spisovatele žijícího v Paříži Atiqa Rahimi. Příběh pojednává o afgánské ženě vyprávějící svému muži osobní bolesti a intimní životní tajemství, která by za jiných okolností nebyla nikdy vyslovena. Tato upřímná zpověď se děje ve chvíli, kdy její muž upadne do kómatu po těžkém válečném zranění. Podle tohoto vlastního bestselleru natočil Atiq Rahimi stejnojmenný film. „Když za mnou Cecile Da Costa přišla s tím, že zná knihu, ve které rozpoznala vlastní touhu a část svého života, a že by tento příběh ráda zdramatizovala, neváhal jsem ani vteřinu.” říká Petr Boháč a dodává: „Hlavní hrdinka v knize šeptá svému muži v kóma: ,Ráda bych ti řekla vše, ale nevím, jak bys to přijal.‘ Tento obraz se stal pro mě vzrušujícím impulsem k úvaze o divadelním a tanečním tvaru zahrnujícím témata zpovědi, tajemství, vnitřního obnažení a touhy vypovědět pravdu.”
S novelou Atiqa Rahimi se nakládalo v procesu zkoušení pouze symbolicky. „Zůstala touha Cecile Da Costa snažící se promluvit o zamlčených životních událostech, naplněných šokem, prázdnotou, úzkostí, zlostí a láskou. Mezi slovy lze zaslechnout tichou modlitbu za nenarozené. Ti jsou součástí jejího osudu. Spalující rytmus, experiment s hlasem, zpěv podobný andělské zvonkohře i opilé woodoo čarodějnici – to jsou některé prostředky, z kterých je vystavěno vyprávění. Na konci představení Cecile Da Costa zpívá verše ,I am lost in your eyes. /Let me burn. It’s what I deserve.‘ Oba tyto verše zrcadlí hlavní téma představení – destrukci a lásku, ztrátou a nalezení,“ říká Boháč.
Cecile Da Costa je živě doprovázena dvěma výraznými muzikanty, Janem Šiklem, mladým skladatelem, hráčem na bicí a skladatelem a kytaristou Davidem Kollarem. Dramaturgický dohled obstarává Marc Olive dramaturg Mercat de les Flors, jednoho z největších španělských divadel zabývajících se současným tancem a novým cirkusem. Světelný design zajišťuje Jiří Šmirk. Scénu navrhl režisér a autor konceptu Petr Boháč, jenž si přizval ke spolupráci kostýmní výtvarnici Petru Vlachynskou.
Zdroj: Palác Akropolis
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?