ad Žij a nech žít
vložil Jana Návratová
IP: 89.185.227.91
Reaguje na:
Především se omlouvám české taneční scéně, že jí kazím jaro. Můj povzdech nad programem ČTP vyplynul přirozeně, bez nenávisti, závisti, a taky bez toho, abych zjišťovala, kdo je, nebo není v její komisi. To jsem udělala až dodatečně. Kolegyň Pavlišové, Ljubkové, Málkové i Niny Vangeli si osobně vážím, a tím spíše je mi záhadou, jak se stane, že dramaturgie platformy vypadá, jak vypadá. A to dlouhodobě. Myslím, že jsem konzistentní ve svém kritickém pohledu, to mi Yvona ani neupírá. Píše že moje útoky a lži - jak rozumí mým kritický postřehům - mají své trvání. A označení „ignorantky“ mi Yvona ve svém vyjádření podsouvá, aby to lépe znělo a můj démon byl větší.Ještě dodatečně pochválím studentskou porotu, že nezazdila opus Sylvy Šafkové INspiraCe. Logicky mě ale napadá: kdyby to neudělali studenti VŠMU, hlavní porota by INspiraCi nevybrala?
Pojďme si ještě popovídat o tak zásadním pojmovém uchopení, jako je rozdíl mezi „nejlepší“ a „nejzajímavější“, a to z hlediska 1/ hodnocení, 2/ marketingu a 3/ komunikace. Klidně o tom může být seminář. Podle mého „nejlepší“ je něco, co prošlo výběrem, je ozkoušeno z mnoha stran, porovnáno s jiným, dá se na to vsadit a odrazit případnou kritiku. Je to označení, za které musíte ručit. „Nejzajímavější“ vůbec nedokážu pro jeho subjektivní povahu popsat. Asi jde o opak nudy, všednosti, o něco co, se vymyká šedi. To pak ale implikuje, že v českém tanci máme spoustu nezajímavých věcí, jako třeba tvorbu Vagnerové, Burkiewiczové apod. Že se vedení ČTP záměrně vyhýbá tomu, za co by muselo ručit, je závěr, který bych bez této úvahy asi nevymyslela.
Yvona ještě zmiňuje, že sestavit program ČTP je hrozná práce. To potvrzuju. Sama jsem v dramaturgické radě ČTP řadu let působila, takže vím, o čem mluvím. Tuto časově náročnou spolupráci jsem ukončila vlastně ze stejného důvodu, z jakého vyplynul kritický sloupek - na program se nedostaly projekty, které si to podle mého názoru zasloužily, a naopak byla zařazena díla, jejichž kvalita neodpovídala deklarované prestiži přehlídky. Long story short.
A pak tu máme to prostředí, které místo toho, abych poctivě pracovala, napadám. Musím se ohradit a podotknout, že jsem v oboru desítky let a stále dávám své odborné i osobní síly do jeho kultivace. Tato kauza toho budiž důkazem.
Zarážející je i celá rétorika Yvoniny reakce: zatímco všichni pracují v harmonii, tvoří a respektují se, Návratová to kazí. Úplně bych zapomněla, že žijeme v 21. století, že máme svobodu slova a snažíme se kriticky myslet, “nebát se a nekrást”. Dříve jsem Yvonu obdivovala, že po kritice hned uspořádá otevřené setkání, ale taky jsem si všimla, že se na těchto fórech nic nevyřeší. Mlčí se, pak se všichni pochválí, zaláteří na obecné podmínky a jede se dál. Yvona je silný hráč a na své půdě neporazitelný. Jenže ono přeci nejde o to, někoho porazit, ale nechat ho vůbec mluvit a poslouchat ho, nabídnout mu k debatě bezpečný prostor. A tohle je klíčová věc. Uši Tance Praha jsou hluché a oči čtou místo názorů a faktů útoky.
Teď ještě k hodnocení grantů, když už se dostalo do tohoto prádla: Často jsou formulována jako vzkaz, jako signál, jako důležitá zpětná vazba, vyšívají se celé hodiny, aby zněly korektně, ale nezakryly, že není všechno v pořádku. Hodnocení grantů je komplexní a náročná práce, kterou dělám podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Žij a nech žít… jestli dobře rozumím, mám si hledět svého a mlčet. Svého si tedy hledím.
Anonym
A Vy jste měl to štěstí obě premiéry také shlédnout?La Sylphide rozpačitá i roztomilá