Registrace

DEKKADANCERS s Českou filharmonií v Rackovi do široka rozevřeli svá křídla

Těsně před začátkem nové divadelní sezóny 2024/2025 soubor DEKKADANCERS uvedl novinku Jonathan Livingston Racek reprízovanou po několik večerů ve Dvoraně Rudolfina. Projekt v režii a choreografii Ondřeje Vinkláta ve spolupráci s Českou filharmonií vznikl na motivy novely Richarda Bacha, amerického spisovatele, námořníka a letce, jehož útlá knížka Jonathan Livingston Seagull vydaná v roce 1970 se stala bestselerem. 

Jonathan Livingston Racek. Foto: Pavel Hejný.
Jonathan Livingston Racek. Foto: Pavel Hejný.
Inzerce
Jonathan Livingston Racek. Foto: Pavel Hejný.

Podobenství o hledání svobody, identity a důvěry v sebe sama rozvedl Bach na několika desítkách stran. Ptačí hejno je tu metaforou lidského společenství, jehož zvyky a zažitý řád není radno porušovat. Racci jsou vykresleni jako tvorové, jejichž hlavním a jediným zájmem je shánění potravy. Bach události ilustrativně popsal a opředl je vlastní filozofií, v níž naše existence není ohraničena prostorem ani časem, skutečně se nerodíme ani neumíráme a vstupujeme do světa dojmů a podob, abychom se bavili, sdíleli zkušenosti s těmi, na nichž nám záleží, zkoumali, a především se učili, jak milovat. 

Story o rackovi, který se odmítl smířit s pravidly svého hejna držícího se při zemi, lze chápat jako alegorii lidského života, který je svazován společenskými systémy a pravidly. Mladý racek Jonathan Livingston se odlišuje od ptačí masy, odmítá každodenní pachtění za krmí jako jediným smyslem života. Chce se odlepit od stříbrné země, vzlétnout nad vodní hladinu a vyletět vzhůru k nebi. 

Je nasnadě, že úryvky z Bachovy literární předlohy se staly součástí hodinové inscenace, kterou dramaturgicky zastřešil Tomáš Vondrovic, jenž se rovněž postaral o režii mluveného slova. Text deklamují herečtí bardi Jiří Lábus a Vilém Udatný, jejichž přítomnost nezasahuje do samotné taneční textury a oba protagonisté, pokud nesedí, tak po lesklém, stříbřitém baletizolu přechází a přejímají různé role (jsou Changem, Fletcherem i Jonathanem Rackem). Jejich syté hlasy vnáší do představení jistotu tvrzení ověřených životními zkušenostmi a nesou se rozhlehlou Dvoranou Rudolfina. 

Jonathan Livingston Racek. Foto: Pavel Hejný.

Působivý prostor

Vysoké stropy, mohutné sloupy, neorenesanční výzdoba, centrální ozdobné schodiště, které vede do Galerie Rudolfinum, jsou impozantní. Na ochozu točitých schodů hraje muzikantský sextet: tři houslisté, dva violoncellisté a klarinetista. Živá hra na nástroje se mísí s nahrávkami, skřehotavým křikem racků, zvuky mořského příboje a společně s výraznými smyčci a dechy tvoří doprovod, jehož autorem je Ivan Acher

Zpoza sloupů vykukují tanečníci, postupně vchází na hrací plochu, každý se uhnízdí u svého bidýlka – pojízdných stojanů s nainstalovanými světelnými tubusy. Luminiscentní objekty, svítící válce, vyzařují žlutý jas a v jeden moment se zbarvují do zelena. 

Zlatavé paprsky dopadají na těla tanečnic v šedých legínách a přiléhavých topech, posléze v bílých vršcích s kruhovým límcem, ve světle vynikají obnažené trupy tanečníků ve světlých kalhotách. Inscenace je zahalena do bílo-šedavého oparu, který dodává rozlehlému prostoru Dvorany intimitu. Šestice tanečníků (Tereza Kučerová z původní sedmičlenné sestavy z důvodů zranění v mnou navštíveném večeru vypadla) představuje hejno opeřenců, nervózních a neklidných.

Paže aktérů jsou jako ptačí pařátky, jimiž ukořisťují nalezenou potravu, o níž se přetahují. Těkají hlavami, rozevírají ústa a stále se plahočí na zemi. Jen jeden z nich, Jonathan Livingston, se s takto přízemním údělem odmítá smířit. Má přeci křídla, může vzlétnout a vznést se do nebeských výšin a dálav. Ptačí rada ho však vykáže a Jonathan se učí létat od Changa. Krouží nad zemí a vodní plochou, letí střemhlav, stále rychleji a rychleji. Nakonec má i své žáky, jedním z nich je i Fletcher Lynd, ještě mladík, ale už si od hejna užil tolik ústrků a nespravedlnosti. A právě on v samém závěru inscenace ve shodě s Bachovou předlohou začíná vlastní zápas s učením se létat.

Jonathan Livingston Racek. Foto: Pavel Hejný.

Interpretační vytříbenost

Ondřeji Vinklátovi se podařilo přenést esenci spisovatelových myšlenek do detailně propracované taneční struktury, v níž každý z tanečníků zaujímá osobité místo. Patrik Čermák je nejchamtivějším ptačím/lidským jedincem, jenž vždy urve z krmně nejvíce. Natalia Metodijeva je sice nejdrobnější, ale o to urputněji si hájí své místo v hejnu. Adriana Štefaňáková je sebejistou, lepou samičkou, Klára Jelínková udivuje rozvahou a odvahou, kdy se nebojí v boji o potravu naskočit na záda protivníka a poprat se s ním. Zprvu nesmělý Florian Garcia se stává Rackovým žákem a následníkem a dostává kuráž učit se dál létat. 

Ptačí společenství je svým chováním až protivné, výstižně a všemi interprety mistrně zachycené v rychlých, trhavých pohybech připomínajících neklidné pobíhání racků po písečném pobřeží. Okamžiky ztišení a klidu přináší Albert Kaše v titulní roli Jonathana Livingstona Racka. Velké oblouky paží a nohou, tiché přešlapy na podlaze a kotouly harmonizuje s vyrovnaným, pravidelným dechem doprovázeným máváním křídel. Křídla tu nepředstavují jen paže, ale také světelné válce, které si tanečníci přikládají k tělu a v jednom z obrazů z nich vytvářejí široce roztažené Jonathanovy perutě – je to krásný moment…

Kromě velmi komorních, niterných zjevení Vinklát pracuje s groteskní nadsázkou, která nejlépe vychází ve výjevu „soudního tribunálu“, kdy se hejno Jonathanu Rackovi škodolibě vysmívá, zatracuje ho a vyhání pryč. 

Ondřej Vinklát má v sobě jasnou touhu tvořit, vychází ze svých interpretačních zkušeností, které rozvíjí s bujnou fantazií a originalitou. Sborové party jsou v prostoru proměnlivě rozvržené, synchronní části vyzařují naléhavost ve správný čas a na správném místě, aby se z nich tanečníci po chvíli vymanili a dali na odiv svou individualitu. Od výrazných fyzických poryvů se Vinklát dostává ke gestickým a výrazovým nuancím, jeho choreografie je prostoupena nápady, do nichž se propisuje neurotičnost, prudkost i zklidnění ptačí/lidské komunity. 

Projekt Jonathan Livingston Racek vyšel na výbornou. Je vytvořen s uměleckou zručností, režijním a choreografickým umem, kdy tanec byl výmluvnější než, pro mě místy tak trochu dětinské, literární rozpravy Richarda Bacha. 

Psáno z představení 30. srpna 2024, Dvorana Rudolfina.

Jonathan Livingston Racek. Foto: Pavel Hejný.

Jonathan Livingston Racek

Režie a choreografie: Ondřej Vinklát
Scénář: Ondřej Vinklát, Tomáš Vondrovic 
Režie mluveného slova: Tomáš Vondrovic 
Předloha: Richard David Bach 
Hudba: Ivan Acher 
Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská 

Zvuk: Jan Středa

Světelný design: Lukáš Brinda

Produkce Dekkadancers: Pavel Knolle Tereza Baschová

Produkce Česká filharmonie: Ondřej Sikora, Ludmila Mojžíšová
Tanečníci: Albert Kaše, Natalia Metodijeva, Tereza Kučerová, Adriana Štefaňáková, Klára Jelínková, Florian Garcia, Patrik Čermák 
Herci: Jiří Lábus, Vilém Udatný

Housle: Marcel Kozánek, Ondřej Skopový, Jakub Křivánek 
Violoncello: Dora Hájková, Alena Šístková, Štěpán Drtina 
Klarinet: Matouš Kopáček 

Dirigent: Filip Urban 

Premiéra 28. srpna 2024, Dvorana Rudolfina

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.