Registrace

Když stud nahradí slast a euforie. Studio 54 od DEKKADANCERS je skvělou volbou pro výročí předního souboru

Český taneční soubor DEKKADANCERS, konkrétně jeho druhá generace pod vedením Štěpána Pechara a Ondřeje Vinkláta, slaví 10. výročí svého působení na profesionální scéně. V rámci oslav úspěšně zakončené první dekády nabídl ansámbl svému publiku premiéru Studio 54, ve které se autorské duo Pechar a Vinklát ohlíží za ikonou manhattanského nočního života konce 70. let. Na první pohled blyštivé a pozlátkové téma mladému tandemu náramně sluší.

Studio 54. DEKKADANCERS. Foto: Pavel Hejný.
Studio 54. DEKKADANCERS. Foto: Pavel Hejný.

Proslulý klub opředenými mnoha policejními zprávami, stěží uvěřitelnými zvěstmi i bájnými mýty otevřel své brány v New Yorku na 54. ulici v roce 1977. Jeho sláva netrvala dlouho, jelikož v lednu 1980 tamní policie provedla na místě razii, při které objevila podezřele vysoký obnos hotovosti a návykové látky připravené pro návštěvníky klubu; zakladatelé Steve Rubell a Ian Schrager byli poté odsouzeni a posláni do vězení. Ačkoliv éra této ikony netrvala dlouho, zapsala se přímo do kulturní DNA euroamerické společnosti 70. a 80. let 20. století. Její otisk je dodnes natolik hluboký, že se název Studia 54 nese v kolektivním nevědomí, a ačkoliv někteří přesně netuší, o co šlo, všichni vědí, že se tradovaný název pojí s nevázanou noční zábavou.

Inzerce
Studio 54. DEKKADANCERS. Foto: Pavel Hejný.

Pechar a Vinklát představují Rubella a Schragera. Právnický introvert ve světlem hnědém saku (Pechar) a party boy v kožené bundě (Vinklát) vypráví příběh o nedostatku peněz a jasné vizi pro budovu bývalého operního domu, přičemž se na vyvýšeném podiu zastavují v pózách při záblescích fotoaparátů. Ačkoliv úvodnímu slovu znícího z reproduktorů není úplně dobře rozumět, i tak se v prostoru zřetelně zachytávají klíčová slova a z ponurého, chraplavého hlasu se ozývá jakási vnitřní pevnost a jistota.

Autoři narušují klasické divadelní hranice umístěním diváků po obvodu jeviště, což může být pro mainstreamovější publikum příjemné osvěžení. Ty otrlejší to příliš nepřekvapí. Poněkud netradičně ale povolují i nahrávání a fotografování během představení. Našli se i tací, kteří si natáčeli poměrně dlouhé sekvence nebo si fotili s performery selfie. Ve slavném klubu nebylo povoleno užívání jakýkoliv záznamových zařízení a jeho majitelé dobře věděli, proč pořizování jakýchkoliv důkazů zakázali. Nařízení totiž zaručovalo auru tajuplnosti a chtíč dostat se za každou cenu dovnitř, nicméně v případě DEKKADANCERS jde o pravý opak, z uměleckého díla se stává produkt instantně sdílený na sociální sítě. Je to rozhodnutí souboru, které respektuji, ale nedává mi v rámci sdělení žádný smysl. Nebo mi alespoň uniká…

V choreografické struktuře zásadním způsobem vyvstává duet Floriana Garcii a Alberta Kaše. Zobrazení sexuálního chtíče i samotného aktu se pro mě stalo zážitkem večera, ze kterého jsem nemohl odtrhnout oči.

Záhy na jeviště dorazí i zbytek souboru, a to v promenádě připomínající přehlídkovou fashion show. V kožených oblečcích, průsvitných topech s matně vyrýsovanými bradavkami, s načesanými číry a natupírovanými vlasy se představují publiku. Působí jako nebojácný gang, kterému vévodí disco master, muž malého vzrůstu okolo 80 centimetrů. Skupina je v něčem neskutečně extravagantní a provokující, sálá z nich koketerie a náruživost. Pohlíží na jednotlivce v publiku slastnými pohledy, které jsou značně nepříjemné; dávají tušit, že to s nimi nedopadne dobře. Nad hlavami jim přitom rotuje disco koule odrážející veškerou energii, stejně jako světlo, zpět do sálu.

Extravagance se prolíná i do dalších složek titulu. Například už jenom prostorové rozložení připomíná slavný klub, kdy se na jedné straně nachází bar, ke kterému se během večera dostavují interpreti a interpretky k občerstvení. Opačný konec rámují vysoké kovové dveře, za něž není v žádný moment vidět, jelikož je při otevření vždy zahalí kouř, který se z nich valí. Když ale později vyběhne polonahá, potetovaná dívka s laškovnými pokřiky, které tu a tam vypadne prso z nedostatečně uvázaného županu a za kterou se honí malý disco master se síťkou na chytání motýlů v ruce, je jasné, že se jedná opět o odkaz na reálné Studio 54. V jeho podzemních prostorách se prý totiž odehrávaly nezřízené orgie doprovázené šňupáním kokainu a dalších oblíbených drog, jež napomáhaly zbořit veškeré bariéry studu a intimity.

Studio 54. DEKKADANCERS. Foto: Pavel Hejný.

V podobné linii můžeme zmínit i maketu zlatého býka v nadživotní velikosti, který zřejmě symbolizuje nejenom úpadek, ale je také reálným odkazem na jednu z pověstných narozeninových oslav Biancy Jagger, na kterou dorazila na bílém koni. Všude navíc poletuje bílý prášek, vznáší se v nastolené dobové atmosféře a nekompromisně prosakuje do samotného bytí performerů i diváků. Scéna na tripu pak dává zaznít tomu, jak velkou si drogy vybírají daň za své užívání.

Choreograficky se DEKKADANCERS nevzdalují od svých osvědčených postupů, ačkoliv oproti ostatním produkcím právě Studio 54 přináší, alespoň pro tento soubor, něco nového. Značně redukují líbivé, okrasné taneční sekvence, tak typické pro jejich dosavadní tvorbu, a zdárně se pokouší o větší přilnavost choreografie k tématu. Používají většinou akcentovanou dynamiku, kdy se v pravidelných intervalech střídá zastavení a zrychlení izolovaných pohybů. Posun také vnímám ve skupinové dynamice, navazující na rozmístění publika: rozestavení performerů na jevišti způsobem, aby byl tanec vidět na všechny strany, narušuje to typicky „výstavní“ pojetí tance. Mnohem lépe také vyniká individualita každého z přítomných, nutně se konfrontují s publikem sami za sebe, neztrácejí se v davu a už nepůsobí tolik jako věrné kopie. Jsou na sebe napojení, pozorují se, mají vyostřené smysly na maximum, aniž by vypadli z rolí.

Studio 54. DEKKADANCERS. Foto: Pavel Hejný.

V choreografické struktuře zásadním způsobem vyniká duet Floriana Garcii a Alberta Kaše. Zobrazení sexuálního chtíče i samotného aktu se pro mě stalo zážitkem večera, ze kterého jsem nemohl odtrhnout oči. Tanečně velmi jednoduchý duet obsahoval sexuální energii napjatou k prasknutí, až jsem si říkal, že se snad musí pomyslná bariéra divadelní fikce každou chvíli prolomit. Zprvu průchozí pohyby s výraznými kopulačními prvky se postupně transformovaly v obyčejné, tvrdé a sebejisté narážení. A to se tanečníci ani nedotýkali, na vzdálenost dvou metrů z nich však čišela slast opojného aktu a drogami kypící euforie, které zaplavovaly celý prostor. Na jedné straně jejich duet křičel nepatřičností, na straně druhé ale veškeré odhození zábran bylo neskutečně hypnotizující a otřásající až k samotným základům.

Studio 54 se pro mě stalo velkým překvapením. DEKKADANCERS mají zaužívané postupy, které replikují, protože moc dobře ví, pro jaké publikum tvoří. Proto se i tato novinka stane snadno prodejným artiklem, který ve spojitosti s výročím souboru i odlehčeným tématem bude táhnout pozornost. I přesto se ale posunuli o krok dál, ukázali jinou tvář, a to považuji za značný úspěch.

Studio 54. DEKKADANCERS. Foto: Pavel Hejný.

Psáno z premiéry 8. listopadu 2025, Archa+.

 

Studio 54
Scénář a režie: Štěpán Pechar & Ondřej Vinklát
Choreografie: Štěpán Pechar & Ondřej Vinklát
Účinkují: Tereza Hloušková, Natalia Metodijeva, Nela Štarková, Klára Šléglová, Patrik Čermák, Alex Sadirov, Florian Garcia, Albert Kaše, Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát, Michal Miki Tůma, Barbora Aria
Hudba: Jan Šikl
Scéna a kostýmy: Ema Dulíková, Pavel Knolle
Speciální efekty: Pepa Jelínek
Rigging: Romana Stachovičová
Light design: Lukáš Brinda
Zvuk: Martin Michálek

Premiéra: 8. listopadu 2025

Témata článku

Studio 54. DEKKADANCERS. Foto: Pavel Hejný.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

„Nechceme se dusit v žánrových škatulkách,“ říká Ondřej Vinklát z DEKKADANCERS

Druhá generace DEKKADANCERS slaví tuto sezonu 10 let od svého založení a k oslavě chystají premiéru inspirovanou legendárním newyorkským klubem Studio 54. Z původně komorního projektu několika tanečníků Národního divadla vyrostla během deseti let plnohodnotná umělecká společnost, která se nebojí riskovat, hledat nové formy a posouvat hranice současného tance.

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.