Registrace

Nebojsy – Exkurze do mikrosvětů tří mladých umělkyň

Rozsáhlé podzemní prostory žižkovského Paláce Akropolis se díky citlivé a intimní inscenaci Nebojsy tří performerek přibližně na hodinu proměňují ve zcela osobitý mikrosvět. V potemnělém bludišti chodeb, barů, pokojíků, odboček a zákoutí vzniká imerzivní, vizuální a pohybový projekt, který navazuje na předchozí tvorbu mapující identity tanečnic, jejich místo ve světě a jejich vztah k sobě samým. 

Nebojsy. Foto: Romana Kovacs.
Nebojsy. Foto: Romana Kovacs.
Inzerce

Tereza HolubováKlára Kočárková a Kristýna Štarhová prvně svou inscenaci Nebojsy uvedly v listopadu minulého roku na týdenní přehlídce tvorby Tantehorse v rámci již čtvrté série Emergency Dances. Tehdejší work in progress nyní umělkyně představily v samostatné premiéře a prostory, které již dobře znají, rozehrávají a oživují částečně imerzivní formou.  Ta může ze začátku ale působit lehce chaoticky, nepřehledně a neuchopitelně. 

Společně s ostatními diváky přicházím totiž okolo sedmé, kdy mají Nebojsy začínat, do horního foyer na úrovni ulice. Zde je nám ale řečeno, že dolů se ještě nepouští a že máme čekat. Po chvíli se mezi čekajícími objeví Tereza Holubová s papírovou krabicí v ruce. Na sobě má bílé tenisky, pastelově zelenou sukni a červený top, takže ve skupině čekajících se nedá přehlédnout. S publikem ovšem nijak neinteraguje, jen se prochází kolem, obhlíží prostor a hloubavě jej pohledem skenuje. Zdá se ale, že jí nikdo moc pozornosti nevěnuje, maximálně ji sem tam pozdraví někdo známý. Holubová ale pozdravy neopětuje a pokračuje ve svém pozorování.

Nebojsy. Foto: Romana Kovacs.

Jako jediný se rozhodnu dívku následovat ven z budovy, neboť pevně věřím, že její počínání je již součástí dnešního představení. Na ulici bedlivě sleduji, jak pozoruje fasádu paláce a budovu různě obchází. Očekávám, co se stane, až mi ujde okamžik, kdy se začne z foyer konečně scházet do suterénu, rychle dobíhám a ocitám se spolu s ostatními v menší temné místnosti, ze které vedou různé dveře a chodby. U stěn jsou stolky se židlemi, někteří si sedají, jiní stojí a rozhlíží se. Všichni čekáme, co se stane, když v tom se na vrcholku schodů, odkud jsme sešli, najednou objevují tři performerky. S tichou obřadností kráčejí dolů, v rukou třímají papírové obálky a po krátké taneční sekvenci tvořené trhanými pohyby, gesty a dechovými suspenzemi si klidně a vstřícně začínají prohlížet svoje publikum. Přecházejí po něm pohledem, jako by si chtěly zapamatovat obličej každého, kdo se na ně přišel podívat, a postupně všem předají obálku. Otevřu tu svou a na papírku stojí napsáno „oslava“.

Tanečnice se následně rozejdou každá k jiným dveřím a nad hlavy zvednou papírky se třemi různými nápisy. Temná chodba po naší levici zve diváky na Rozloučení, osvětlená chodbička před námi na Kolaudaci a krátká chodba napravo s dveřmi na konci vede na Oslavu. Tam se vydávám i já a společně s třetinou publika vcházíme na malý bar, kde svítí jen pár světýlek a svíček. Na jeho konci je velký dřevěný stůl a na každém z jeho míst leží diktafon.

Ocitáme se na oslavě osmnáctých narozenin Kristýny Štarhové. Jemná dívka v růžových saténových šatičkách si vybírá jednotlivce a přisuzuje jim role konkrétních rodinných členů. „Svoje“ rodiče, prarodiče i sourozence usazuje ke stolu a spouštěním diktafonů s nimi vede i dialog – repliky rodinných členů jsou na nich předem nahrány a Štarhová na ně živě odpovídá. Postupně se tak rozplétá příběh frustrované mladé ženy, která řeší nátlak ze strany rodiny, dokončování střední školy, studium na vysoké škole a snad i naznačené těhotenství. Ke konci oslavy se dívka začne hroutit v křečovitých bolestech a diváci ji musí podpírat, aby vůbec došla ke dveřím. Jednoho za druhým pak vyhazuje ven a my se tak ocitáme v téže místnosti jako na začátku. 

Poté, co se setkáváme s ostatními diváky, dochází na schodech v centrálním prostoru k obdobnému tanečnímu výstupu jako prvně. Tanečnice si publikum stejně rozdělují a tentokrát se vydávám s Terezou Holubovou na její Kolaudaci. Performerka nás uvede do široké chodby, jejíž výzdoba naznačuje večírek – ozdoby na stolcích, barevné girlandy u stropu, tácky s plastovými panáky či chlebíčky vytvořené z houbiček na nádobí prostor příjemně zútulňují. Z mobilu se spouští nahraný monolog, ve kterém Holubová rozebírá, jak stresující je takový večírek uspořádat. Reprodukované komentáře o tom, že neví, jak se chovat a co říct, doprovází i pohybem, v němž kombinuje vysoké skoky, zoufalé a zmatené pohledy a častý kontakt s podlahou. Její pohyby jsou víc a víc sekané, zoufalé a frustrující. V závěru všem poděkuje, že jsme přišli a vyprovodí nás do původní místnosti.

Nebojsy. Foto: Romana Kovacs.

Odsud se vydávám na poslední část podzemního putování – Rozloučení. Klára Kočárková mě a mou skupinu odvádí do největší a nejtmavší místnosti. V jejím rohu se nachází malé vyvýšené pódium s botami na step, pod pódiem velký perský koberec a na parapetu u baru tácek s panáky. Tanečnice do rytmizovaného dunivého tlučení začíná vyprávět tragickou událost z dětství. Zatímco si nasazuje stepařskou obuv a reprodukovanou rytmickou hudbu vyplňuje energickými stepovými kreacemi, povídá nám útržkovitý příběh o malé holčičce, která chodí na kroužek stepu, a právě se s rodiči chystá slavit Vánoce. 

Když ale líčí pečení cukroví, vytahuje značky s číslicemi, které se používají v kriminalistice při dokumentaci místa činu a klade je různě po prostoru. Pak nám téměř věcně sdělí, že jednoho dne ji otec na kroužek stepu už nedovedl. Místnost zhasne a reprodukovaný hlas znějící jako moderátor televizních novin nám oznámí vraždu muže a nález těla. Kočárková odsune velký koberec, který odhalí bílý obrys mrtvoly, rozdá několika divákům panáky a prohlásí: „Tak na tebe tati.“  Pak nás s úsměvem na tváři provede technickou chodbou, jíž se dostaneme do místnosti, v níž probíhala kolaudace Terezy Holubové. Tam už na nás čekají obě předchozí performerky i všichni diváci. Tři ženy si jen tak z mobilu pustí veselou a energickou píseň, různě tancují, všechny nás obchází a seznamují se s námi. Pak se zastaví, pokloní se a poděkují, že jsme s nimi byli a sdíleli jejich osobní příběhy a životy.

Nebojsy. Foto: Romana Kovacs.

Až v poslední sekvenci se pro mě vyjevil rámec projektu, který se stal osobní, citlivou a emotivní zpovědí tří mladých žen. Jako by celá divadelní událost a toto ojedinělé setkání směřovalo k tomu, že výsledný tvar bude určitou terapií nejen pro tanečnice, ale i pro diváky. Během prezentace příběhů a setkávání s performerkami vznikl totiž velice intimní prostor, který přímo volal po zpomalení a zklidnění. 

Zážitky jednotlivých diváků se jistě výrazně lišily, a už jen proto psát o tomto zážitku považuji za výzvu. Ne ovšem takovou, jakou před sebe postavily všechny tři umělkyně, když prostor Paláce Akropolis postupně ovládly tak, aby se v něm svěřily a vyzpovídaly před zraky cizích lidí. Ačkoliv ze začátku Nebojsy působily místy zmatečně, nakonec vybídly k osobitému setkání, jež vyžaduje důvěru a úctu jak od účinkujících, tak diváků.  

Psáno z premiéry 14. června 2024, Palác Akropolis. 

 

Nebojsy

Koncept, režie, scénografie a performance: Tereza Holubová, Klára Kočárková, Kristýna Štarhová

Hudba: Never Sol, Petr Šmíd, Ondřej Báča

Dramaturgická supervize: Kristýna Boháčová

Režijní supervize: Miřenka Čechová a Pavel Šimák

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.