Registrace

Opavská Manon je baletem s ambicemi, které se ne vždy daří naplnit. Exceluje Natálie Němcová v hlavní roli

Manon – literární femme fatale, která už bezmála tři století fascinuje tvůrce napříč uměleckým světem. Postava, kterou můžete milovat, stejně jako jí opovrhovat. Jako předlohu pro svou letošní premiérovou inscenaci si ji vybral také umělecký šéf baletu Slezského divadla v Opavě Martin Tomsa, který si tak připsal na konto další celovečerní taneční titul a před sebe i tanečníky postavil nemalou výzvu. Dokázala opavská Manon, že i s komorním souborem se dá hrát velký balet?

Když Antoine François (Abbé) Prévost dokončoval v roce 1731 poněkud narychlo svou novelu L‘Histoire du Chevalier des Grieux, et de Manon Lescaut, netušil ještě, jaké vlny zájmu se v nadcházejících letech dočká. Ačkoli zezačátku vzbudila pohoršení (zejména kvůli nemanželskému vztahu Manon a rytíře Des Grieuxe a přiznané touze po bohatství a luxusu), později dala vzniknout řadě adaptací. Za všechny zmiňme tři stejnojmenné opery, divadelní hru českého autora Vítězslava Nezvala, několik filmových snímků a konečně také adaptace taneční, z nichž tou nejvýraznější zůstává balet Manon, či také L’Histoire de Manon z roku 1974, britského choreografa Kennetha MacMillana. Ten se postupně dostal do repertoáru téměř všech větších světových souborů a rolí mladých milenců se zhostila plejáda baletních superstar (v letošní divadelní sezoně ji uvedl rovněž Balet ND v Praze). Každé nové zpracování Prévostova nejznámějšího díla tak chtě nechtě navazuje na tuto bohatou historii a vstupuje do kontextu plného očekávání – opavská Manon není výjimkou.

Přiznám se, že ačkoli jsem novou premiéru vyhlížela se zvědavostí a otevřeností vůči novému pojetí, stále se mi nabízelo srovnání s verzí baletu, která je tak notoricky známá. Jaké bylo mé překvapení, když se ukázalo, že se opavská Manon britskou verzí ze 70. let minulého století v mnohém inspiruje. Ať už se jednalo o celkovou dramaturgii baletu nebo o scénografii a vizuální pojetí některých scén, vliv MacMillanovské estetiky nebylo možné nevidět. Občas se propisovala i do choreografického slovníku, zejména ve velkých pas de deux. Martin Tomsa umí pracovat se souborem, který má k dispozici, zvládá ušít choreografii tanečníkům na míru a vhodně obsadit hlavní role. Jeho Manon, zarámovaná hudbou z pera Franze Schuberta (jehož pozdě klasicistní skladby skvěle dokreslují atmosféru dekadentní i přísné Francie před Velkou revolucí), však finální podobu získala především díky spolupráci s řadou hostujících umělců, včetně posluchačů konzervatoří a tanečních škol, kteří se ujali úloh v baletním sboru.

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.