Registrace

Cirkusová romantika po ostravsku důstojně uzavřela historii festivalu Cirkulum

Mezinárodní festival nového cirkusu a pouličního divadla Cirkulum v Ostravě byl v době vzniku prvním a jediným svého druhu v Moravskoslezském kraji. Letošní devátý ročník, stejně jako v posledních letech situovaný do areálu a okolí Slezskoostravského hradu, působil po celý týden od 1. do 8. 6. svátečním dojmem, až jako událost s nádechem nostalgie. Tomu přispěla jak domácí BoCirk Company, tuzemský FysioART, tak zahraniční hosté: věhlasné francouzské duo Les Rois Vagabonds, španělská dvojice Cia PakiPaya, belgický pár Compagnie du Mirador, ukrajinsko-francouzská Compagnie Zalataï či tradiční a ve Francii již jediná Le Mur de la Mort.

Mirador.
Mirador.
Festival Cirkulum vyvrcholil historicky nejbohatším programem v netradičně dlouhém, osmidenním formátu. Stanové městečko, ve kterém vedle sebe stála šapitó s náročnějším repertoárem, dále s programem zacíleným výhradně na děti, ale i ta vzdávající hold tradiční cirkusově-pouťové zábavě, doplňovala jeviště pod širým nebem v podhradí. Festivalová dramaturgie svou pozornost napřela ke komorním souborům, partnerským a rodinným projektům, pro něž je cirkus nejen uměním, ale hlavně životním stylem. Více než čtyřicet představení odehráli umělci několika generací, jak velká jména cirkusového světa, tak mladá krev. Zástupci zralých hvězd byli Královští tuláci – Les Rois Vagabonds, geniálně sehraná dvojice Igor SellemJulia Moa Caprez, a také Belgičané Ingrid SwaelensRégis Leroy, kteří se svou Compagnie du Mirador úspěšně rázovali po festivalech již před více než dvaceti lety. Na opačném konci věkového spektra pak excelovali například špičkový žonglér Alexander Koblikov z Ukrajiny či francouzská aerialistka Charlotte de la Bretèque.
Ohniskem letošní dramaturgie tak nebyla pestrobarevná podívaná, ve smyslu adrenalinově velkolepé show, nýbrž dojemné i humorné příběhy o lásce, soužití, o vztazích všeho druhu a každodenních záležitostech. Publikum se stávalo svědkem, jak se škádlení mezi partnery prolamuje v technicky náročná akrobatická čísla, jak rodinná dynamika ožívá ve skvěle frázované klaunské etudě, jak se díky divákům usmíří nejedno kamarádství a jak obecně může být „manéž“ cirkusovým zrcadlem skutečnosti, a především místem vřelých lidských setkání. Festival skladbou pozvaných titulů nabídl nejen nápaditě zpracovaná dění, zábavu či fyzickou preciznost, ale především opravdovost. Ukázal, že cirkus může s nadhledem vyprávět nejen o životě v maringotce a šapitó ušitém na míru, ale i obecněji jej pojmout v celé jeho křehkosti i síle s oporou v lásce, přátelství, parťáctví…

Zajímá vás celý článek?

Čtěte víc. Bez omezení. A na rok zdarma.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Stačí pár kliknutí a máte 365 dní čtení zdarma.

Registrujte se ještě dnes.*

Registrovat

Už máte registraci? Přihlaste se

*Od data registrace získáváte přístup k celému obsahu Taneční aktualit na 365 dní zdarma. Akce se vztahuje na registrace dokončené do 1. 9. 2025. Nezahrnuje obsah magazínu Dance Context Journal.