Registrace

Zlatá Praha naštěstí nezůstala pouze u konvencí. Divákovu mysl otevírala tancem proti srsti

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha České televize přitahuje každoročně koncem září do Prahy pozornost profesionálů i příznivců uměleckých performancí lapených do televizních formátů. Letos se konal po šedesáté druhé a podruhé v reprezentativních prostorách Obecního domu. Mění se prostory a trendy, nikoliv však ambice pořadatelů představit to nejlepší z televizní tvorby o tanci, hudbě a divadle. Česká televize si hýčká možnost prezentovat výběrové kulturní pořady a slovy jedné z porotkyň i příležitost se díky nim v dnešní uspěchané době zastavit, na chvíli si oddychnout. I to je v dnešním světě nutné. Reflektované snímky však naštěstí disponují i větším než jen chlácholivým potenciálem a poselstvím.

Vítězové Zlaté Prahy 2025. Foto: zdroj Česká televize.
Vítězové Zlaté Prahy 2025. Foto: zdroj Česká televize.

Umění nejen taneční
Profesní setkání nad odborným programem, slavnostní večery a premiéry, speciální uvedení, velká jména a významní hosté, ale především pro každého zájemce možnost zhlédnout všechny snímky ve videotéce přímo v Obecním domě nebo nově dokonce odkudkoliv online. Česká televize tím maximálně zpřístupnila festivalové snímky co nejširšímu okruhu diváků. Bohatým doprovodným programem se Zlatá Praha propojila i s jevišti Národního nebo Stavovského divadla a nezapomněla ani na taneční workshopy pro děti.

Inzerce
Zlatý parket Zlaté Prahy. Foto: zdroj Česká televize.

Váženým festivalovým hostem byl jednadevadesátiletý britský režisér Brian Large. Tento světově uznávaný tvůrce zachytil televizní optikou na tisíc operních a koncertních představení a průkopnickou prací posouval hranice televizních možností. Během své výjimečné, více než padesátileté kariéry přenesl živá vystoupení nejznámějších umělců do domovů milionů diváků, mezi jinými i původní koncert tří tenorů z římských Caracallových lázní. Po dvě desetiletí režíroval přenosy i u nás oblíbených novoročních koncertů Vídeňské filharmonie.

V Praze uvedl svou novou autobiografii At Large — Behind the Camera with Brian Large a v Nostickém paláci převzal medaili Artis Bohemiae Amicis za dlouholetý přínos k propagaci české hudby v zahraničí, zejména tvorby Bedřicha SmetanyBohuslava Martinů.

Konvenční dokument o nekonvenčním umělci
Významnou průkopnickou osobnost představil i jeden ze soutěžních snímků Peter Brook: Showman nebo šaman (2025, režie Reiner E. Moritz). Bezmála hodinový německý dokument připravený u příležitosti stého výročí narození tohoto nekonvenčního režiséra, proslulého například originální a kontroverzní interpretací Shakespeara, je však až příliš všední poctou takto výjimečnému umělci.

Tradiční prostřihy tzv. mluvících hlav s ukázkami Brookovy tvorby jsou prakticky v rozporu s tím, jakou uměleckou stopu po sobě tento jedinečný režisér zanechal. Uspěl na komerční i klasické divadelní scéně, inscenoval opery i muzikály, čtyři roky objížděla svět jeho devítihodinová divadelní hra Mahábhárata, na filmové plátno převedl třeba román Marguerite Duras Moderato cantabile (1960) s Jeanne MoreauJeanem-Paulem Belmondem v hlavních rolích nebo kontroverzní pohled na válku ve Vietnamu Tell Me Lies (1968).

Alespoň drobnou jinakost do snímku vnáší a jako příjemné osvěžení působí záběry na deníkové zápisky Brookova otce včetně citací z nich, archivní fotografie nebo novinové články, sekvence rodinných videí doplněné slovy Brookova syna Simona o seznámení rodičů a jejich společném životě. Zmiňuje i to, že jeho matka, herečka Natasha Parry svoji vlastní kariéru omezila ve prospěch manžela a výchovy dětí. Všechny tyto situace dodávají Brookovi, v dokumentu jinak výhradně opěvovanému geniálnímu umělci, lidský rozměr.

Peter Brook pracoval s herci různých generací, národností i tvůrčích a společensko-sociálních východisek. I proto se v sedmdesátých letech rozhodl pro zcela jiný přístup k jejich režijnímu vedení. Hledal s nimi spíše organickou cestu skrze improvizaci a vymyslel vlastní společný jazyk, který sdíleli. Spolupráce s ním byla tvrdá a náročná. Jak ale glosuje herečka Glenda Jackson, i přes obrovské nasazení, které Brook po svých hercích vyžadoval, považuje za velké štěstí, že s ním mohla pracovat. Není sama, kdo v dokumentu vyjadřuje režisérovi a scenáristovi vděk.

Ze slov blízkých spolupracovníků vystupuje Brook jako neobyčejná osobnost s mnoha fasetami, jako génius i jako náročný režisér a skvělý učitel. Podle divadelního kritika Michaela Billingtona byla klíčem k jeho úspěchu a výjimečnému dílu nekončící umělecká i životní zvídavost. Škoda, že se podobné aspekty nepromítly do kvalit uvedené filmové pocty. Přestože snímek disponuje jistou vypovídací hodnotou, takto výjimečnému a stále vlivnému i inspirujícímu umělci by přece jen slušelo originálnější a nápaditější zpracování jeho odkazu.

Snímek Tanec v ročních obdobích hypnotizuje diváka brilantními obrazy přírody a krajin z různých končin, proměňovaných čtyřmi ročními obdobími, v nichž čtyři dvojice tanečníků ztvárňují čtyři podoby lásky a čtyři fáze partnerských vztahů.

„Jedinou hranicí je naše mysl“
V medailonku poroty vyjádřila těmito slovy polská hudebnice Michalina Jaxa-Stencel otevřený přístup, jaký je třeba k plnému a citlivému vnímání umění a kulturních pořadů. Pětičlenná mezinárodní porota jich letos v soutěži posuzovala celkem osmdesát čtyři a podle vlastních slov hledala originalitu, hodnoty, emoce i technickou kvalitu. Těmto kritériím pak podle nich nejvíce odpovídal francouzský film Tanec v ročních obdobích (Les Saisons de la danse, 2025) režiséra Tommyho Pascala, který si odnesl hlavní cenu Grand Prix.

Snímek žánru dance for camera hypnotizuje diváka brilantními obrazy přírody a krajin z různých končin, proměňovaných čtyřmi ročními obdobími, v nichž čtyři dvojice tanečníků ztvárňují čtyři podoby lásky a čtyři fáze partnerských vztahů. Choreografie i taneční výkony jsou v souladu s hudbou Antonia Vivaldiho Čtvero ročních období v nových transkripcích Maxe Richtera. K úchvatné podívané přispívá, jak se všechny umělecké, formální i stylistické složky díla nejen doplňují, ale hlavně vzájemně podporují, a tím umocňují. Fascinující soulad obrazu, hudby a tance zanechává i přes svoji expresivitu dojem intimity a harmonie.

Tanec v ročních obdobích. Foto: © Česká televize.

Z temnoty do Zlaté Prahy
Zásadním počinem mezi soutěžními filmy je Tanec z temnoty (2024, režie Keiko Zamami) z produkce japonské NHK. Přináší zprávu o smyslu uměleckého života a konání uprostřed válečného konfliktu. V červnu 2024 mělo premiéru představení Národního baletu Ukrajiny s výstižným názvem Wartime Elegy. Pětadvacetiminutový balet o ukrajinském strádání ve válce byl první inscenací věnovanou tomuto konfliktu. Smutná a drsná válečná realita není v dokumentu reprezentovaná výhradně tímto tanečním projektem a uměním. Citlivě ji zprostředkovávají i běžné provozní situace, jako když nás kamera zavede do kostýmního fundusu, kde zaměstnankyně vyřazuje a ukládá kostýmy z ruského repertoáru, neboť ten z programu divadlo vyřadilo. Múzy sice tak docela nemlčí, ale třeba děti baletek tráví čas v divadle, neboť kvůli poplachům a náletům nemohou pobývat samy doma. Soubor a divadlo pak pochopitelně personálně strádají kvůli odchodům personálu do války a v tom nejvážnějším případě i tím, že už se nikdy nevrátí.

Národnostní kontrasty tematizuje i umělecké složení, pod jehož vedením balet vzniká: japonský umělecký ředitel Nobuhiro Terada, původem ruský choreograf Alexej Ratmanskij a ukrajinský tanečník Mykyta Sukhorukov. Tomu je příznačná situace, kdy se choreograf na první zkoušce se souborem domlouvá, jakým jazykem budou komunikovat, načež odmítnou ruštinu a uchýlí se k angličtině, jakkoliv se v překladu mohou jazykové nuance ztratit. Na rozdíl od jiných se však dokáží i navzdory jazykové bariéře domluvit.

Kyjevské divadlo obnovilo svůj provoz dva měsíce po začátku bojů. Návštěvníci a návštěvnice divadla vyjadřují smutek, dojetí i žal nad válečným děním a každodenními obavami i útrapami, avšak jak se slzami v očích řekla jedna z divaček: „Dokud je divadlo otevřené, je naděje.“ Každé znovupostavení na nohy Mykyty Sukhorukova coby hlavního představitele ve Wartime Elegy tak znamená mnohem víc než jen jeden obyčejný zdvih. Tanec z temnoty je v pravém slova smyslu dokumentární film s obrovskou uměleckou výpovědní hodnotou a humanistickým přesahem. Bohužel, i rok a půl po premiéře Wartime Elegy je toto dílo, stejně jako celý film Tanec z temnoty, více než aktuální.

Hráč. Foto: zdroj Česká televize.

Kvalita i mimo soutěž
Vedle soutěžních pořadů měli diváci možnost zhlédnout pět snímků mimo soutěž, což zdaleka nesnižovalo jejich kvalitu. Spíše naopak. Tři z nich pak rozličnými formami a barvitě vypovídaly o tanci a jeho kráse i řeholi, schopnosti nést myšlenky a promlouvat beze slov, stejně jako o nejistotách tance coby povolání.

Explicitně se těmto tématům věnoval snímek Umělci z jiného světa: Gravity & Other Myths (2024, režie Ilka Franzmann) z produkce ZDF German Television. Devadesátiminutový portrét tanečně-akrobatického souboru Gravity & Other Myths zve diváky do jeho tvůrčí dílny, na zkoušky, vystoupení, sdílí přesuny vlakem či mezi hotelovými pokoji, v nichž tráví členové souboru až deset měsíců v roce. Proto si s sebou vozí alespoň osobní drobnost, která jim domov simuluje: fotografii, malý polštář nebo svíčku zútulňující neosobní prostor hotelových ložnic. Jak v dokumentu zazní, jejich domovem totiž není místo, jejich domov utváří pocit. „Tohle není job, tohle je lifestyle,“ říká jeden z tanečníků.

Soubor je prakticky neustále v pohybu – v průběhu zkoušek, na jevištích během turné, na festivalové scéně, i kvůli neustálým přesunům mezi tím vším. To je v přímém kontrastu k maximálnímu soustředění, které je nezbytně nutné pro provádění náročných prvků, třeba když akrobatka stojí partnerovi na hlavě a ostatní na něj provokativně doráží nebo když se obrovské sousoší důmyslně vystavěné z jejich těl plynule vlní, proměňuje, těla téměř levitují.

Vypovídá to o nezměrné fyzické i duševní energii a vzájemné důvěře. V tyto náročné momenty musí být totiž všichni mentálně i tělesně ukotveni v totální přítomnosti. Jejich pomyslným poutem je právě jistota utvářená naprostou důvěrou. Je to fascinující, adrenalinové a skrze vědomí síly těla a mysli až meditativně zklidňující. Celkový dojem se násobí vizuální hrou světel a stínů. Divákovi se při akrobaticky náročných a nebezpečných číslech tají dech. Reakce však nemluví o dřině, nýbrž o dojmu lehkosti.

Přidanou hodnotou dokumentu jsou osobní příběhy, které tanečnice a tanečníci otevřeně a s upřímností sdílí. Mluví o vášni, vytrvalosti, ale také bolesti, s níž se dennodenně potýkají, o zraněních a fyzických změnách sice trénovaných, avšak neustále přetížených těl, a také o krátkodobosti svých kariér. Ani beznadějně vyprodaná představení jim budoucnost nezajistí, a tak ve volném čase studují interiérový design, ekonomii nebo marketing a připravují se tak na profesní život po skončení taneční kariéry. Film zachází do vícera kontextů a nastavuje tak divákovi obě strany mince umělecké, konkrétně taneční profese. Proto je plastickým portrétem „zdánlivě“ úspěšného souboru Gravity & Other Myths.

Zlatý parket Zlaté Prahy. Foto: zdroj Česká televize.

Síla krátkometrážní imaginace
Dodnes ve mně nejvíce rezonují dva krátké snímky Takto se hýbu: Naia (2025, Jonathan Watkins) a Přerušení (2025, režie dkfash). Hrdinkou prvního z nich je tanečnice Naia Bautista, která prostřednictvím pohybu reflektuje své transgender prožitky. Film vznikl ve spolupráci Ballet Queer a The Space a režisér Jonathan Watkins ho natočil s týmem čtrnácti LGBTQ+ umělců.

Na půdorysu pětiminutového filmu Takto se hýbu: Naia se rozehrává komplexní příběh rozdělený do tří kapitol. V prvním je tanečnice jakoby uvězněná v tmavém, těsném prostoru, který jí brání realizovat pohyb v plném rozsahu a volnosti, jak by evidentně chtěla. Naráží však na hranice v podobě metaforických oprýskaných zdí, a to ji přivádí do křečí. Následně se střihem přesuneme do laskavějšího prostoru tréninkového sálu, do něhož už proniká světlo a s ním i vize a naděje na svobodnější projev a rozmáchlejší gesta. Poté se spolu s Naiou ocitáme v přítmí divadelního jeviště a nakonec v záři reflektorů, kde se prostor zdá být neomezený a nekonečný. Z Naiy je sebevědomá tanečnice, jejíž pružné a mrštné tělo může volně využívat prostor celé scény, už ji nelimituje ani prostor, ani strach. Když pak v samém finále pohlédne přímo do kamery, probleskne k nám z jejích očí výraz hrdosti a v uvolněné tváři zavnímáme lehkost a satisfakci. V interpretační rovině můžeme tyto tři etapy vnímat jako reflexi transgender prožitků, průběh tranzice či osvobození se ze strachu, předsudků i limitů svého těla. Stručné a prosté, přesto nesmírně výmluvné, esteticky vytříbené, působivé.

Dalším příkladem výřečnosti beze slov je šestiminutové Přerušení, které přináší zprávu o světě, v němž naši identitu rozrušují a zkreslují cizí pohledy. Odehrává se na zdánlivě malém prostoru, který však může znamenat jakékoliv místo na světě, a v krátkém čase, jenž v reálných situacích může trvat nekonečné hodiny. O to sevřenějším a znepokojivějším dojmem snímek vyznívá. Je o zírání, v jehož důsledku zápasí naše těla i psýché, tento zápas se projevuje disharmonií, neklidem, pokřivuje naši osobnost. Jsou vulgární tyto vnější pohledy a hodnotící úsudky, nebo naopak naše myšlenky, jež nás v důsledku zaplavují a oslabují?

Přerušení je záměrně plné expresivity, strachu, znepokojivých zvuků, abstrakce až surrealismu, výrazné mimiky až šklebů. Čtyři výrazně stylizované černošské performerky tancují jako skupina nebo individuální kreatury. Předvádí v detailu kamery sexualizované pohyby pánve a hýždí, reagují na agresivně vyřčená slova, jež na ně doléhají zvenčí. Je to symfonie twerku, účelně použitá ke zkoumání rasové a genderové identity a s nimi spojených stereotypů.

Takto se hýbu: Naia i Přerušení jsou fascinující taneční filmy a skvělé příklady, kterak (nejen) krátkými, zato komplexními údernými díly vzbuzovat emoce a otázky, jež diváky a potažmo společnost skrze taneční, případně i obecně umělecké výrazové prostředky aktivizují. Bylo by chvályhodné, kdyby se i toto stalo festivalovým posláním Zlaté Prahy. Jedině tak se hranice naší mysli více rozevřou a posunou.

Psáno z Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha, který proběhl ve dnech 24.–27. září 2025 v Obecním domě.

 

Zlatá Praha 2025

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.