Re: Zamyšlení
vložil LU
IP: 46.227.168.175
Reaguje na: Zamyšlení
Ahoj, pokud je to: "Snaha umělců vyprovokovat kritiky k teoretickému myšlení", pak je jasné, že provokace vyvolává defensivu. To je jako provokovat např. sociologa aby myslel věděcky.Nemohu se vztáhnout přímo k dílu, ke kterému se příspěvky vztahují neboť jsem jej bohužel ještě nemohla zhlédnout. Ale obecněji. Nejde zde spíše než o rivalitu či obviňování mezi dvěma tábory o volání po celkové transformaci české taneční scény? Volání po lepším porozumění toho, co se na poli tance, performance a fyzického divadla dnes děje? Snaha umělců vyprovokovat kritiky k teoretickému myšlení? Po teoretickém zarámování toho, co probíhá a jaké jsou změny ve vnímání uměleckého díla? Umělci se o to snaží svým jazykem a riskují, experimentují, je jasné, že se to ne vždy daří, ale to není podstatné. Je kritik natolik citlivý, aby také zariskoval a nezůstával u vnímání, který je mu přístupné a tím komfortní? Co cítím já, je neporozumění a možná někdy strach porozumět tomu, co je jiné, vzdálené, složité. Umělci potřebují reflexi a zarámování toho, co dělají a potřebuje to i celá scéna, aby zůstala živá a prosperující a měla další hodnotu. V tom je síla kritického myšlení, z kterého vzniká také teoretická debata - ujasňování pojmů a zasazování do různých kontextů. Nikdo nepochybuje o tom, že myšlení o tom, co se děje v kontextu taneční scény je důležité, že jste důležití, nejde o to si tady přehazovat horký brambor. Nechme plynule přecházet kritika do role umělce a umělce do role teoretika nebo kritika, tak, jak se to děje ve všech ostatních uměleckých disciplínách. Někteří tvůrci dokáží svoje dílo sami dobře reflektovat a analyzovat a někteří kritici mohou být ve svém psaní umělci nebo inklinovat i k jiným uměleckým vyjádřením. Historie i současnost nám ukazuje mnoho prolínání tohoto druhu. Díky debatám s teoretiky, kteří jsou umělcům nápomocní spolu hledají nová řešení otázek, která před ně klade současný svět a nejde vždy o to je najít, zvědavost často stačí. Umění je forma komunikace.
Pochybnost "Je kritik natolik citlivý, aby také zariskoval a nezůstával u vnímání, který je mu přístupné a tím komfortní?" pak nezní jako pozvánka k dialogu, ale apriori soud o nějaké lenosti kritika myslet a vnímat umělecké dílo.
A pocit "neporozumění a možná někdy strach porozumět tomu, co je jiné, vzdálené, složité" pak naznačuje nepřekročitelnou propast - pokud má umělec dojem, že názor vzdělaného diváka je zatížen strachem z porozumění umění a proto se neshoduje s vizí tvůrce, nelze k dialogu ani přistoupit.
Zkuste jednou vnímat recenzenty jako ty, kteří teoreticky myslí, baví je to, nebojí se umění, riskují, analyzují své vnímání a snaží se pochopit umělecký záměr - a výsledek balí do slov jak nejlépe umí.
Jen vzájemný respekt vede ke konstruktivnímu dialogu, který nás může všechny někam posunout.
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů