Soubor baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích připravil originální večer složený z choreografií tanečníků zdejšího souboru pod názvem Balet Extra #4.
Gabriela Špalková

Mgr. Gabriela Špalková je česká novinářka a publicistka. Vystudovala obory český jazyk, literatura a historie na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni.
Od školních let se systematicky věnuje studiu hudby – hře na klavír a sólovému zpěvu. Po ukončení univerzitních studií začala pracovat jako redaktorka Deníků Bohemia, poté byla dlouholetou kulturní redaktorkou plzeňské Mladé fronty Dnes. Nyní jako novinářka a publicistka spolupracuje s řadou médií a odborných portálů (rovněž s Operou plus, portálem Musical-opereta, s Divadelními novinami či časopisem Loutkář). Spolupracuje rovněž se zahraničními institucemi a médii (mj. píše pravidelně recenze do měsíčníku pro operu a balet Der neue Merker, Wien).
Je autorkou hudebně-literárních pořadů pro multioborový festival Smetanovské dny v Plzni: Zlatý věk operety v Plzni (2015), Shakespeare (nejen) v opeře (2018) a Eliška Krásnohorská a česká opera (2019). Je členkou realizačního týmu Plzeňského literárního festivalu (PLIF), v r. 2018 zde měl premiéru její literárně hudební pořad TGM vzpomíná, následně pro PLIF upravila pořad o Elišce Krásnohorské a připravila nový pořad o překladech operetních libret do češtiny pod názvem Zlatý věk operety v češtině (2020). V roce 2022 měl na festivalu premiéru její literárně hudební pořad o osudech Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic Putování Kryštofa Haranta.
Historii festivalu Smetanovské dny systematicky zpracovala v publikaci Smetanovské dny ve čtyřech desetiletích (Starý most 2021), v níž kromě četných reflexí festivalových produkcí v dobovém tisku zaznamenala i autentické vzpomínky zakladatelů festivalu a účinkujících umělců. Jedná se o historicky první publikaci věnovanou tomuto festivalu, který se koná v Plzni nepřetržitě od roku 1981.
Gabriela Špalková Je členkou Střediska západočeských spisovatelů (SZS) v Plzni. Své povídky a fejetony publikuje v tisku a sbornících SZS, je rovněž autorkou písňových textů.
Jejím celoživotním koníčkem je lyžování, historii tohoto sportu se věnovala v knize Bílé stopy na českém západě (Starý most 2007).
Texty autora
Za/tím neviditelná žena – Mnoho omáčky na prázdném talíři
V unikátním prostoru pro alternativní a experimentální divadlo Moving Station v Plzni, v rekonstruované bývalé nádražní budově, měla v rámci sekce Johan uvádí Mezinárodního festivalu Divadlo premiéru inscenace Za/tím neviditelná žena, jejímž cílem a smyslem je „zpochybňovat zažité představy o mužských rolích“ v naší společnosti.
Choreograf, dirigent a tempo hudby
Choreograf je na první pohled ve své umělecké tvorbě volný. Na jakoukoliv hudbu může vytvořit jakýkoliv příběh a mělo by jít v zásadě „jenom“ o to, aby byl tanec svým charakterem s hudbou v souladu.
Když Srdce tančí…
Na Nové scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni mělo premiéru unikátní taneční představení, jehož cílem bylo podat uměleckou formou svědectví o transplantaci srdce prostřednictvím skutečného emotivního příběhu.
Jiří Pokorný: „Když jsem byl v divadle, pociťoval jsem absolutní radost a štěstí.“
Šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný slaví 27. dubna kulaté narozeniny, ale nezdá se, že by měl mnoho času se jimi zabývat.
Hikikomori – Destrukce osobnosti uzavřené do izolace
V předvečer nových přísných vládních koronavirových omezení se uskutečnila v komorním prostoru studiové scény Jihočeského divadla Na Půdě netradiční one woman show tanečnice a choreografky Kamily Mottlové Hikikomori.
Z hlediště jeviště aneb Balet je silné kouzlo
Na začátku pozvolného uvolňování nouzových opatření v souvislosti s koronavirovou krizí a v době, kdy v divadlech mohlo být maximálně sto lidí v odpovídajících rozestupech, připravilo Divadlo J. K. Tyla v Plzni nový projekt.
Balet Extra #3 v Jihočeském divadle bavil a inspiroval
Speciální taneční večer vytvořený tanečníky baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích prokázal, že mladí tanečníci chtějí nejen tančit, ale i tvořit...
Ach, ty baletní sukýnky…
„Já ty baletní sukýnky miluju!“ prozradil mi jeden z našich předních choreografů, „ale dělat to pořád nemůžu, moderna, ta musí být!“
NEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti -
Sergio Méndez Romero a Sawa Shiratsuki: „Úspěšné partnerství stojí na respektu“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří