Soubor baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích připravil originální večer složený z choreografií tanečníků zdejšího souboru pod názvem Balet Extra #4.
Gabriela Špalková

Mgr. Gabriela Špalková je česká novinářka a publicistka. Vystudovala obory český jazyk, literatura a historie na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni.
Od školních let se systematicky věnuje studiu hudby – hře na klavír a sólovému zpěvu. Po ukončení univerzitních studií začala pracovat jako redaktorka Deníků Bohemia, poté byla dlouholetou kulturní redaktorkou plzeňské Mladé fronty Dnes. Nyní jako novinářka a publicistka spolupracuje s řadou médií a odborných portálů (rovněž s Operou plus, portálem Musical-opereta, s Divadelními novinami či časopisem Loutkář). Spolupracuje rovněž se zahraničními institucemi a médii (mj. píše pravidelně recenze do měsíčníku pro operu a balet Der neue Merker, Wien).
Je autorkou hudebně-literárních pořadů pro multioborový festival Smetanovské dny v Plzni: Zlatý věk operety v Plzni (2015), Shakespeare (nejen) v opeře (2018) a Eliška Krásnohorská a česká opera (2019). Je členkou realizačního týmu Plzeňského literárního festivalu (PLIF), v r. 2018 zde měl premiéru její literárně hudební pořad TGM vzpomíná, následně pro PLIF upravila pořad o Elišce Krásnohorské a připravila nový pořad o překladech operetních libret do češtiny pod názvem Zlatý věk operety v češtině (2020). V roce 2022 měl na festivalu premiéru její literárně hudební pořad o osudech Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic Putování Kryštofa Haranta.
Historii festivalu Smetanovské dny systematicky zpracovala v publikaci Smetanovské dny ve čtyřech desetiletích (Starý most 2021), v níž kromě četných reflexí festivalových produkcí v dobovém tisku zaznamenala i autentické vzpomínky zakladatelů festivalu a účinkujících umělců. Jedná se o historicky první publikaci věnovanou tomuto festivalu, který se koná v Plzni nepřetržitě od roku 1981.
Gabriela Špalková Je členkou Střediska západočeských spisovatelů (SZS) v Plzni. Své povídky a fejetony publikuje v tisku a sbornících SZS, je rovněž autorkou písňových textů.
Jejím celoživotním koníčkem je lyžování, historii tohoto sportu se věnovala v knize Bílé stopy na českém západě (Starý most 2007).
Texty autora
Za/tím neviditelná žena – Mnoho omáčky na prázdném talíři
V unikátním prostoru pro alternativní a experimentální divadlo Moving Station v Plzni, v rekonstruované bývalé nádražní budově, měla v rámci sekce Johan uvádí Mezinárodního festivalu Divadlo premiéru inscenace Za/tím neviditelná žena, jejímž cílem a smyslem je „zpochybňovat zažité představy o mužských rolích“ v naší společnosti.
Choreograf, dirigent a tempo hudby
Choreograf je na první pohled ve své umělecké tvorbě volný. Na jakoukoliv hudbu může vytvořit jakýkoliv příběh a mělo by jít v zásadě „jenom“ o to, aby byl tanec svým charakterem s hudbou v souladu.
Když Srdce tančí…
Na Nové scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni mělo premiéru unikátní taneční představení, jehož cílem bylo podat uměleckou formou svědectví o transplantaci srdce prostřednictvím skutečného emotivního příběhu.
Jiří Pokorný: „Když jsem byl v divadle, pociťoval jsem absolutní radost a štěstí.“
Šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný slaví 27. dubna kulaté narozeniny, ale nezdá se, že by měl mnoho času se jimi zabývat.
Hikikomori – Destrukce osobnosti uzavřené do izolace
V předvečer nových přísných vládních koronavirových omezení se uskutečnila v komorním prostoru studiové scény Jihočeského divadla Na Půdě netradiční one woman show tanečnice a choreografky Kamily Mottlové Hikikomori.
Z hlediště jeviště aneb Balet je silné kouzlo
Na začátku pozvolného uvolňování nouzových opatření v souvislosti s koronavirovou krizí a v době, kdy v divadlech mohlo být maximálně sto lidí v odpovídajících rozestupech, připravilo Divadlo J. K. Tyla v Plzni nový projekt.
Balet Extra #3 v Jihočeském divadle bavil a inspiroval
Speciální taneční večer vytvořený tanečníky baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích prokázal, že mladí tanečníci chtějí nejen tančit, ale i tvořit...
Ach, ty baletní sukýnky…
„Já ty baletní sukýnky miluju!“ prozradil mi jeden z našich předních choreografů, „ale dělat to pořád nemůžu, moderna, ta musí být!“
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Lukáš Slavický
Jen bych rád připomněl paní Benoniové, že první soubor, který zpracoval tento titul jako taneční představení v ČR, byl…Tramvaj do stanice Touha – Whisky, sex a kouř cigaret
Jana Bohutínská
Díky za tenhle postoj. Je děsivé číst, že print vs. net je pořád klíčové téma. Podobným diskusím se už vlastně dost…Přestat se zdržovat nesmysly aneb Co s kritikou v éře nových médií
Gitta
Krásny článek. Ráda jsem si přečetla. Mistra jsem znala v letech šedesátych a sedmdesatych. Pracovala jsem pod nimna…Před 110 lety se narodil Boris Milec
Roman Vašek
Milá Lucie,dovolím si na okraj tvé glosy "přihřát svou polívčičku". Máš pravdu a já se to pokusím doložit konkrétními…
Ucpaný systém
Jakub
Kategorický imperativ je odporná záležitost. Je svazující a ponižující. Ohavné ničit tak něčí autonomii.Kněz…
Kant v hledišti
Kata Zagorski
Ahoj Pepo,dík za odpoveď. Podobné zverstvá sa môžu veľmi ľahko odohrať aj v ČR, ale verím, že sa neodohrajú. Ja som…
Podpoříte s námi Manželství pro všechny?
Josef Herman
Milé dámy,papír, net, podcast, blog a cokoli dalšího si vymyslíte, to jsou přece jen média sloužící komunikaci v té…
Přestat se zdržovat nesmysly aneb Co s kritikou v éře nových médií