Taneční kritika v evropském kontextu

Taneční kritika v evropském kontextu byl projekt, který probíhal v roce 2023 a byl zaměřen na zvyšování kompetencí tanečních kritiků působících v Evropě jak v odborných znalostech souvisejících s taneční a divadelní kritikou, tak i v řízení redakce, fundraisingu a PR oblastech související s profesí tanečního kritika a fungováním tanečního média. V rámci projektu jsme uspořádali dva vícedenní vzdělávací workshopy pro odbornou obec a dvě panelové diskuze určené veřejnosti.

První cyklus workshopů proběhl na přelomu března a dubna ve spolupráci s Českou taneční platformou v Praze a workshopy lektorovala etablovaná kritička a editorka Emily May (GB/DE) s workshopem Postavení a význam taneční kritiky a ohodnocení práce kritiků, která působí v odborných médiích napříč Evropou i Amerikou; publicistka a kulturní manažerka Lena Megyeri (HU) s workshopem Psaní v praxi: Jak sledovat taneční představení, když o něm píšeme, pořizování poznámek a jejich proměna v recenzi a Anette Therese Pettersen (NO), divadelní a taneční kritička, která se mimo jiné zabývá procesy a politikou současné kritiky v praxi a vedla workshop Zkoumání formátů kritiky, nové alternativní formáty, intimita kritika.

Na workshopy navázala panelová diskuse pro veřejnost na téma Reflexe tanečního umění: dialog kritiků a umělců, ve kterém zasedli společně s lektorkami i taneční umělci: Sabina Bočková, Viktor Černický a Marie Gourdain.

Druhý cyklus workshopů proběhl na začátku října ve spolupráci s MOVE Fest Ostrava v Ostravě a workshopy lektorovala publicistky a zakladatelky platformy Tanznetz Niny Hümpel (DE) s tématem Udržitelnost tanečních/uměleckých médií po ekonomické stránce; šéfredaktor magazínu Dancing Times Jonathana Graye (UK) s workshopem Udržitelnost formátu tanečních/uměleckých médií a kritik působící v Springback Magazine Sanjoy Roy (UK), který se vyjádřil k tématu: Motivace, vzdělávání a udržitelnost profese kritika

Na workshopy navázala panelová diskuse pro veřejnost na téma Reflexe tanečního umění: dialog kritiků a umělců, ve kterém zasedli společně s lektory i redaktoři lokálních médií: Lucie Křížková, Ivana Šuláková a Aleš Honus.