Registrace

Farma v jeskyni naskočila na vlnu Davida Lynche. Rozproudila intenzivní komunikaci v labyrintu temnoty a tajemna

V Centru současného umění DOX se od 16. do 20. listopadu v dialogu s výstavou David Lynch: Up in Flames konala imerzivní performance All is Good in Heaven. Soubor Farma v jeskyni v čele s režisérem Viliamem Dočolomanským si za výchozí otázku zvolili: „Co se stane, když galerie po zavírací době nezavře, ale začne se zaplňovat příběhy surreálních postav, které si žijí vlastním životem?“ Fyzické asociace umístěné do prostoru však shodně s expozicí zdárně vzdorovaly jednoznačnosti.

All is Good in Heaven. Farma v jeskyni. Foto: Michal Hančovský.
All is Good in Heaven. Farma v jeskyni. Foto: Michal Hančovský.

Jednotný vstup omezeného počtu návštěvníků do výstavní síně byl ohraničen šedesáti minutami společného bytí, a přesto individuálních prožitků. První dojem vzešel z okolní expozice díla filmaře a výtvarníka Davida Lynche, jenž nemizel ani v dalších minutách, přestože byl rozvrstvován a asociativně rozvíjen v pohybových skicách šesti performerů, avšak mnoha odlišných postav. O slovo se hlásila jednak racionalita určující návaznost jednotlivých výstupů, jednak provázanost s fotografiemi a kresbami či dokonce snaha pojmenovávat viděné. Brzy však složila zbraně a vydala se všanc vnímání náznaků, tušených symbolů, skrytých významů. Odhodlala se k uchopování žité skutečnosti mimo věcný rámec.

Inzerce
All is Good in Heaven. Farma v jeskyni. Foto: Michal Hančovský.

K nejvýraznějšímu ze spletitého přediva večera patřila Hana Varadzinová svým vědomě bravurním zacházením s hlasem. Zpěvem rozeznívala sály. Pohledem ukotvovala diváky. A když procházela na vysokých podpatcích, jako by obrazně rozrážela namrzající mlhu nebo jako by praskala skla výkladních skříní, za nimiž se v dýmu rýsovaly kontury Lynchovského hmyzu, továren či hlav. Její trajektorie definovala začátek, přes několik zastavení následně i konec události. Živá hudba i rafinovaně promyšlený soundtrack, neoddělitelná složka produkcí Dočolomanského, se zásadně podílely na vlínání atmosférického menu coby směsice všedního s neběžným, obyčejného s děsivým, zvláštního s vyšinutým.    

Divák si sám nacházel, ke kterým akcím upnout svou pozornost. V různých místech expozice vznikala jakási dočasná ohniska, která například zažehl performerův/performerčin pohybový impulz, gestická fráze, upřený zrak do určitého bodu, manipulace s objektem. Pohybové partitury jednotlivců až tria účinkujících nejenže oživovaly prostředí věnovaná všestrannému umělci, především pak nacházely „společnou řeč“ v narušování plynule tekoucího času specifickou reaktivitou, vyvolávanou pokaždé nejspíš jinou imaginární „rozbuškou“.

Díky blízkosti, chvílemi velmi bezprostřední, se z úryvků stávala až komorní setkání atakující osobní zónu. Nechyběly ani momenty, kdy se sám performer vydal všanc proudící skupině nebo se zastavil uprostřed shluku návštěvníků. Například David Králík v partnerství s kabátem vytěžil v práci s předmětem jednorázové kelímky. Výstup díky hře s iluzí přídatné ruky evokoval jak mimy Polunina či Hybnera, tak velmi volně asocioval motiv z inscenace Commander. Byl také nositelem makety palné zbraně, která tlakem na spoušť hrála mnoha barvami.

Vztahování se k věcem se stalo východiskem valné většiny etud. Eliška Vavříková zápasila se stolem, Monika Částková se na okamžik ocitla ve svazku s elektrickým kabelem či jinde s hřebínkem, Gioele Coccia s židlí nebo Barbora Ješutová s ručníkem.

Obdobně Barbora Ješutová v teplákové soupravě s obličejem potaženým maskou vrhla do prostoru blikajícího robota-auta, a také již zmiňovaná Hana Varadzinová nechala po svém těle ručkovat mechanickou hračku pálícího vojáka. Vztahování se k věcem se stalo východiskem valné většiny etud. Eliška Vavříková zápasila se stolem, Monika Částková se na okamžik ocitla ve svazku s elektrickým kabelem či jinde s hřebínkem, Gioele Coccia s židlí nebo Barbora Ješutová s ručníkem. Performeři střihově měnili pozice i postavy a současně vzdálenost k dílu i okolostojícím. Působili jako uštknutí urputností, hnaní posedlostí. Jejich chování nabývalo až obsese, vyděšeného výrazu, ale také sebeironie i výsměchu.

Experimentální povaha performance v sobě čítala i fakt, že každý divák si sám „programoval“, kam se vydá, na koho pohlédne, u čeho se zastaví, anebo vše naopak ponechal náhodě, čeho si kde povšimne. V podstatě šlo o nenárokové spolu-sdílení jedné hodiny v opuštěné galerii, během které se nezapřel ani výrazový jazyk „Farmářů“, vyvíjený po více jak dvě dekády existence souboru. Metamorfované lidské tělo se dále proměňovalo v rytmizační nástroj, spouštěče absurdních spojení a generátor napětí. I navzdory určité podobnosti s již uplatněnými prvky a vazbami v předchozích projektech se díky napojení na dílo Davida Lynche nejednalo o retrospektivu z repertoáru, nýbrž o intenzivně komunikovaný esejistický útvar rozprostřený v labyrintu šumného neklidu, temnoty a tajemna.    

All is Good in Heaven. Farma v jeskyni. Foto: Michal Hančovský.

 

Psáno z performance uvedené dne 17. listopadu 2025 v Centru současného umění DOX v Praze.

All is Good in Heaven
Režie: Viliam Dočolomanský
Účinkují: Hana Varadzinová, Eliška Vavříková, Gioele Coccia, Barbora Ješutová, David Králík a Monika Částková.
Hudba: Marcel Bárta

All is Good in Heaven. Farma v jeskyni. Foto: Michal Hančovský.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Kdo je v Česku hrdina?

Oba mají ty nejlepší úmysly, oba jsou svým způsobem odvážní, oba jsou Češi, oba věří, že mají pro to, co dělají, dobré důvody, oba chtějí ochránit ty druhé. Ona je novinářka. On důchodce. Co je spojuje a zároveň rozděluje? Různě pojatá pravda.

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.