Intelektuální hravost i stísněnost skrytá v bezstarostnosti

Prvním programem nové sezóny baletu Opéra national de Paris se stal triptych složený z děl Williama Forsytha a Johana Ingera přinášející na scénu historického Palais Garnier jak klasicizující hravost, tak roztančenou bláznivost.

Blake works I. Foto: Ann Ray.

Blake works I. Foto: Ann Ray.

William Forsythe je v Opeře prakticky jako doma, nejslavněji se do historie pařížského domu zapsal v 80. letech minulého století, když pro něj vytvořil dnes v pravém slova smyslu ikonické dílo In the Middle, Somewhat Elevated. Od té doby soubor uvedl řadu jeho děl, na tělo mu slavný Američan naposled choreografoval v roce 2016, když byl uměleckým šéfem Benjamin Millepied, který dokonce plánoval z Forsytha učinit rezidenčního choreografa. S Millepiedovým odchodem ze záměru sešlo, nicméně dílo Blake Works I zůstalo a nyní se opět vrátilo na repertoár.

Jak napovídá pořadová číslovka, Blake Works I jsou první kapitolou v zatím nadále se rozšiřující řadě choreografií pracujících s hudbou britského zpěváka a producenta Jamese Blakea (aktuálně se Forsythe zastavil na Blake Works V pro balet Teatro alla Scala). První Blake Works jsou zhruba pětadvacetiminutovým kusem na sedm soulových songů říznutých elektronikou a R&B a Forsythe se v něm vlastně v lecčem vrací ke kořenům. Ke klasické taneční technice, k jejímu slovníku a gramatice, které rozumí jako málokdo. Díky této hluboké znalosti si s ní pak může hrát, může vychylovat osy, předsazovat pánve, měnit nečekaně směry, zvětšovat pózy a podmaňovat si prostor.

Sledovat jeho pojetí těla, úhlů a vztahů k prostoru je nesmírným požitkem, především když jste schopni vnímat další vrstvy a do různé míry skryté baletní odkazy v celku. Nejde totiž jen o linie, ale rovněž o práci s choreografickou strukturou, s formou, o variování motivů, o pomrkávání směrem k různým klišé žánru, ale především o nekonečnou hravost. Při sledování Blake Works I není možné se zbavit dojmu, že Forsythe a skrze něj i tanečníci a tanečnice se prostě baví – svým tancem, svou technikou, která jim dovoluje rozehrát brilantní krokové a skokové vazby, jak to umí jen francouzská baletní škola, svým uměním, sami sebou… Z celku ve světlemodrých kostýmech zaujmou především dvě sborové části (první ženská, druhá mužská) a trio, v němž excelují Pablo Legasa a jeho neopakovatelná plasticita spojená s vynikající muzikalitou, Silvia Saint-Martin a naprosto suverénní Inès McIntosh.Impasse. Foto: Ann Ray.

Rearray, jež večer otevírá, je pohříchu experimentálnější. Trio, které vzniklo rozšířením původního duetu pro Nicolase Le Riche Sylvii Guillem, stojí na tanečnici ve špičkách (Roxane Stojanov) a dvou soudobě oblečených tanečníků v širokých kalhotách a tričkách (Takeru Coste, Loup Marcault-Derouard). Pohybový slovník stále čerpá z klasického odkazu, zaměřuje se především na jeho posedlost geometrickými tvary, úhly a ustálenými pozicemi, které nahlíží z různých perspektiv a různě je variuje. Nicméně tam, kde se v Blake Works mladá skupina sice na pozadí sofistikovanosti, ale stále baví, v Rearray máte pocit, že musíte mnohem více promazat mozkové závity. Přitom nejde tolik o choreografickou podstatu, byť v ní je patrné, že se graduálně rozvíjí na onom variačním principu, ale o hudební doprovod.

Dílo začíná v tichu, které postupně začne střídat elektronická kompozice Davida Morrowa opírající se především o nijak libozvučné zvukové plochy prosté jakékoli rytmizace či větší dynamiky. Upřímně řečeno, zůstat dílo v tichu celé, patrně bych byla spokojenější, jelikož jsem nebyla tak docela schopná rozklíčovat, jakou přidanou hodnotu hudba přináší, a vlastně jsem se ji aktivně snažila spíše vytěsnit a nedovolit jí rozředit mi požitek z choreografie, které dominovala především suverénní Stojanov.

Rearray. Foto: Ann Ray.

Po přestávce následoval zásadní pohybový, estetický i dynamický předěl. Z čistého, jasného, geometrického Forsythova světa abstrakce, špiček a technicky vytříbené brilance Johan Inger přechází do realističtějších kulis, byť silueta v průběhu choreografie se zmenšujícího scénického objektu je spíše symbolická než doslovná. Impasse provází mladá trojice, která postupně vystupuje ze dveří veliké makety domu se zářícími hranami. Ida Viikinkoski, Marc MoreauAndrea Sarri objevují s dětskou nevázaností a naivitou svět kolem sebe, do něhož najednou vstupuje černě oblečená šestice. Snad představují velký svět, přicházejí odjinud, a jsou proto nesmírně přitažliví. Jejich pohybový slovník je sice stejně skotačivý, vykazuje nicméně větší důraz na unisono, které vtahuje.

Místo svých původních barevných kostýmů sofistikovanou i unifikující čerň obléká i daná trojice a nekonečný svět a velký dům se zmenšují. Když dynamicky působící černý sbor a jeho vnitřní fungování může začít vyvolávat pochybnosti, když se zdá, že ústřední trojice v něčem dospívá a naráží na první vnitřní potíže, když se chce uzavřít do sebe, svět kolem nich se opět změní. A zešílí. Do panoptika světa vstupuje cirkusová směsice flitrované dívky, karikovaného pohádkového královského páru, těhotné dívky v růžovém kostýmu i vyšinutého klauna.Blake works I. Foto: Ann Ray.

Dynamika se nadále zvětšuje, rytmický doprovod jazzových trubek a bicích Ibrahima Maaloufa a latentně lidových motivů Amose Ben-Tala si rozumí s roztančeným, do prostoru rozběhnutým Ingerovým slovníkem, v němž je patrný vliv švédské taneční moderny. Výstupy jsou bláznivější a bláznivější, vše je dovoleno, pravidla neexistují, humor hraničí s agresí (skoro na úrovni Shechterových Klaunů, byť Ingerovo Impasse nedrží publikum tak nevybíravě pod krkem), na dění však dopadá stín z postupně sestupující opony, jež se od začátku choreografie nenápadně spouští a na jejímž temném pozadí se rozvíjí kouřová grafika.

Čím menší je průřez mezi jevištěm a vrškem opony, tím dekadentnější jsou obrazy a tím zoufaleji se tančící snaží prodrat vpřed, marně bojujíce s ubíhajícím časem a stupňujícím se rytmem. Nakonec Impasse končí opět jen s původní trojicí, jíž se podařilo na poslední chvíli proniknout na předscénu k poslednímu domečku pro panenky. Snad jsou dospělí, snad poznali svět, snad pronikli do tajů života, snad přišli o iluze, snad našli sami sebe. Kdo ví?Rearray. Foto: Ann Ray.

Inger svým fantazijním světem nikterak nenaznačuje, nenavádí. Může stejně tak ukazovat potrhlé bláznovství a bezstarostné křepčení plné pohybových gagů i rozjařeného pokřikování, jako panoptikální pokřivenost, společenskou vykloubenost a plíživou mrazivost. Anebo, a to je zdaleka nejlepší, úplně všechno dohromady. Protože onen poslední domeček může stejně tak dobře vyvolat dojem náhrobního kamene.

Program Forsytha a Ingera je z tanečního hlediska požitkem, zdařilá je i gradace večera, nicméně nemohu se ubránit pocitu, že jde o jaksi nedožvýkané sousto. U komponovaných programů vždy záleží na dramaturgii, na smyslu a na nějaké jednotící myšlence, která jednotlivá uváděná díla sváže dohromady a dá jim zastřešení. Toho se mi upřímně v Paříži úplně nedostalo. Proč uvádět dvě Forsythova díla, která se navíc zase tak moc neodlišují? Jak se k nim váže Inger? A proč Word for Word mladého autora My’Kala Stromileho bylo (společně s pravidelným défilé celé baletní školy a souboru) uvedeno jen čtyřikrát na začátku sezóny? Pak by večer neměl slabou hodinu čtyřicet včetně přestávky a bylo by možné z něj jako celku něco usuzovat.

 

Psáno z představení 31. října 2024, Palais Garnier, Paříž.

 

William Forsythe / Johan Inger

Rearray
Choreografie: William Forsythe
Hudba: David Morrow
Kostýmy: Dorothée Merg
Světelný design: Tanja Rühl

Blake Works I
Choreografie: William Forsythe
Hudba: James Blake
Kostýmy: Dorothée Merg, William Forsythe
Světelný design: Tanja Rühl, William Forsythe

Impasse
Choreografie: Johan Inger
Hudba: Ibrahim Maalouf, Amos Ben-Tal
Kostýmy: Bregje van Balen
Světelný design: Tom Visser
Video: Annie Tådne

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 1x

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: