Diskuze k tématu:
Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Naplňování vize uměleckého ředitele baletu ND

vložil Jana Novotná

IP: 89.24.13.161
Reaguje na:
Myslím, že recenze a její závěrečné otázky dokonale odpovídají na to, nakolik je tento už sám o sobě ND naprosto nehodný dokument naplňován. https://media.narodni-divadlo.cz/11302/1610964452-aktualizovane-koncepce-umeleckych-reditel-nd.pdf
Pokud se vám nechce otevírat neaktivní link, cituji malou část: “Kromě toho, že plánuji uvádět klasický neoklasický a současný repertoár, mám v úmyslu představit nové mladé české a multikulturní umělce a dát jim příležitost, aby svou jedinečnou tvořivostí oslovili diváky a přispěli k úspěšnému tvaru výsledných představení baletu ND. Věřím, že je důležité hledat místní talentované tvůrce (choreografy, hudební skladatele, scénografy či výtvarníky), aby se v naší divadelní práci odrazila národní identita a spoluvytvářela naši tvář.” Filip Barankiewicz, Aktualizované koncepce uměleckých ředitelů (dokument je veřejně přístupný na webu ND - viz link výše)
+11 -1 ! Odpovědět

Recenze ND

vložil Filip

IP: 217.145.195.6
Reaguje na:
Skvelá odborná recenze! Gratuluji!

Co je to alterna?

vložil Hana Polanská

IP: 82.142.97.165
Reaguje na:
Děkuji moc za článek. Jen malá poznámka ke komentáři na konci. Co přesně myslí autorka alternou ? Pite, Eckman ani Khan alterna podle mne úplně nejsou, jejich pohybový slovník vychází z přesné znalosti klasické formy a taky jsou navázáni dobře na trh práce. Tito choregrafové jsou spíše ukazatelem toho, kam se s principy klasické formy dá dojít. Alternou bych spíš rozumněla tanečníky nebo performery, kteří pracují s pohybem na základě např. somatického, civilního, prožitkového nebo politicky angažovaného přístupu a forma či estetika pohybu pro ně tudíž není to co je hlavně zajímá, pokud to tedy nechtějí využít jako koncept. Společensky spíše tito umělci prekarizují a nejsou moc slyšet. Jak říkal na jednom semináři Jean- Ch. Paré, sám bývalý sólista Pařížské opery, je rozdíl pokud modifikujete pohyb, který je cvičený na klasickou techniku, do jiných forem pohybu, pořád to bude modifikace a pokud ho vytváříte skrze jakýsi vlastní výzkum, který vyžaduje úplně jiné cesty nalézání tohoto pohybu např. i systémové(jak se zkouší). Neříkám, že se tam ty věci trochu nekříží, ale pracovat skutečně alternativně by asi v ND nešlo. Ideální by však bylo, aby se lidé na obou stranách respektovali. V mém životě např. hrají oba směry důležitou roli a také mne dost mrzí pokud se jedni naváží do druhých a to většinou kvůli nepochopení rozdílné funkce těchto přístupů. Na druhou stranu, je to opravdu pak i jaksi jiný životní směr a jiné hodnoty, které ty dva světy rozdělují a protože jde o tělo je to nesmiřitelné.

Re: Co je to alterna?

vložil Hana Polanská

IP: 82.142.97.165
Reaguje na: Re: Co je to alterna?
Milá Hanko, děkuji za zajímavé zamyšlení! Definice "alterny" je skutečně složitá otázka, a nerada bych výše zmíněné choreografy házela do jednoho pytle, protože to prostě nelze. U každého vidím tu "alternativnost" v něčem trochu jiném, například Khan ve své práci sice vychází z klasické formy - ale indického tance - který kombinuje s contemporary technikami. A pokud pracuje s baletním souborem či jednotlivci typu Sylvie Guillem, využívá jejich dispozic nebo principů klas. tance (třeba v Giselle), ale právě ta fúze s "něčím jiným" a odlišný přístup k pohybu, k tělu, z toho pro mě dělají "alternu". Jistě mu nechybí ani ta angažovanost. Ekman je pro mě alternativní spíš v konceptech inscenací, a v procesu zkoušení a tréninku taky klade důraz na improvizaci, úplné uvolnění, hravost těla, hledání nových forem... a v dokumentu o jeho práci v pařížské Opeře je vidět, že tam s tím docela narazil. Stejně jako Sasha Waltz ve Stockholmu, kde její Körper někteří tanečníci odmítli tančit (nemluvě o událostech v Berlíně). Takže ano, jsou tam asi i limity, jaká "alterna" vlastně může být prezentována klasickými soubory, na druhou stranu se to posouvá a myslím, že i experiment či novátorský přístup tohoto typu, pro vás možná "s principy klasické formy", u nás chybí.
Takže abych byla konkrétní, a aniž bych škatulkovala jednotlivé tvůrce, líbilo by se mi, kdyby v baletu ND vytvořila dílo například Lenka Vagnerová (důkladná práce s charaktery, výrazný choreografický rukopis, kostýmy, atd.), Viliam Dočolomanský z Farmy (angažovanost, která v současném repertoáru baletu ND bytostně chybí) a asi úplně nejvíc by mě zajímalo, co by s "baletkami" zinscenovala Miřenka Čechová. Samozřejmě zůstává otázka, zda by vůbec byl jejich způsob práce kompatibilní s prací baletního tělesa, pokud by tedy dostali takovou nabídku...
Nechtěla bych, aby to vypadalo, že jsem na jedné či oné straně, protože (ač to tak možná v této recenzi nevypadá), cením a užívám si všechny formy tance, klasiku, "alternu", ale i třeba barokní tanec nebo "lidovky"... Proto naprosto souhlasím, že základem je vzájemný respekt.
Děkuji moc za odpověd' Petro,
mě právě připadá třeba právě barokní tanec(že ho zmiňujete), jak s ním pracuje Beatrice Masssin z dnešního pohledu mnohem alternativnější než díla tří na konci zmiňovaných tvůrců, protože pracovat s minulostí jako s archivem je něco, co alternativní, progresivní a zajímavé je. Zatímco pracovat s určitou technikou ( technickou dovedností -dnes technikou floor work nebo technikou kontaktní iprovizace aj.), jevištním výkonem, charaktery, pracovat autoritářsky a choreograficky autorsky nebo cílit hlavně na emoce pro mne moc alternativní není. Ale neříkám, že to nemá své místo a že to není kvalitní nebo to nemá své obdivovatele či, že to někomu nepomáhá, jen si dávám pozor, abych nespadla do pasti:-) . A přesně, jak říkáte, že pokud se choreografové pokusí o něco jiného, tak se tanečníci nebo vedení v divadlech začnou bouřit. Takže myslím, že je nakonec fajn mít to někde oddělené a mít tu alternativu, která se prostě s určitým systémem neslučuje, proto zůstává alternativou pro skupinu lidí, které nevadí ohledávat hranice možného, že tanec zde překračuje své hranice třeba mluví, spí, sdílí, nehýbe se, vede politické debaty, překládá texty a filozofuje tělem, zkoumá tělo a jiné živé či neživé systémy či nehiearchicky a neautorsky tvoří, pouze existuje, sociálně funguje či pomáhá a hlavně neprodukuje a nepropaguje:-), ale samozřejmě v kontextu a reflexivně jinak by to nebylo umění :-)

Re: Co je to alterna?

vložil Petra Dotlacilova

IP: 5.150.203.144
Reaguje na: Co je to alterna?
Děkuji moc za článek. Jen malá poznámka ke komentáři na konci. Co přesně myslí autorka alternou ? Pite, Eckman ani Khan alterna podle mne úplně nejsou, jejich pohybový slovník vychází z přesné znalosti klasické formy a taky jsou navázáni dobře na trh práce. Tito choregrafové jsou spíše ukazatelem toho, kam se s principy klasické formy dá dojít. Alternou bych spíš rozumněla tanečníky nebo performery, kteří pracují s pohybem na základě např. somatického, civilního, prožitkového nebo politicky angažovaného přístupu a forma či estetika pohybu pro ně tudíž není to co je hlavně zajímá, pokud to tedy nechtějí využít jako koncept. Společensky spíše tito umělci prekarizují a nejsou moc slyšet. Jak říkal na jednom semináři Jean- Ch. Paré, sám bývalý sólista Pařížské opery, je rozdíl pokud modifikujete pohyb, který je cvičený na klasickou techniku, do jiných forem pohybu, pořád to bude modifikace a pokud ho vytváříte skrze jakýsi vlastní výzkum, který vyžaduje úplně jiné cesty nalézání tohoto pohybu např. i systémové(jak se zkouší). Neříkám, že se tam ty věci trochu nekříží, ale pracovat skutečně alternativně by asi v ND nešlo. Ideální by však bylo, aby se lidé na obou stranách respektovali. V mém životě např. hrají oba směry důležitou roli a také mne dost mrzí pokud se jedni naváží do druhých a to většinou kvůli nepochopení rozdílné funkce těchto přístupů. Na druhou stranu, je to opravdu pak i jaksi jiný životní směr a jiné hodnoty, které ty dva světy rozdělují a protože jde o tělo je to nesmiřitelné.
Milá Hanko, děkuji za zajímavé zamyšlení! Definice "alterny" je skutečně složitá otázka, a nerada bych výše zmíněné choreografy házela do jednoho pytle, protože to prostě nelze. U každého vidím tu "alternativnost" v něčem trochu jiném, například Khan ve své práci sice vychází z klasické formy - ale indického tance - který kombinuje s contemporary technikami. A pokud pracuje s baletním souborem či jednotlivci typu Sylvie Guillem, využívá jejich dispozic nebo principů klas. tance (třeba v Giselle), ale právě ta fúze s "něčím jiným" a odlišný přístup k pohybu, k tělu, z toho pro mě dělají "alternu". Jistě mu nechybí ani ta angažovanost. Ekman je pro mě alternativní spíš v konceptech inscenací, a v procesu zkoušení a tréninku taky klade důraz na improvizaci, úplné uvolnění, hravost těla, hledání nových forem... a v dokumentu o jeho práci v pařížské Opeře je vidět, že tam s tím docela narazil. Stejně jako Sasha Waltz ve Stockholmu, kde její Körper někteří tanečníci odmítli tančit (nemluvě o událostech v Berlíně). Takže ano, jsou tam asi i limity, jaká "alterna" vlastně může být prezentována klasickými soubory, na druhou stranu se to posouvá a myslím, že i experiment či novátorský přístup tohoto typu, pro vás možná "s principy klasické formy", u nás chybí.
Takže abych byla konkrétní, a aniž bych škatulkovala jednotlivé tvůrce, líbilo by se mi, kdyby v baletu ND vytvořila dílo například Lenka Vagnerová (důkladná práce s charaktery, výrazný choreografický rukopis, kostýmy, atd.), Viliam Dočolomanský z Farmy (angažovanost, která v současném repertoáru baletu ND bytostně chybí) a asi úplně nejvíc by mě zajímalo, co by s "baletkami" zinscenovala Miřenka Čechová. Samozřejmě zůstává otázka, zda by vůbec byl jejich způsob práce kompatibilní s prací baletního tělesa, pokud by tedy dostali takovou nabídku...
Nechtěla bych, aby to vypadalo, že jsem na jedné či oné straně, protože (ač to tak možná v této recenzi nevypadá), cením a užívám si všechny formy tance, klasiku, "alternu", ale i třeba barokní tanec nebo "lidovky"... Proto naprosto souhlasím, že základem je vzájemný respekt.

?

vložil Ladislav Cajthaml

IP: 85.207.122.64
Reaguje na: Naplňování vize uměleckého ředitele baletu ND
Myslím, že recenze a její závěrečné otázky dokonale odpovídají na to, nakolik je tento už sám o sobě ND naprosto nehodný dokument naplňován. https://media.narodni-divadlo.cz/11302/1610964452-aktualizovane-koncepce-umeleckych-reditel-nd.pdf
Pokud se vám nechce otevírat neaktivní link, cituji malou část: “Kromě toho, že plánuji uvádět klasický neoklasický a současný repertoár, mám v úmyslu představit nové mladé české a multikulturní umělce a dát jim příležitost, aby svou jedinečnou tvořivostí oslovili diváky a přispěli k úspěšnému tvaru výsledných představení baletu ND. Věřím, že je důležité hledat místní talentované tvůrce (choreografy, hudební skladatele, scénografy či výtvarníky), aby se v naší divadelní práci odrazila národní identita a spoluvytvářela naši tvář.” Filip Barankiewicz, Aktualizované koncepce uměleckých ředitelů (dokument je veřejně přístupný na webu ND - viz link výše)
Co přesně je tu špatně?, vysvětlete nám to po lopatě, prosím.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE