Registrace

Výročí ProARTu aneb Martin Dvořák se ohlíží ve fotoretrospektivě za lety 2017–2024

Minulý týden jsme otevřeli první díl retrospektivní komentované fotoreportáže ke dvacetiletému výročí ProARTu, prohlédnout si ji můžete zde. Dnes pokračujeme druhou částí, ve které čtenářům Tanečních aktualit poodhaluje zákulisí let 2017–2024 zakladatel a umělecký guru souboru Martin Dvořák.

11. Oneness Foto: Marek Procházka.
11. Oneness Foto: Marek Procházka.

11. Oneness (2017) – Představuje projekt, který vznikl v česko-německé spolupráci. Byla jich celá řada. Spočívaly především ve vzájemném dialogu nad společným tématem. Netvořili jsme vždy společně, ale často odděleně a pak hledali způsob, jak výsledek spojit. Tento večer jsem měl velmi rád, bylo v něm krásné tancování. Já hlavně s Lukášem Lepoldem a pak manželé Tine SchmidtMorgan Reid z Lipska. Choreografie jsme uváděli i nezávisle na sobě, ale ten společný večer byl nejvíc.
Později jsme spolupráci s Phase Zero Productions ještě opakovali, například s Ludwigem B. Rádi s nějakým německým seskupením opět něco vyprodukujeme, jsme otevřeni novým výzvám.

Inzerce

12. Poetické úvahy ve volných chvílích (2017) – To byl pro nás velký projekt s významným klavíristou Lubomyrem Melnykem. Bohužel jsme ho nehráli mockrát, protože zase nebyly peníze a všechno dost stálo. Premiéra byla v Brně v Besedním domě. Téma se točilo kolem díla českého režiséra hudebního divadla ve filmu Petra Weigla. Ten premiéru i viděl a pochválil. Představení nemělo konkrétní příběh, ale bylo jakousi mozaikou výjevů z Weiglových filmů – například Radúze a MahulenyJanem TřískouMagdou Vášáryovou nebo z Rusalky. Snímky asi většina lidí zná. Představení bylo výpravné a hodně poetické. Víc než o taneční techniku a hezký kroky šlo o výraz. Poprvé jsem spolupracoval s tanečnicí Renatou Poláčkovou, která už dlouho nestála na jevišti a byl to pro ni návrat. Od té doby se rád dávám dohromady se zralými osobnostmi v jakémkoli věku.

12. Poetické úvahy ve volných chvílích Foto: Jan Vrba.

13. Ema Destinn_Bouře a klid (2019) – Další z výpravných česko-německých spoluprací nad tématem české pěvkyně Emy Destinnové. Scénář napsala jako prvotinu spisovatelka Alena Mornštajnová. Život operní divy jsme vyprávěli, ale vznikla i řada abstraktních tanečních momentů s nově vytvořenou hudbou. Šlo o představení typicky proartovské, které propojovalo tanec, divadlo, tedy mluvené slovo, a hudbu a operní zpěv. Večer jsme premiérovali ve vile Tugendhat a pak zahráli i v Olomouci a Cottbusu. Bohužel pak přišel covid a my v únoru odehráli poslední představení a na dlouho se odmlčeli.

13. Ema Destinn Bouře a klid Foto: Mila Vašíčková.

14. Přervané životy (2019) – Tři taneční miniatury, které připomínaly oběti roku 1969 z Brna – Danuši Muzikářovou, Stanislava ValehrachaJiřího Ševčíka. Důležité je říct, že jsme je hráli na ulici, přímo tam, kde oběti zemřely, respektive byly zraněny. Každý osud byl velmi silný a propsal se třem interpretům do těla i duše. Skvěle tančili Lukáš Lepold, Michal Nagy a obzvlášť Kristýna Křemenáková, dnes už Vébr. Obdivuju jejich nasazení a schopnost opustit komfortní zónu. Myslím, že uvedení na ulici přitáhlo i řadu lidí, kteří nás neznali a nikdy na nás nebyli nebo by ani nešli. Je dobré zmínit i spolupráci s Meeting BrnoFestivalem UPROSTŘED. Jednotlivé kusy jsme hráli docela dlouho a ukázali je třeba až v italské Pise.

14. Přervané životy Foto: Mila Vašíčková.

15. Minulost mává nám (2019) – Celovečerní taneční koncert k roku 1989 s písněmi a živou účastí písničkáře Jaroslava Hutky. Velkej zážitek, mrzli jsme v listopadu v Káznici na Cejlu. Hráli jsme jen dvakrát, ale nikdy na to nezapomeneme. Téma společenské, politické, osobní, silné. Mám pocit, že je to pořád stejně aktuální nebo i víc… ProART není sentiment minulosti, ale umí i pěkně říznout do dneška.

15. Minulost mává nám Foto: Jan Vrba.

16. Ondina (2019) – Představení, které iniciovala herečka Lucie Hrochová. Sama je napsala a vystavěla. Mě přizvala do netypické milovnické role, což jsem ve čtyřiceti už malinko nelibě nesl. Ale budiž. Vznikla poetická a romantická tanečně-divadelní inscenace, kterou jsme hráli jak pro dospělé, tak pro děti. Velmi krásné představení jsme zažili u katedrály v Olomouci. Hráli jsme v trávě i v písku a proteklo tehdy hodně vody a vyšumělo hodně pěny. Lucku krásně zachytil náš milý fotograf Ladislav Polák.

16. Ondina Foto: Ladislav Polák.

17. Chopin a Sandová (2020) – Představení pro nás zásadní. Původně jsem si ho chtěl udělat ke svým čtyřicátinám, ale pak se to trošku zamotalo a mně bylo už o rok víc. Chopinovu hudbu miluju. A jeho příběh s George Sand jsem si nosil dlouho v mysli. Text jsem psal pro herečku, která ve výsledku projekt ze zdravotních důvodů odřekla. Hledal jsem dál. Našel. Představení jsme nahodili a stáli před premiérou. Covid. Herečka divoce odešla. Hledal jsem další, ta to rozezkoušela a vrátila, že jí to připomíná osobní život a nedá to. Hledal jsem dál. Další se nelíbil text, další roli vzala, a před zkoušením skončila v nemocnici se srdcem. V tom všem covid. Pak se mi na facebooku zjevila Kateřina Macháčková, zkusil jsem to. Ona kývla. Za tři týdny představení s nelehkým aranžmá nazkoušela. Hráli jsme ve dvou prostorech a diváci vždy viděli jen jednoho interpreta. V červnu to bylo už pět let. Hrajeme dál. Hodně představení odpadlo, hodně se jich zrušilo, ale Chopin a Sandová pořád žijí.

17. Chopin a Sandová Foto: Mila Vašíčková.

18. ONLINE OFF (2021) – Projekt zásadní v tom, že jsme jím přežili covid. Opět další česko-německá spolupráce. S Phase Zero Productions. Večery jsme streamovali ze dvou měst, Brna a Lipska, a kameraman to stříhal dohromady. Němce jsme si pouštěli na projekci v sále, hudba hrála z obou měst současně, míchal se tedy zvuk i tanec. Bylo to děsně napínavý, vidělo to pár lidí na netu. A dnes už po tom neštěkne pes. Tanec online je blbost. Tanec je energie, nejen forma. Aspoň u ProART.

18. Online OFF Foto: Mila Vašíčková.

19. Reynek a Renaud (2023) – Stále aktuální inscenace, která propojuje poezii, drama, tanec, kresbu v jeden divadelní celek. Je to snad nejvíc proartovské představení. Klára Trojanová se v něm tak trochu vracela na jeviště a bylo to velmi zásadní setkání umělecké i lidské. Každý z těch tvůrčích procesů pro mě znamená seznámit se s fakty a reáliemi okolo osobností, které jsou předmětem představení. Nejinak tomu bylo i u Reynka a Renaud. Do Grenoblu jsem se tedy nevypravil, ale Petrkov byl pro mne oázou a inspirací. Snad je to na výsledku vidět. Představení si našlo k mému překvapení hodně příznivců a Reynek stále táhne. Letos se uskuteční snad 35. repríza a příští rok bychom měli pokračovat, když budou finance.

19. Reynek Renaud Foto: Ladislav Polák.

20. SVĚDOMÍ_Ogoun100 (2024) – Další díl tanečních dokumentů. Po Psotovi jsem se chopil Luboše Ogouna a ve spolupráci s Taneční konzervatoří Brno vznikl Ogoun neboli Svědomí. Prolínání mladé generace s tou starší je leitmotivem našich představení. Setkání Renaty Poláčkové a Jany Kosíkové, které s Ogounem pracovaly, a žáků TK dalo vzniknout zajímavému pnutí a energii, která diváky strhla. Původně jsme hráli v Moravské galerii, ale několik repríz jsme uvedli i ve vodojemech na Žlutém kopci. Velký zážitek, i když práce s místní akustikou je opravdu oříšek. Letos jsme uvedli další taneční dokument a tím je Já, Plisecká o slavné primabaleríně, která by se letos v listopadu dožila 100 let. Klára Trojanová ji ztělesňuje opravdu senzačním způsobem.

20. Ogoun Svědomí Foto: Jan Mikolášek.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.