Registrace

Výročí ProARTu aneb Martin Dvořák se ohlíží ve fotoretrospektivě za lety 2004–2015

ProART pod taktovkou českého tanečníka, choreografa a pedagoga Martina Dvořáka patří mezi stálice české taneční scény, která letošní sezonou uzavřela dvě dekády své činnosti. Ačkoliv se jeho aktivity objevují po celé České republice, své stabilní zázemí má v Brně. Je pro něj typické míšení různých žánrů, zejména tance, herectví a zpěvu, dokonce sám soubor se definuje jako nadžánrový. Při příležitosti jeho dvacátého výročí vyšlo v nedávné době mnoho rozhovorů, a proto jsme pro změnu požádali Martina Dvořáka o komentovanou retrospektivní fotoreportáž, ve které vybírá a krátce komentuje důležité momenty. Dnes vám přináší vizuální retrospektivu prvních deseti let.

1. Gabriel Lion 2004. Foto: Roman Sejkot.
1. Gabriel Lion 2004. Foto: Roman Sejkot.

1. Gabriel Lion (2004) – Nešlo o první projekt Company, ale začátek spolupráce Pajasová – Dvořák. Z uvedení na České taneční platformě v Terezíně se zrodila myšlenka Tance Terezín alias ProART Festivalu. Festival se v Terezíně nikdy neuskutečnil. Projekt Gabriel Lion se hrál tehdy po celé ČR téměř bez podpory. Lidi do toho šli pro věc samotnou, nebyli všichni profi, ale dali tomu všechno. Šlo o těžké téma přežití koncentračního tábora s textem Viktora Frankla. Ano, tanečníci mluvili. První drzost, kterou jsme si dovolili a nikdy v ní nepolevili. Stejně jako tančit s netanečníky a herci.

Inzerce

2. Já už tě nemám rád (2005) – Oficiálně první představení souboru ProART Company ve složení Alena Pajasová, Martin Dvořák a manželé Kolářovi. Uvedli jsme premiérově v Alfredu ve dvoře, HaDivadlePONCI s doprovodem živé jazzrockové kapely Thomas Putensen Band. Představení jsme hráli několik let. Nebylo to nic intelektuálního. Ale na české scéně tehdy zaznamenalo ohlas. Dokonce i na Českou taneční platformu nás ještě vzali. V zásadě šovinistická hříčka o partnerském soužití s textem Josepha Hellera. Dnes nevím, zda by to aktuální „korektností" prošlo. Časy se mění.

2. Já už tě nemám rád. Foto: Jiří Jiráček.

3. Kdopak by se bál? (2006) – Druhý projekt, opět ve stejném složení, natěšeni z prvního úspěchu. Americké drama Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové? vyprávěné tancem a opět s hudbou Thomase Putensena. Hodně nás to bavilo. Pořád uvažuju o obnovení, ale už jsme možná odrostli. Nevím. Pavel Šmok o tom tehdy prohlásil, že jako dobrý, ale 80 minut bez pauzy on bez čurání nevydrží. Velká to poklona.

3. Kdopak by se bál. Foto: Roma Sejkot.

4. Sweet Sea Echos (2009) – Jedna z prvních spoluprací se zahraničním začínajícím choreografem. Byl jím Vangelis Legakis z Řecka. Většinou jsme pozvali lektora na ProART Festival a během dvou týdnů s ním nazkoušeli nějakou miniaturu. Dělali jsme to několik let. Choreografů byla celá řada. Zkoušeli jsme, hledali a na tom rostli. Oboustranně. Pak ale začaly docházet peníze a tento model jsme opustili. Navíc ty komponované večery diváky pomalu přestávaly bavit. Nebo se pletu?

4. Sweet Sea Echoes. Foto: Alex Volný.

5. Bon vieux temps (2010) – O rok později jsem v rámci podobné spolupráce pozval i svého bývalého šéfa Felixe Dumerila z Bernu. Bylo to veselé a hravé představení pro čtyři ženy. Zralá choreografie. Taková „šmokovská“ by se dalo říct. Ale u nás už pomalu začala vládnout konceptuální abstrakce. Mračna se nad náma začala stahovat. Neměli jsme kde hrát. Archa konec, PONEC konec, NoD konec zvonec. Skončili jsme v Divadle v Řeznické, kde se nedalo vlastně moc hýbat. Ale i tuhle krizi jsme ustáli. Zpětně si uvědomuju, jak je umělec vláčen tou zákulisní politikou. A dnes je zase vše jinak a ProART v tom všem pořád ještě žije. Hezký to je.

5. Bon vieux temps. Foto: Marek Procházka.

6. String Quartets (2012) – Projekt navazoval na předchozí večer Kreutzer Sonata. Byl složen ze tří smyčcových kvartetů Leoše JanáčkaMiloslava Ištvana. Živě hrálo Graffovo kvarteto. Opět jsme se vraceli malinko ke dramaturgii Pražského komorního baletu a s živou hudbou! Všechny tři díla jsme se ale snažili propojit v jeden celek. Choreografoval jsem kvartety od Janáčka a Isira Makuloluwe kvartet od Ištvana. Nemyslím si, že jsme objevili něco neobjeveného, ale pracovali jsme hodně konceptuálně s již vytvořenými díly a předlohami Tolstého, Zdeny JanáčkovéJana Nerudy. Na svém tvůrčím vrcholu byly hlavně Irene Bauer a Alena Pajasová. Já si jen matně vzpomínám, že na konci třetího kvartetu (tančil jsem všechny) jsem už nevěděl, která bije. Tahle fotka je od Martina Šandery a je opravdu reálná, žádná koláž ani postprodukce. Opravdu jsme stáli pod Janáčkem a vytvářeli gumou iluzi strun.

6. String Quartets. Foto: Martin Å andera.

7. JAN (2013) – Spolupráce s izraelským choreografem Nir Ben Galem. Měli jsme tu choreografii hodně rádi. Trvala 40 minut a byla velmi očistná, katarzní, člověk se vůbec nezastavil. Opakovali jsme pořád stejný materiál v jiných konstelacích a kvalitách. Bylo to velmi náročné na hlavu. K tomu zněla sborová hudba Philipa Glasse. Tématem choreografie nebo spíš motivací byl Jan Palach. Tím jsme opět oprášili dramaturgickou linii politických a společenských témat, která v následujících letech pokračovala s Miladou Horákovou, bratry Mašínovými, Marií Kudeříkovou, Danuší Muzikářovou, Janem Zajícem a dalšími. Nešlo nám o vyprávění jejich životopisů, ale o připomenutí jejich odkazu. Hodně jsme tančili, nejen v divadlech, ale i na ulici a v muzeích. Choreografii JAN jsme pak uvedli i v Londýně, Paříži a Izraeli. Několik let jsme vyučovali v Adama CenterLiat DrorNir Ben Gala. Pak se to ale nějak zašmodrchalo… A dnes? Bůh opatruj Izrael.

7. Jan. Foto: Martin Babic.

8. Emoticon (2014) – Choreografie byla součástí večera USPUD_emoticon, který byl věnovaný Eriku Satiemu. Byla to velmi osobní a niterná spolupráce s Irene Bauer. Projekt nám otevřel letitou spolupráci s vilou Tugendhat v Brně. Naopak v Praze jsme opět skončili v pro nás zakletém divadle pro tanec PONEC. Emoticon jsme odehráli opět v Paříži, Neapoli, Drážďanech, Vídni, Mitzpe Ramon, Budapešti a naposledy na Maltě. Je zvláštní, že ProART tehdy neměl ani deset let činnosti za sebou, a mně to přijde jako včera. V kalhotách z Emoticonu tančím dodnes, navrhla mi je skvělá Jindra Rychlá.

8. Emoticon. Foto: Paul Leclaire.

9. Blatný – Básníci města (2015) – Blatný byl součástí dvojvečera Básníci města ještě s Vitkou. Jednalo se o poctu básníku Ivanu Blatnému a skladatelce Vítězslavě Kaprálové. Opět jsme premiérovali ve vile Tugendhat. Blatný byl původně koncipován jako trio pro mě, Irene Bauer a herečku Kamilu Kalousovou. Nakonec se z toho stalo sólo asi na 30 minut a já s ním začal hodně jezdit. Byl jsem až v Africe v Keni na literárním festivalu. Pamatuju si, že jsem byl pozván na jednu recepci a byl jsem tam vyzván, abych něco zatancoval. Řekl jsem, že nemám hudbu, a oni řekli, že to nevadí, že stačí ticho. Tak jsem tančil v tichu. Bylo to magické. Po konci za mnou přišla sestra prezidenta Obamy, která ten večer pozvané hostila, a řekla mi, že jsem jí ve svém tanci zhmotnil slova a hudbu. No, nevím, co slyšela, ale bylo to milé. Blatného jsem tančil sedm let, poslední verzi jako duet s hercem Robertem Miklušem. Myslím, že jsem asi variabilní umělec. :-)

9. Blatný - Básníci města. Foto: Marek Procházka.

10. Zimní cesta – Winterreise (2015) – Nová cesta tzv. hudebního divadla, započatá ve Vídni s Kammeroper Wien. Inscenovali jsme Schubertovu Zimní cestu s americkým zpěvákem Tobiasem Greenhalghem a polským klavíristou Marcinem Kozielem. Premiéra byla ve Vídni, pak ještě pár repríz v Brně, Praze a Opavě. Pro mě nový inscenační přístup, víc herectví, výrazu. Spojení divadla, hudby a tance. Myslím, že ten rukopis nějak držím dodnes, i když v každé inscenaci už nemám operního pěvce. Mrzí mne, že jsme inscenaci písňového cyklu nehráli déle. Nebyly peníze a hlavně jsme narazili na své produkční limity. Kdyby tohle produkovalo divadlo, má to mnohem větší šanci na životnost. Propojovat současný tanec s písňovou tvorbou není úplně sázka na jistotu. Obojí okrajové a obojí jinak. Přesto si neskromně myslím, že to byla jedna z mých nejlepších prací. A stále dalších deset let přede mnou…

10. Zimní cesta WINTERREISE. Foto: F. Kampmann.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.