Spitfire Company chystají pro TANEC PRAHA 2014 premiéru Animal Exitus
zprávy
Po cenami ověnčeném představení One Step Before the Fall zkoumajícím témata vyčerpání a Parkinsonovy choroby se znovu pouštějí na tenkou hranici zápasu, který člověk musí svést sám se sebou, aby obhájil vlastní důstojnost. Téma je niterné a čas od času se týká každého z nás: šok, hněv, smlouvání, deprese a smíření, pět možných fází, jež člověk prožívá v reakci na traumatickou událost. „V řečtině znamená „trauma“ zranění, nebo rána. Trauma může být individuální nebo společenské. My jsme se rozhodli zkoumat toto téma na úrovni individua,” vysvětluje režisér Petr Boháč a dodává, že „jednotlivé fáze jako šok, hněv či deprese vyvolávají v těle performera odlišné reakce. Nechtěli jsme toto téma zpracovávat psychologicky, nýbrž výhradně tělesně.“
Režisér Petr Boháč dal v nové inscenaci dohromady dvě výrazné performerky – Miřenku Čechovou a Báru Látalovou, které spolu pracovaly vůbec poprvé. Celý tým se mohl intenzivně věnovat tvorbě díky mezinárodním rezidencím v Hellerau v Drážďanech a v Les Brigittines v Bruselu, kde se také uskutečnila předpremiéra představení.
Dominantním prvkem je skleněná krychle s živým stromem uprostřed. „To, že ten strom není umělý, je pro nás zcela určující. I když se ho během představení nedotkneme, hraje po celý čas zásadní roli. Jde o živou strukturu, o kterou jsme díky tomu, že jsme ji přenesli z přirozeného prostředí zahrady do černé kobky divadla, málem přišli. Bylo frustrující, když začal vadnout. Toto vykořenění jen dokreslilo téma, které jsme analyzovali,” přibližuje režisér.
Hudbu zkomponoval a nahrál slovenský kytarista David Kollár, který v posledních měsících boduje u světové hudební kritiky se svým albem The Son. Nepominutelnou roli hraje světelný koncept Martina Špetlíka, který pro objekt skleněné kostky vytvořil zcela nedivadelní světla. „Premiérou pro nás všechno začíná. Teprve jsme v první fázi. V druhé chceme scénu přenést z divadla do veřejného prostoru a ve třetí fázi z ní udělat interaktivní objekt, který je nahlížen spíše z výtvarného hlediska. Vše plánujeme až do roku 2016,“ doplňuje Petr Boháč.
Po pražské premiéře 9. června uvidí diváci představení v rámci TANCE PRAHA i 11. června v Plzni a 13. června v Jihlavě. Následně Spitfire Company zavítá s inscenacemi Antiwords, Hlas Anne Frankové a výše jmenovaný One Step Before the Fall např. do Osla, Mosse, Berlína, Florencie, Acca, Johannesburgu, Bratislavy, Milána, Krakova, Katovic, ale také Ostravy, Hradce Králové a jiných českých měst.
Petr Boháč je český režisér a dramaturg, jedna z vůdčích osobností fyzického a vizuálního divadla v České republice. Je spoluzakladatelem a uměleckým vedoucím souboru Spitfire Company, hostujícím režisérem Tantehorse a spoluzakladatelem Mezinárodního festivalu Nultý bod. Jeho díla s těmito soubory byla prezentována ve více než 11 evropských zemích, USA a Africe. Jeho tvorba byla oceněna prestižními cenami, jakými jsou Herald Angel Award a nominace na Total Theatre Award z edinburského Fringe za One Step Before the Fall nebo Cena za výjimečný výkon na Fringe festivalu Praha za inscenaci Hlas Anne Frankové. On sám získal mj. i Cenu divadelních novin jako Osobnost roku v kategorii Alternativní divadlo.
Miřenka Čechová je absolventkou oborů Alternativní divadlo (DAMU) a Nonverbální divadlo (HAMU), doktorandka oboru Režie v mimickém divadle. Spoluzakladatelka souboru fyzického a mimického divadla Tantehorse, fyzického a tanečního divadla Spitfire Company a Mezinárodního festivalu Nultý bod. Na svém kontě má již více než 15 autorských a spoluautorských představení. Držitelka prestižních mezinárodních cen, Helen Hayes Award (USA) Fulbrightova stipendia, Prague Fringe Awards, Herald Angel Award a dalších. Kromě režie, choreografie a performingu se věnuje pedagogické činnosti na HAMU v Praze a vede master classes v Evropě a v USA. Tam bylo její dílo vyhlášeno „Dance Piece of the Year“ prestižním deníkem Washington Post.
Barbora Látalová je tanečnice a pedagožka, absolventka Konzervatoře Duncan centre, kde vyučovala děti ve Studiu taneční výchovy. Je uměleckou konzultantkou festivalu TANEC PRAHA DĚTEM a projektu Tanec dětem. Absolvovala stáž na Hunter College of City University of New York (moderní tanec) a taneční terapii na NYU u Miriam Roskin Berger. Vyučovala tanec na francouzském lyceu v Praze a pohyb na herecké fakultě vysoké školy HINT v Norsku. Od roku 2002 je členkou mezinárodní divadelní skupiny NIE a sdružení SE.S.TA. V rámci projektu Tanec školám vyučuje pravidelně na ZŠ Havlíčkovo nám. na Praze 3 a je lektorkou Dětského studia divadla Ponec. Vedle toho se věnuje vlastní tvorbě i interpretaci. Zdroj: Spitfire Company
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?