Registrace

Jak mimové a klauni točili film? S bohatou improvizací a technickou jistotou

Večer nezvyklé a neproblematické zábavy dopřála po několika vážných titulech minulé sezóny dramaturgie Nové scény početným divákům Laterny magiky, kteří navštívili premiéru a následně tři reprízy performance Pluto.

Laterna magika, Národní divadlo: Pluto. Foto: Petr Lebeda.
Laterna magika, Národní divadlo: Pluto. Foto: Petr Lebeda.

Sám název už odkazuje na lokalizaci cesty do vesmíru, kterou se na jevišti pokouší zfilmovat parta čtyř amatérů. Ve zpracování metodou Laterny magiky z toho plyne dvojí paralelně předváděná situace – divadelní a filmová, promítnutá do série situačních výjevů. V technickém pozadí uspořádání námětu celé performance spočívá němá filmová groteska rané chaplinovské éry, sice bez Charlieho a Bustera, zato se čtyřmi skvělými performery – mimy a klauny Vandou Hybnerovou, Annou Polívkovou, Radimem Vizvárym a Trygve Wakenshawem. Režii měl Thomas Monckton z Nového Zélandu. Je to ovšem groteska na druhou, protože hraná pantomimická klauniáda je simultánně provázena filmovým záznamem dění na jevišti; toto pásmo má rovněž své komické proměny. Od úvodních barnumských světelných efektů a jemné ironie záběrů letu ve vesmíru vyústí až do neumětelských obrazů jevištní hry.

Laterna magika, Národní divadlo: Pluto. Foto: Petr Lebeda.

Devízou performance jsou čtyři velké herecké hvězdy – s výjimkou dlouhána Wakenshawa z Nového Zélandu – známé z naší činoherní a pantomimické scény, filmu a televize. Svoje nápadné herecké typy rozehrají po trošku rozpačitém začátku do oslnivých výstupů, které zahájila Vanda Hybnerová úžasným klaunským výkonem v roli ušmudlané, uválené a celé jakoby gumové poplety, v úloze asistentky režie. Boris Hybner se možná tam někde nahoře radoval, jak jeho dcera dotáhla jeho kdysi radikálně anarchistické postupy do současného výraziva. Druhá dcera svého otce, Anna Polívková, měla v úloze rádoby intelektuálky a současně režisérky snad nejtěžší roli; pro komunikaci s performery volila kombinaci ostřejších, ale parádních gagů s vlastní, jemnější herecky podanou bezradností; stavbu své role dovedla důsledně v závěru až k dojetí nad svým dokončeným, ale úplně zpackaným filmem.

Laterna magika, Národní divadlo: Pluto. Foto: Petr Lebeda.

Inzerce

V nezvyklé podobě se představil publiku Radim Vizváry, a to jako ctižádostivý, ale přitom bázlivý mim v tradičním triku, s velkou kokardou načesaných vlasů, která významně měnila jeho celkové proporce a habitus. Naprosto zde rezignoval na svůj obvykle úhledný zjev ve prospěch nového, spíše směšného komického typu. Náš bezesporu nejlepší současný mim disponoval i nyní na jevišti dokonalou technikou, nadto překvapil přiškrceným hlasem, který zněl, jako když se hraje na housle smyčcem před kobylkou. Ostatní performeři také mluvili, a hlavně vyluzovali různé tóny a zvuky. Partnerem nitkovitého mima byl dlouhán Trygve Wakenshaw, komik nápadný už délkou své postavy, která byla za všech okolností i bez větších akcí dobře vidět; spíše něžný, poslušný humorista střídmých pohybů, elegantní chůze a jemné mimické hry obličeje.

Laterna magika, Národní divadlo: Pluto. Foto: Petr Lebeda.

Všichni čtyři mimové, klauni a herci ve své zdvojené podobě, na jevišti a ve filmu, dali svým typům nevídaný rozměr. V tom a v originálním způsobu provedení, vycházejícím hlavně z bohatě improvizovaných akcí a bezpečné technické jistoty jejich pohybových kreací, spočívá největší hodnota představení.  Z jejich nasazení bylo patrné, jak je vzájemná souhra baví a provokuje k vynalézání stále nových komických situací a gagů. Navíc museli průběžně akceptovat za jejich zády simultánně promítaný film – náročný inscenační princip, který uvedl Vizváry na jeviště Nové scény v bohužel již nereprízovaném představení Robot Radius. Na pohled jednoduché a nevázané, ve skutečnosti umělecky kvalitní představení poskytuje divákům, kteří mají rádi pantomimu a pohybové divadlo, dobrou zábavu. Představení nepochybně nabude častějším provozováním na ještě větší zábavnosti a lesku.

Psáno z premiéry 6. března 2025, Nová scéna ND.

PLUTO

Režie: Thomas Monckton
Hudba a zvukový design: Ivo Gregorec Sedláček
Scéna a kostýmy: Marek Cpin
Světelný design: Karel Šimek
AV design a kamera: Amador Artiga
Rigging: Romana Stachovičová

 

Galerie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.